Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Teslan perustaja Elon Musk tunnetaan siitä, että hän ei usko lidariin. Muskin mukaan autonomisen ajoneuvon voi toteuttaa näkyvää valoa kuvaavilla kameroilla. Monet ovat eri mieltä ja uskovat ennemmin anturifuusioon. Musk voi olla oikeassa tai olla tekemässä ison virheen.
Tietotekniikan ja Elektroniikan Seura järjesti eilen Teknologia22-messuilla ällistyttävät robotit -kilpailun korkeakoulujen joukkueille. Messukeskuksen radiosaaste aiheutti tiimeille ongelmia, mutta Aalto-yliopiston tiimin Robosiili matkasi virheettömästi matkansa ja ansaitsi selvän voittonsa.
Kiinteistöihin tarkoitettuja sähköautojen latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 10 183 kappaletta, mikä on 58 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Hyvä uutinen on se, että suomalaiset asentavat yhä enemmän teholtaan vähintään 11 kilowatin latureita.
Taskuun sopiviin laitteisiin halutaan yhä enemmän laskentatehoa. Myös useimmat FPGA-pohjaiset sulautetut järjestelmät seuraavat tätä samaa suuntausta. Kaikkialla halutaan kooltaan yhä pienempiä teollisuus- ja ammattilaiskameroita, lääketieteellisiä kämmenlaitteita, pieniä ohjelmoitavia logiikkaohjaimia sekä kuljettajan avuksi tarkoitettuja moduuleja ajoneuvoihin.
IEEE:n Power over Ethernet 2 -standardi, joka tunnetaan myös nimellä 802.3bt (ja aiemmin tunnettiin nimellä PoE++), täytti juuri 3 vuotta ja sen käyttö kasvaa koko ajan. Työnantajat ovat hyödyntäneet pandemian aikana tyhjiksi jääneitä toimistoja ja päivittäneet IT-infrastruktuuria tulevaa varten.
Iso osa nykyisistä julkiseen avaimeen perustuvista salausalgoritmeista menettää merkityksensä, kun käytössä on 1500 kubitin kvanttitietokone. SSH Communicationsin Jorma Mellinin mukaan tämä tapahtuu vuonna 2024. Sen jälkeen symmetrisellä salauksella ei tee mitään.
Tuleva 6G-tekniikka eri puolilta oli eilen yhtenä seminaariaiheena Teknologia22-messujen XPlanar-lavalla. Oulun yliopiston 6GFlagship-ohjelman professori Aarno Pärssinen ei usko, että nykyisillä puolijohteilla voitaisiin toteuttaa terabittiluokan nettiyhteydet, joita 6G:ssä tavoitellaan.
Puhelinlankojen laulu hiljenee Suomessa kovaa vauhtia. Telia lopetti lankapuhelinpalvelut vuoden 2019 lopussa, mikä vauhditti puhelinpylväiden kierrätystä. Reilun kymmenen vuoden aikana on 1,7 miljoonaa pylvästä siirretty kierrätykseen. Pylväistä purettu kaapeli riittäisi kiertämään yli kaksi kertaa maapallon ympäri.
5G-verkkoja on tällä hetkellä 1947 kaupungissa eri puolilla maailmaa. Suurin osa niistä on ensimmäisen sukupolven NSA- eli non-standalone-verkkoja, joissa verkon signalointi ja ohjausdata kulkee vielä LTE-yhteyden yli. Toisen polven SA-verkkoja on 24 kaupungissa.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on heikentänyt huomattavasti teknologiayritysten tilannetta ja näkymiä, mutta kasvu jatkunee kuluvana vuonna sodasta huolimatta. Suuri määrä yrityksiä kuitenkin ilmoittaa, että liikevaihto supistuu, kannattavuus heikkenee, investointeja lykätään ja lomautuksiakin on tulossa.
Aalto-yliopistossa on selvitetty tuhannen suomalaisen verkkosivuston kokoa. Professori Jukka Mannerin vetämässä tutkimuksessa selvisi, että mobiilisaitti on kooltaan keskimäärin 2,4 megatavua. Tietokoneelle tehty sivusto on keskimäärin 2,7 megatavun kokoinen, joten ero on käytännössä olematon.
Vuosi oli 1981. Valmistuin Helsingin Teknillisestä Oppilaitoksesta pääaineena langaton tietoliikenne ja aloitin ensimmäisessä työpaikassani Kaukomarkkinat Oy:llä. Yli 40-vuotisen uran aikana olen päässyt näkemään monta teknologista murrosta NMT:stä 5G-verkkoihin, kertoo mittausalalla yli 40-vuotisen uran tehnyt Osmo Patteri.
Suomessa kehitetyn TruSport-algoritmin ansiosta Huawein älykellot ovat mittaustarkkuudeltaan markkinoiden parhaimmistoa. Laadun taustalla on monipuolinen ja rajoja rikkova asiantuntijayhteistyö.
Digitaalisesta kaksosesta on puhuttu jo vuosia. Dassault Systèmes puhuu virtuaalisesta kaksosesta. Siinä luodaan jotain, mitä ei ole vielä olemassa. Tulevaisuudessa suunnittelu useilla aloilla perustuu virtuaaliseen kaksoseen.
Meillä jokaisella on jonkinlainen suhde VR:ään. Aina muistot eivät ole niin hienoja. Esimerkiksi VR:n mobiilisovellus oli takavuosina suoraan sanoen huono. Tämä kaikki on nyt taaksejäänyttä. Uusi VR on ketterä digitalo, jonka sovellukset toimivat luotettavasti pilvessä.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä