Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Raspberry Pi on maailman suosituin sulautettu korttitietokone ja sillä on toteutettu oikeastaan kaikenlaisia laitteita valvontakameroista mediapalvelimiin. Nyt Hackaday esittelee yhden rakentelijan projektia, jossa kortista on tehty älypuhelin.
Tutkimuslaitos SkyQuest sanoo, että SSD-levyjen osuus kaikesta tallennustilasta on 70 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Kehitys on ehkä vienyt enemmän aikaa kuin aiemmin uumoiltiin, mutta hiljalleen flash-sirut ovat viemässä perinteisiä mekaanisia kiintolevyjä eläkkeelle.
Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo kasvoi heinä-syyskuussa 22,1 prosenttia verrattuna vastaavaan jaksoon vuotta aiemmin. Tämän vuoden myynnin arvo oli syyskuun lopussa 994 miljoonaa euroa, mikä on 19,0 prosenttia suurempi kuin syyskuun lopussa viime vuonna.
Ruotsalainen keittiövalmistaja Nobia rakentaa parhaillaan uutta tehdasta Jönköpingissä Ruotsissa. Tehtaasta tulee Euroopan moderneimpia keittiötehtaita. Tehdas suunniteltiin Etteplanin toteuttaman uraauurtavan tehdassimuloinnin eli ns. digitaalisen kaksosen avulla. Digitaalinen kaksonen säästi Nobialta merkittävästi aikaa ja rahaa ja tarjosi yritykselle toimivan työkalun tehtaan tehokkaaseen operointiin.
Tech Insights on julkistanut mielenkiintoisen analyysin siitä, mitä kahden suositun huippupuhelimen lataamisen aikana tapahtuu. Analyysin alla on kaksi hitaasti latautuvaa puhelinta, Samsungin S22 Ultra ja iPhone 13 Pro Max. Tässä keskitytään iPhonen latausprosessiin, koska aihe on ajankohtainen EU:n tuoreen latausporttilain myötä.
Jotta liikenne voisi sähköistyä laajamittaisesti, pitäisi markkinoille tulla myös edullisempia automalleja. Tämä ei näytä nyt toteutuvan. JATO Dynamicsin uuden raportin mukaan sähköauton keskihinta Euroopassa on vain kallistunut viimeisen vuoden aikana ja on nyt 55 821 euroa.
Litiumakuille etsitään nyt kuumeisesti korvaajaa, jotta erilaisten laitteiden sähköistäminen onnistuisi. Yksi etsijöistä on NASA, joka on kehittänyt kiinteän elektrolyytin akkuja SABERS-projektissa (Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety ). Siinä tulokset ovat erittäin lupaavia.
Euroopan komissio on ilmoittanut eurooppalaisen 6G-lippulaivahankkeen toisen vaiheen luomisesta. Hexa-X-II:n työtä johtaa Nokia. Tavoitteena on jo lähivuosina päästä järjestelmätason 6G-työhön sekä samalla työstää tekniikkaa tulevan 6G-standardin pohjaksi.
Jo nyt on mahdollistaa rakentaa laite, joka yltää parhaimmillaan senttimetriluokan paikannukseen, mutta se vaatii paljon tuotekehitystä ja eri tekniikoiden fuusioimista. Sveitsiläinen u-blox on lanseerannut kaksi valmista tutkimus- ja kehitysalustaa, joilla päästään nopeammin tällaiseen tulevaisuuden paikannustarkkuuteen.
Connectivity Standards Alliance eli CSA-yhteenliittymä on saanut valmiiksi Matter-protokollan 1.0-version. Kyse on ohjelmistokerroksesta, jonka pitäisi mullistaa esimerkiksi älykodin laitteiden hallinta. Mutta miten protokollan käyttö toimii?
Ericssonin Pohjois-Amerikan teknologiajohtaja Mike Murphy kertoo Mobile World Liven haastattelussa, ettei avoimella 5G-tekniikalla eli Open RANilla päästä merkittäviin parannuksiin verkkojen suorituskyvyssä tai kustannuksissa. - Itse asiassa eri Open RAN- ja klassisten verkkojen välillä on vain kasvanut, Murphy sanoo.
Ympäristön kolmiulotteinen havainnointi yleistyy monilla käyttöalueilla älykännyköistä ja autoista teollisuuden sovelluksiin. Yksi havainnointiin soveltuva menetelmä on lidar-järjestelmiä hyödyntävä ToF-menetelmä (Time-of-Flight). Se mahdollistaa ihmisten ja esineiden sijainnin, muodon ja liikkeen havainnoinnin.
Sähköautoilu kiinnostaa nyt kaikkia, vaikka maailman autoista akkuviralla kulkee vain puolisen prosenttia. Jotta loput hieman yli 1,4 miljardista ajoneuvosta saadaan vaihdettua sähköisiin, tarvitaan uusia teknisiä ratkaisuja, todennäköisesti kokonaan uusi akkukemia. Syyskuun uetuimmassa jutussa kerroimme, että litium ei tule riittämään.
Ruotsalaisen Addtech Ab:n tytäryhtiö Celltech Solutions Oy on avannut akkujärjestelmien tehtaan Tampereelle. Sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2023 alussa.
Autonomiset ajoneuvot käyttävät monenlaisia antureita ja niiden tuottaman datan fuusiota ympäristöään havainnoidessaan. Yksi näistä laitteista on valotutka eli lidar, ja yksi edistyneimmistä lidareista - johon Nvidiakin luottaa DRIVE-alustallaan - on kalifornialaisen Aeva Technologiesin Aeries II.
Kun verkkojen välisten yhdyskäytävien toteuttamisessa ollaan siirtymässä enenevässä määrin yhdessä tapahtuvaan reunalaskennan ja tekoälyn hyödyntämiseen, yksi järjestelmäkomponentti tahtoo jäädä turhan vähälle huomiolle: ihmisen ja koneen välisen rajapinnan toteuttava laite. Näin voi käydä esimerkiksi käytettäessä laitekehikkoja tai tietokonekoteloita järjestelmäarkkitehtuuriin kuuluvien edge-solmujen tekoälytoimintojen sijoituspaikkoina, kirjoittaa Advantech artikkelissaan.
Milloin taantuma loppuu? Milloin markkinat piristyvät? ETN puhui Mouser Electronicsin EMEA-alueen markkinoinnin johtajan, Graham Maggsin kanssa. Maggsin mietteet löytyvät pian ilmestyvästä ETNdigi-erikoislehdestä.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä