Purduen yliopiston tutkijoiden kehittämä uusi teknologia voisi tarjota helpon, edullisen ja ympäristöystävällisen latausmenetelmän sähkö- ja hybridiauton akuille. Siinä auton akusto elvytettäisiin nestemäisellä elektrolyytillä huoltoasemalla tapahtuvan tankkauksen tapaan.
Professori John Cushman esitteli tutkimustuloksia ”Redoksireaktioista sekoittumattomissa nesteissä huokoisen media - kalvottomissa akkusovelluksissa” äskettäisessä International Society for Porous Media -konferenssissa Rotterdamissa. Cushman on mukana perustamassa Ifbattery LLC:tä (IF-battery), joka kehittää ja on kaupallistamassa tekniikkaa.
Nykyiset sähköautot tarvitsevat sopiviin kohteisiin rakennettuja latauspaikkoja. Niiden toteuttaminen riittävässä määrin vaatii massiivista infrastruktuuria. IF-battery on kehitetty energian varastointiin tavalla, jonka avulla kuljettaja voisi täyttää sähköauton akun samoin kuin polttoainetta tankataan autoon. Tämä elvyttäisi akustossa käytetyn akkunesteen.
Käytetty akkuneste tai elektrolyytti voidaan kerätä talteen ja ladata uudelleen käyttöä varten. Menetelmän kehittäjät uskovat, että tekniikka sopisi lähes sellaisenaan nykyiseen polttoaineen jakelun infrastruktuuriin.
Menetelmään liittyvä virtausakku on ensimmäinen, jossa ei ole kalvoa, mikä vähentää kustannuksia ja pidentää akun käyttöikää. Kalvon likaantuminen voi rajoittaa latauskertojen määrää ja sen tiedetään myös aiheuttaneen virtausakkujen syttymisiä.
- IF-batteryn osat ovat riittävän turvallisia varastoida kotiin ja ovat riittävän vakaita vastaamaan suuren mittakaavan tuotannon ja jakelun vaatimuksia ja ovat kustannustehokkaita. Olemme siinä vaiheessa yhtiön kasvua, että etsimme lisärahoitusta rakentaa suuren mittakaavan prototyyppejä ja myöhemmin valmistuskumppaneita, toteaa John Cushman Purduen yliopiston tiedotteessa.
Veijo Hänninen
Nanobittejä 15.6.2017