Nokia varmisti eilen myyneensä HERE-palvelut saksalaisten Audin, BMW:n ja Daimlerin muodostamalle konsortiolle. 2,5 miljardin kauppa on tärkeä saksalaisille premium-autoille, mutta samalla merkittävä takaisku sekä Applelle että Googlelle.
Sekä Google että Apple haluavat osansa kasvavista navigoinnin markkinoista, joille automaattiset, itsestään ajavat autot ovat tärkeä osa kasvua. Kun HERE tulee näin saksalaismerkkeihin yksinoikeudella, se samalla sulkee amerikkalaiset kartat ulkopuolelle.
Myös Toyota, maailman suurin autojen valmistaja, on valinnut kumppanikseen jonkun muun kuin Googlen tai Applen. Toyota ilmoitti kehittävänsä karttapalvelujaan yhdessä amerikkalaisen Telenavin kanssa.
Audin, Bemarin ja Mersun muodostama konsortio on luvannut lisensoida HERE-tekniikkaa myös muille valmistajille. Odotettavissa on, että useat valmistajat ryhtyvät HEREn kanssa yhteistyöhön.
Applen CarPlay- ja Googlen Android Auto -alustoille on jo työn alla oma viihdealusta, joka hyödyntää HERE-karttoja. HERE-kauppa voidaan myös nähdä merkkinä siitä, etteivät autonvalmistajat halua jakaa informaatiota Applen ja Googlen kanssa.