Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Ruotsalainen Mydata on toimittanut suosittuja ladontakoneitaan Suomeen Perelin kautta jo pitkään. Syksyn aikana tapahtuu muutos, kun Mydatan nimeksi tulee Mycronic. Uusi brändi perustuu siihen, että Mydata yhdistettiin kesällä emoyhtiöönsä.
Nokia on yhdessä China Telecomin kanssa saavuttanut merkittävän virstanpylvään LTE-verkkojen testeissä. Ensimmäistä kertaa onnistuttiin siirtämään dataa yhteydellä, joka hyödynsi sekä taajuus- että aikajakoista LTE-linkkiä.
Japanilainen Toshiba esitteli jo muutama vuosi sitten Transferjet-tekniikan, jolla voidaan siirtää langattomasti suuriakin tiedostoja erittäin suurella nopeudella. Nyt tekniikka on tulossa kuluttajien käyttöön. Toshiba alkaa myydä Transferjet-mokkuloita vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Tekes on avannut Space Finland -sivuston, joka tarjoaa avaruusalan yrityksille, tutkimuslaitoksille, asiantuntijoille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille ajankohtaista tietoa siitä, miten avaruutta voi hyödyntää liiketoiminnassa, tutkimuksessa ja arkipäivän elämässä.
Nokia on esitellyt uuden tukiasemien radiopään, jonka avulla operaattorit voivat rakentaa entistä tiheämpiä verkkoja. Flexi Metro RRH (Remote Radio Head) kasvattaa kapasiteettia LTE-Advanced- ja HSPA-verkoissa.
AMD kertoo, että sen kahdeksanytiminen FX-8370 -prosessori on ylikellotettu uuteen maailmanennätyslukemaan. Yhtiön mukaan suomalainen rakentelija "THe Stilt" kiihdytti prosessorin kellotaajuuden 8722,78 megahertsiin.
MIPS Technologies tunnettiin yrityksenä, joka erityisesti verkkolaitteissa oli selvästi englantilaista ARM_n suositumpi takavuosina. Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen Imagination Technologiesin nykyään omistama MIPS on julkistanut uuden 64-bittisen arkkitehtuurin.
PC-myynnin kutistuessa tabletti lupasi paikata liikevaihtoa niillä valmistajilla, jotka kehittivät omia taulutietokoneitaan markkinoille. Juhlat jäävät kuitenkin aika lyhyeksi. Jo nyt tablettien myynnin kasvu on pysähtynyt.
Suomessakin kehitetään uusia potilastietojärjestelmiä. Niissä haasteita asettaa järjestelmien yhteensopivuus ja potilastietojen saatavuus, mutta maailmalla suurin haaste on se, että potilastietojärjestelmät näyttävät olevan helppo kohde hakkereille. Valtaosa iskuista kohdistuu sairaaloihin.
Moni ohjelmointikieli on jo iäkäs. Python on 23-vuotias. Ruby ja Javascript 19-vuotiaista ja C lähestyy pian keski-ikää 42-vuotiaana. Silti ohjelmoijat jatkavat niillä koodaamista, vaikka tarjolle on tullut uusia kieliä. Amerikkalaistutkijat kuluttivat kaksi vuotta tutkiakseen, miksi näin on.
Kosketusnäyttö perustuu karkeasti ottaen läpinäkyviin, sähköä johtaviin oksidikalvoihin. Näytön laatu riippuu suoraan siitä, kuinka puhdas kalvon rakenne on. Saksalaisen Fraunhofer-instituutin tutkijat ovat kehittäneet simulointitekniikan, jolla valmistajat voivat parantaa TCO-kerrosten (transparent conducting oxide) ominaisuuksia.
Muuramelainen keksijä Harri Tiainen haluaa uudella laturikonseptillaan mullistaa maailman. BrightCharger leikkaa laturin virrankulutuksen nollaan, kun lataus loppuu. Muuna aikana laturi toimii lediyövalona. Ratkaisu on tietysti patentoitu.
Uusien puolijohdetehtaiden hinta on muuttamassa pysyvästi valmistajien listaa. Vielä 0,13 mikronissa kymmenet yritykset valmistivat omat piirinsä. 20 nanometrissä lista on todella lyhyt: omat logiikkapiirinsä valmistavat enää Intel ja Samsung.
Englantilainen BAE Systems haluaa tehdä lentokoneen siivistä älykkäitä. Yhtiö kehittää älykästä ihoa, jonka ansiosta siipi monitoroisi omaa tilaansa ja ympäristöään jatkuvasti. Älykkäällä pinnalla varustettu lentokone olisi paljon nykyistä turvallisempi.
DDR4-liitäntä on ollut valmis jo pari vuotta. JEDEC hyväksyi standardin syyskuussa 2012. Myös piirejä on ollut tarjolla jo pidemmän aikaa, mutta käyttäjien koneisiin uusi nopeampi väylä ei ole ehtinyt. Nyt Intelin uusien prosessorien myötä tilanne muuttuu.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä