logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

AUTOMATION

  • Tesla rikostutkinnassa robottiautoväitteistään

    Teslalla on oma autonomisen ajamisen tekniikkansa eli Autopilot. Reutersin mukaan Yhdysvaltain oikeusministeriö aoitti jo viime vuonna rikostutkinnan yhtiön autopilottia koskevasta markkinoinnista. Elon Musk on esimerkiksi sanonut, että autopilotti luultavasti parempi kuin ihmiskuski.

  • ADAS-tekniikan historia, osa 2: Kohti ohjelmistopohjaisia ajoneuvoja

    Artikkelisarjan toisessa osassa jatketaan ADAS-järjestelmien tekniikoiden ja historian käsittelyä. Ensimmäisessä osassa kerrottiin vakionopeudensäädöstä, ABS-jarruista, luistonestosta ja ajonvakautuksesta. Tässä jaksossa käsitellään törmäyksenestoa, automaattista hätäjarrutusta (AEB), peruutuskameraa, kuollen kulman varoitusta, edistyksellisiä ajovaloja ja rengaspaineiden valvontaa.

  • Nokia: laajakaistaverkon automaatiota sovelluskaupasta

    Nokia on lanseerannut markkinapaikan laajakaistaverkkojen automaatiosovellusten hankintan. Ensi vaiheessa Altiplano-sovelluskauppaan julkaistaan seitsemän sovellusta verkkotukeen, verkkotietoihin ja verkon automatisointiin.

  • EU-rahalla yritetään ratkoa robottiautojen suurinta ongelmaa

    Uusi nelivuotinen EU-rahoitteinen Horizon Europe -hanke ROADVIEW vahvistaa eurooppalaista osaamista automatisoidussa ajamisessa keskittymällä yhteen alan suurimmista haasteista: tehokkaaseen toimintaan erilaisissa sää- ja liikenneskenaarioissa. Suomalainen Sensible 4 on yksi konsortion kumppaneista.

  • Nyt se on tutkittu: ohjelmisto on aina ihmistä parempi kuski

    Ihmisen on vaikea antaa autonomiselle ajoneuvolle ”lupa” hoitaa kaikki ajaminen. Amerikkalainen Waymo on kuitenkin tutkimuksellaan osoittanut, että tähän ei ole mitään syytä. Edistynyt ohjelmisto on aina ihmistä parempi kuljettaja.

  • Tekoäly vaihtaa liikennevalot ja vähentää päästöjä

    Liikenne aiheuttaa aina väistämättä päästöjä, mutta turhauttavinta on olla pysähtyneenä liikennevaloissa tyhjässä risteyksessä. Asvalttiin upotetut anturit korvataan jatkossa tekoälyllä.

  • Valaistusdata pilveen, energiankulutus alas

    Helvar vahvistaa digitaalista Helvar Insights -ratkaisuaan. Nyt julkistettava Helvar Insights -laajennus mahdollistaa myös langattoman Helvar ActiveAhead-valaistuksenohjausratkaisun liittämisen pilviratkaisuun.

  • Älypaneeli tietää rahdin tarkan painon kuorma-autossa

    Yli satavuotias puunjalostusyritys lupaa kertaheitolla tuoda logistiikan 2020-luvulle. Koskisen on kehittänyt älykkään lattiapaneelin, joka mittaa ja raportoi rahdin tarkan painon autossa. Tekniikka auttaa optimoimaan tilankäytön reaaliaikaisella datalla, kun esimerkiksi autojen ajelu puolityhjinä voidaan lopettaa.

  • KUKA tuo yksilöllisen robottien ohjauksen pk-yrityksille

    Saksalainen automaatioyritys KUKA on esitellyt uuden iiQoT-alustan, joka antaa pienemmille automaatiota hyödyntäville yrityksille samat mahdollisuudet kuin suurilla teollisuuskonserneilla. Pilvipalvelun kautta heillä on täysi kontrolli siitä, miten hyvin robotit toimivat, milloin ne tarvitsevat huoltoa, onko tuotannossa pullonkauloja ja niin edelleen.

  • Kemissä aloitti maailman ensimmäinen autonominen puunkäsittelynosturi

    Maailman ensimmäinen autonomisesti operoiva puunkäsittelynosturi on nostettu toimintakorkeuteen Metsä Fibren biotuotetehtaalla Kemissä. ANDRITZin kokonaistoimitus asennettuna ja käyttöönotettuna sisältää kaksi puunkäsittelynosturia.

  • Helvar: valoanturi suoraan asennuskiskoon

    Helvar on esitellyt uusia tuotteita, joilla voidaan yksilöllisesti säätää valaisimia järjestelmässä. Ratkaisu perustuu uusiin DALI-datansiirtoa tukeviin 32XTR-Tracksensor -antureihin, jotka voidaan asentaa suoraan valaistuskiskoon.

  • Eaton lisäsi tuen suositulle kenttäväylälle

    Eaton täydentää easyE4-releen tiedonsiirtovaihtoehtoja Modbus RTU -moduulilla. Tämä vakiintunut ja laajalti käytetty väyläprotokolla tarjoaa avoimen ja standardoidun rajapinnan automaatiotoimintojen kustannustehokkaaseen toteuttamiseen. Sille löytyy käyttökohteita perinteisessä kone- ja laiterakentamisessa sekä rakennusautomaatiossa ja DNV-sertifioinnin ansiosta myös merenkulkualalla.

  • Teslan autopilotti ei näe moottoripyöriä

    Tesla yrittää innokkaasti tuoda täysautomaattista autopilottia autoihinsa. Ohjelmisto näyttää olevan jonkinlaisessa pysyvässä beetatilassa, eivätkä uusimmat uutiset nopeuta tekniikan tuomista laajaan käyttöön.

  • Suomalaisella koodilla ajavat robottiautot tulevat 2024

    Sensible 4 on julkistanut ensimmäisen itsestään ajavan ajoneuvon ohjelmistoalustansa nimellä DAWN. Ohjelmistotuotteen teknologia mahdollistaa itseajavuuden eri sääolosuhteissa, ilman kaistamerkintöjä ja se nojaa vuosikymmenten ulkorobotiikkatutkimukseen.

  • Älykäs pehmorobotti tarttuu paineilmalla

    Uusilla paineilmalla toimivilla antureilla pehmorobotit pystyvät aistimaan ilman ainuttakaan sähköistä komponenttia. Antureilla varustetut poimimisrobotit havaitsevat kohteensa muodon ja pystyvät tarttumaan poimittavaan kappaleeseen automaattisesti. Tulevaisuudessa tällaisia robotteja voidaan käyttää elektroniikalle haastavissa olosuhteissa, esimerkiksi voimakkaassa säteilyssä tai magneettikentässä.

  • Robottibussi viedään nyt ääritestiin

    Robottiautoja on ajettu pitkään Arizonan ikuisessa kesässä, mutta todelliseen testiin tekniikka joutuu pohjoisen oloissa. Suomalainen Sensible 4 kehittää ohjelmistoja juuri näihin oloihin ja nyt yritys on mukana maailman ensimmäisessä pitkässä robottiautotestissä napapiirin pohjoispuolella Norjassa.

  • Älytehtaan proto osoitti hyödyt

    DIMECCin johtamassa InDEx-ohjelmassa (Industrial Data Excellence) on päästy älytehtaan protovaiheeseen. Konecranesin rakentamassa älytehtaan prototyypissä ohjausjärjestelmä oli hajautettu eri puolille tehdasta. Eri IoT-laitteet välittivät tietoa nosturille ja saamansa tiedon perusteella nosturi pystyi suorittamaan materiaalin siirtotehtäviä automaattisesti tarpeen mukaan.

  • Tekoäly kertoo huoltotarpeen

    Teollisuuden kilpailukykyä kasvatetaan tekoälyn ja huippunopeiden langattomien tietoliikenneyhteyksien avulla. Kehitystyötä tehdään parhaillaan Nokian vetämään Veturi-hankkeeseen kuuluvassa AISA-projektissa (AI based Situational Awareness). Valmetin koelaitoksella testataan tekoälyä hyödyntävää sovellusta, joka määrittää laitteen huoltotarpeen.

  • Softa ratkaisee robotisoidussa tuotannossa

    Omronin teollisuusautomaatioryhmä järjestää tällä viikolla asiakkailleen joustavan tuotannon demopäiviä, joissa esitellään yhtiön robotiikkaratkaisuja tuotantoon. Maajohtaja Kari Blomqvist muistutti, että lopulta ohjelmisto ratkaisee, kenen järjestelmä tuo luvatut hyödyt asiakkaille.

  • Voikkaalla ajettiin maailman ensimmäinen robottijunan onnistunut kenttätesti

    Suomessa on tehty kansainvälisestikin tärkeä autonomisen junan kenttätesti. Suomalaisen Proxionin vetämässä hankkeessa päästiin Voikkaalla ajamaan ensimmäistä kertaa GoA4-luokan automaattijunaa. Näillä näkymin junaa päästään operoimaan vuonna 2023.

3D-tulostus on tie kestävään elektroniikkavalmistukseen

ETN - Technical articlePerinteinen elektroniikan valmistus perustuu prosesseihin, jotka johtavat usein materiaalihävikkiin, korkeisiin työkalukustannuksiin ja merkittäviin varastointikuluihin. Viime vuosina lisäävä valmistus (additive), erityisesti 3D-tulostus, on kuitenkin alkanut nousta varteenotettavaksi vaihtoehdoksi elektroniikan valmistuksessa, sillä se tarjoaa lisää suunnittelun joustavuutta sekä mahdollisia ympäristö- ja taloudellisia etuja.

Lue lisää...

Näin otat tekoälyn käyttöön teollisuudessa

Vaikka monet organisaatiot ovat jo ottaneet käyttöön perinteisiä tekoälyagentteja, tie täysin autonomisiin tekoälyagentteihin voi sisältää haasteita. Tekemällä strategisia investointeja ja omaksumalla metodisen lähestymistavan agenttien skaalaamiseen, sekä niiden erityisten roolien määrittelyyn, teollisuusyritykset voivat päästä loputtomalta tuntuvien kokeilujen yli ja alkaa nauttia tekoälyagenttien hyödyistä todellisessa elämässä, kirjoittaa teollisuuden ohjelmistoja kehittävän IFS:n tekoälyjohtaja Bob De Cuax.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
tag