Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Autonvalmistajat ovat jääneet kiistelemään siitä, miten sähkö- ja hybridiautojen akuston tilaa kuvaava informaatio siirretään akuilta järjestelmän käyttöön. CAN-väylä istuu tiukassa, mutta Linear ratkaisee ongelmat elegantisti poistamalla johdot.
VTT:n tutkija Sanna Aikio on kehittänyt väitöstyössään optisia antureita, ns. integroituja Youngin interferometrejä, edulliseen kannettavaan diagnostiikkaan. Aikion kehittämä liuska tekee optisesta mittaamisesta paremmin häiriöitä sietävän. Väitöstyössään Aikio osoitti, että kehitetty menetelmä toimii tehokkaasti ja mahdollistaa näytteiden mittaamisen mekaanisista häiriöistä huolimatta.
Electronica – Tehonhallinta on kuuma aihe myös Electronica-messuilla. Aika moni puhuu Samsungin Note 7 -katastrofista. Messuhalleista löytyy myös yksi yritys, johon Samsung on jo ottanut yhteyttä katastrofin jälkeen.
Electronica - Heinäkuussa amerikkalainen elektroniikan komponenttien kauppias Avnet ilmoitti ostavansa englantilaisen Premier Farnellin, joka tunnetaan nykyisin ennen kaikkea Raspberry Pi -korttitietokoneista. Avnet EM:n pääjohtaja Gerry Fayn mukaan suositun kortin asema ei muutu. - On vaikeaa fuusioida DNA:ltaan kahta näin erilaista yritystä. Siksi pyrimme pitämään Farnellin toiminnan entisellään, Fay vakuutti.
Electronica – Rekkavalmistaja DAF demoaa Electronica-messujen aikaan sitä, mikä on selvästi tavarankuljetuksen tulevaisuus. Münchenin kaduilla yhtiön rekat ajavat ketjussa, keula edelläajavan perässä kiinni. Tämä onnistuu tietenkin vain edistyneen tutka-, kamera- ja anturitekniikan avulla.
Electronica – Turvallisuus ja tietoturva oli aiheena Electronican pääjohtajien paneelikeskustelussa, joka perinteisesti avaa nämä kolmipäiväiset ammattielektroniikan jättimessut. Turvallisuus nousee ennennäkemättömään arvoon robottiautojen ja 5G-yhteyksien myötä. Vanha tapa kehittää verkkoja ei enää toimi.
Electronica - Sähköauto on ilman muuta tulevaisuutta, mutta ehkä niiden ylesityminen on ollut monen mielestä odotettua hitaampaa. Suurin syy tähän on akku. - Akku on edelleen sähköautoilun suurin este. Onneksi miljoonat kehittävät ratkovat ongelmia ympäri maailmaa, sanoi mittauslaitevalmistaja Keysightin Saksan johtaja Siegfried Gross tänään Electronica-messuilla.
Electronica – ADAS eli kuljettajan automatisoidut aputekniikat ovat isossa roolissa Münchenissä, Baijerissa kun ollaan. Japanilainen Renesas esittelee messuilla toisen polven kokonaista ADAS-näkymää. Siinä auton ympäristöstä muodostetaan kattava 360 asteen kuva kahdeksalla kameralla.
Nokia on laajentanut LTE-verkoissa toimivien viranomaisverkkojen palvelujaan. Uusi Group Communications -tuotepaletti tuo LTE-viranomaisverkkoihin esimerkiksi ryhmävideon siirron.
Electronica - Esineiden internet on puhuttanut elektroniikka-alaa jo vuosia, joten on yllättävää kuulla, että yksi suosituimmista verkkotekniikoiden kehittäjistä puhuu alueen vallankumouksesta nyt. Näin kuitenkin tekee Sigfox-yhteenliittymä.
Suomalaisilla kasvuyrityksillä on hyvät mahdollisuudet päästä EU:n yli 450 miljoonan euron kyberturvallisuusohjelmaan suomalaisen tietoturvallisuusklusteri FISCin ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n vauhdittamana. Tavoitteena on kasvattaa kotimaisten pk-yritysten EU-rahoitusta merkittävästi.
Moni tekniikka tulee tiensä päähän hyvin pienellä metelillä. Näin kävi VHS-videonauhurille, joka 1980-luvulla nousi valtavaan menestykseen ja suorastaan mullisti television katselun. Viimeinen nauhurien valmistaja Funai on lopettanut tuotannon, eikä uusia VHS-laitteita voi enää ostaa mistään.
Älypuhelimista on pian tulossa spektroskooppeja, ainakin mikäli Osram Opto Semiconductorsia on uskominen. Yritys on esitellyt pienikokoisen, mutta infrapunavaloa laajalla kaistalla säteilevän ledin, joka voidaan jo lähitulevaisuudessa integroida älypuhelimen sisuksiin.
Tämä päivä on kulunut samaan kuin aina lokakuun lopulla tai marraskuun alussa kahden vuoden välein, lentokoneessa matkalla Münchenin Electronicaan. Suomestakin tähän ammattielektroniikan tärkeimpään messutapahtumaan mennään sankoin joukoin. Mutta vieläkö matka kannattaa tehdä?
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä