Energian varastointijärjestelmän akuston hyötysuhteen, turvallisuuden ja kestävyyden parantaminen on ensiarvoisen tärkeää verkkoon kytketyn IoT-infrastruktuurin yhteyksien toteuttamisessa. Näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää useiden huolellisesti valittujen laitteisto- ja ohjelmistokomponenttien, kuten I/O-yhdyskäytävien, edge-protokollayhdyskäytävien, edge-tietokoneiden ja ohjelmistojen integrointia toisiinsa.
Olisiko mahdollista käyttää standardeja sulautettuja rakennuspalikoita ja rakentaa niillä vaikkapa pianoa soittamaan kykenevä robotti? Kyllä olisi. Saksalainen sulautettujen ratkaisujen kehittäjä congatec on demonnut virtuaalista sulautettua laskenta-alustaa, jonka avulla kuusikätinen robotti kolmine servomoottoreineen oppi pianon soiton vaatimat liikeradat.
Windows 10 on monella tapaa ongelmallinen käyttöjärjestelmä, sillä paisuva koodipohja syö yhä enemmän laitteiden muistia. Siksi Microsoft onkin kehittänyt alustasta kevyemmän version. Se on nimeltään Windows 10 Lean.
Useamman järjestön sponsoroima jokavuotinen IoT Survey on taas laittanut IoT-tekniikan suosituimmuusjärjestykseen. IoT-laitteiden käyttöjärjestelmänä Linux on aivan omassa luokassaan.
Työntekijöiden talon ulkopuolelta tuomat muistitikut, -kortit ja ulkoiset tallennusvälineet ovat yksi suurimpia tietoturvariskejä yrityksen verkoissa. IBM on nyt päättänyt kieltää kaikkien näiden ulkoisten tallennusvälineiden käytön työntekijöiltään.
Kotimainen F-Secure esitteli noin vuosi sitten wifi-verkkojen Sense-reitittimen, joka suojaa kaikki laitteet kodin langattomassa verkossa. Nyt FSecure tuo Sense-tekniikan ohjelmistoversiona operaattorien ja reitittimien valmistajien saataville. Yhtiö kutsuu ratkaisuaan nimellä Connected Home Security.
Alumiini on yksi vaihtoehdoista, joita tutkijat ovat selvittäneet akkujen materiaaliksi. Koska alumiiniakkujen elektrolyyttineste on erittäin aggressiivinen ja korrosioi ruostumatonta terästä ja jopa kultaa ja platinaa, tutkijat etsivät korroosionkestäviä materiaaleja näiden akkujen johtaville osille. Nyt tutkijat ovat löytäneet etsimänsä titaaninitridistä, keraamisesta materiaalista, jolla on riittävän suuri johtokyky.
Teollisen internetin (IoT, Internet of Things) laitteita kodinkoneista lääkintälaitteisiin ja autoihin on tulossa markkinoille kaiken aikaa. Pysyäkseen mukana uusia innovaatioita esittelevien kilpailijoiden vauhdissa alan valmistajien on kyettävä joustavasti soveltamaan ja integroimaan uusia teknologioita.
Kolme vuotta sitten Cadencen CDNLive-tapahtumassa nousi esiin ajatus opiskelijoille järjestettävästä MEMS-suunnittelukilpailusta. Nyt Global MEMS Design Contest -kilpailun on saatu päätökseen ja tulokset osoittavat, että opiskelijat kyllä keksivät tekniikalle monenlaista käyttöä, kun siihen suodaan mahdollisuus.
Anritsu on tuonut uuden firmware-päivityksen pienikokoiseen Netowrk Master Pro MT1000A -verkkotesteriinsä. Päivityksen myötä laitteesta tulee markkinoiden pienin 5G-verkkojen testeri 100 gigabitin eCPRI-tuen myötä.
Eurooppalaiset komponenttien jakeluyritykset myivät tammi-maaliskuussa komponentteja 2,28 miljardilla eurolla. Lukema on DMASS:n noteerausten ennätys ja 6,9 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin.
Tamperelainen Wirepas on saanut kansainvälistäkin omalla IoT-verkkojen Mesh-protokollallaan. Nyt Wirepas tuo esimerkiksi älyvalaistukseen ja muihin IoT-laitteisiin oman Mesh-protokollansa ja Bluetoothin Silicon Labsin Gecko-piireillä.
Ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä voidaan rajoittaa tehokkaasti hyödyntämällä moottorin sammutus-käynnistysautomatiikkaa. Se tuo kuitenkin uusia haasteita auton elektroniikkajärjestelmän suunnitteluun. Buck-boost-tyyppinen tehonhallintapiiri tarjoaa toimivan ratkaisun.
Robottiautojen testaus laajenee koko ajan ja onpa niillä ajauduttu jo kuolonkolareihinkin, mutta millaisia vikoja niissä on tähän asti ilmennyt? Kalifornian liikenneviranomainen DMW on laatinut listan eri robottiautoista löytyneistä vioista.
Missään kehitys ei ole niin selvää kuin autoissa: elektroniikan osuus kasvaa koko ajan. Ja autoissa moni piiri ohjaa jopa ihmishenkiä suojelevia järjestelmiä, jotka eivät saa pettää. Cadence Design Systems on nyt esitellyt ensimmäiset työkalut, joilla analogiapiirien luotettavuutta voidaan parantaa.
CDNLive, München – Arizonassa tapahtunut Über-auton kuolonkolari olisi voitu välttää, sano Saksan tekoälyn tutkimuskeskuksen eli DFKI:n johtaja Philipp Slusallek. Uusimpien tietojen mukaan Über-auto havaitsi tietä pimeässä ylittäneen naisen, mutta auton tekoäly luokitteli sen ”vääräksi positiiviseksi”. - Meidän pitää pystyä validoimaan AI-järjestelmä niin, ettei se tee tällaisia virhepäätelmiä. Meillä DKFI:ssä tavoite on kehittää tietokoneita, joilla on silmät, korvat ja maalaisjärki, Slusallek määritteli.
Olipa kyse sitten ajoneuvon viihdejärjestelmät, puettavat laitteet, älykäs koti tai älykkäät tehdassovellukset, niiden kaikkien on oltava skaalautuvia käyttökokemusten ja toimintojen varmistamiseksi. Tämä edellyttää suorituskykyisempiä ja energiatehokkaampia ohjaimia, mikä nähdään usein rajoituksiksi käytettävälle muistille. Nyt rajoitukset voidaan ylittää uuden tekniikan ansiosta.
Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolet kaikesta ohjelmakoodista tuotetaan nyt jonkinlaisen tekoälyavustimen tuella. Ohjelmistoyhtiö SmartBearin teknologiajohtaja Dan Faulknerin mukaan tämä ei aina tarkoita pelkästään nopeampaa ja parempaa koodia.