Sähkö- ja hybridiautojen akustoissa käytetään litiumioniakkuja, joissa on monista eduistaan huolimatta puutteensa. Ajan myötä akuston kennojen tila heikkenee epätasaisesti, mikä heikentää käytössä olevaa kapasiteettia. Nyt tähän on löytynyt edullinen ratkaisu.
Akustoissa on tärkeää tasapainottaa kennojen varauskapasiteetti, koska suorituskyvyltään heikoin kenno määrittää akuston kapasiteetin ja eliniän. Tämä on voitu tehdä joko passiivisella tasaajalla (equalizer), joka lisää energiahävikkiä tai aktiivisella tasaajalla, joka on paljon kalliimpi.
Todelon yliopiston sähkötekniikan apulaisprofessori Ngagula Mubenga on kehittänyt eräänlaisen hybridiratkaisun, jossa passiivisia ja aktiivisia tasaajia yhdistämällä akustosta saadaan joka latauksella jopa 30 prosenttia enemmän tehoa. Lisäksi akuston elinikä pitenee, kun kennojen jännite pysyy tasaisempana.
Mubengan ratkaisussa esimerkiksi 120 kennon akusto jaetaan kymmeneen 12 kennon yksikköön. tällöin kennojen jännitteiden tasaamiseen tarvitaan vain 120 passiivista tasaajaa ja yhdeksän aktiivista.
Mubenga kutsuu ratkaisua kaksitasoiseksi tasaamiseksi (bulevel equalizer). Sen avulla ajoneuvon akusto voisi nykyisen noin neljän vuoden sijaan kestää selvästi pidempään. Jännitetasatulla kennostolla myös ajaa selvästi pidemmälle yhdellä latauksella.