Amerikkalainen ohjelmistoyritys Plus on auttanut verkon reunalla toimivien prosessorien valmistaja Ambarellaa täydentämään kehitystyökalujaan muuntaja- eli transformer-pohjaisilla tekoälyohjelmistoilla. Tämä kehitys on tuota generatiivista tekoälyä kuskiksi autonomisiin
Ambarellan järjestelmäpiiriperhe CV3-AD on tarkoitettu autonomiseen ajoon tasoilla 2+ ja 3. Taso 3 tarkoittaa, että kuljettaja voi päästää irti ratista ja keskittyä vaikkapa uutisten lukemiseen. Markkinoilla on jo esimerkiksi Mercedes-malleja (S-sarja ja EQS), jotka tukevat tasoa 3 valituilla tieosuuksilla jopa 60 km/h nopeuksilla.
Nyt Ambarella lisää muuntajapohjaiset algoritmit CV3-AD-piireilleen. Kyse on samantyyppisistä algoritmeista, joita käytetään generatiivisessa tekoälyssä esimerkiksi ChatGPT-palvelussa. Robottiautossa algoritmien tehtävä on tulkita anturien signaaleja ja auttaa keskusohjelmistoa tekemään ajoa koskevia päätöksiä.
Uuden ohjelmistopaketin nimi on PlusVIsion. Se on koulutettu miljoonien USA:ssa, Euroopassa ja Australiassa ajettujen kilometrien tiedoilla. Ambarellan mukaan CV3-AD-piireillä on oltava alhainen virrankulutus ja korkea AI-suorituskyky wattia kohden.
Plusvision pystyy käsittelemään tietoja yhdestätoista 30 fps:n kamerasta samanaikaisesti. Järjestelmä ”näkee” 200 metriä eteenpäin, vaikka ajetaan suurempaa nopeutta. Ratkaisu on nyt valmis piirille CV3-AD655 arviointia ja loppukäyttöä varten.
Ambarellan piirejä käytetään nykyään kuljettajaa avustavissa järjestelmissä, elektronisissa peileissä, ajotallentimissa, kuljettajan valvonnassa, autonomisessa ajossa ja robotiikassa. Tekoälyn ja kuva-analyysin lisäksi niitä käytetään videon pakkaamiseen sekä kuvan- ja tutkakäsittelyyn.
Robottiauton järjestelmille asettuu varsin kovia vaatimuksia. Toiminnallinen turvallisuus eli FuSa edellyttää, että ohjelmisto pystyy esimerkiksi jarruttamaan hätätilanteissa 10-100 millisekunnin sisällä esteen havaitsemisesta. Tämä tarkoittaa, että ohjelmiston täytyy reagoida alle 0,1 sekunnissa. Vertailun vuoksi: tutkimusten mukaan ihminen kykenee jarrutustilanteissa reagoimaan 0,3-0,7 sekunnin aikana riippuen iästä ja muista tekijöistä. Käytännössä robottiauton pitää siis aina olla ihmistä nopeampi.