logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Siinä missä ladattavan hybridiauton ostaja ei joudu liemeen vaikkei autoaan aina lataukseen saisikaan, täyssähköauton käyttö muuttuu hankalaksi harrastukseksi, mikäli sitä ei saa joka yö johdon päähän. Jos auto pitää käydä erikseen lataamassa jossain, menetetään yksi täyssähköauton näppärä ominaisuus eli joka aamu täynnä oleva ”tankki”. Toki auton voi ladata vaikkapa ruokakauppareissulla töistä palatessa jos kauppakeskus tarjoaa lataussähköt, mutta tällainen riippuvuus voi pidemmän päälle käydä ärsyttäväksi.

Sähköauton voi ladata kotitalouspistorasiasta – jos pistorasia on hyväkuntoinen

Käytännössä sähköauton kuin sähköauton mukana tulee kaapeli, joka sopii toisesta päästä autoon ja toisesta päästä tavalliseen suojamaadoitettuun kotitalouspistorasiaan. Tällaisia kaapeleita myydään myös tarvikeosana muutaman sadan euron hinnalla.

Latauskaapeli sisältää ohjauselektroniikan ja herkän vikavirtasuojan. Ohjauselektroniikka muun muassa kertoo autolle, montako ampeeria auton sisäinen latauslaite saa ottaa johdosta virtaa sekä pitää huolen siitä, että autoon kiinnitettävään latauspistokkeeseen kytketään jännite vasta, kun pistoke on kiinni auton latausvastakkeessa. Tällaisen johdon toisesta päästä ei siis voi saada sähköiskua, toisin kuin pistorasiaan roikkumaan jätetystä moottorinlämmittimen johdosta.

Monessa kaapelissa on myös lämpötila-anturi pistotulpassa, jonka tehtävänä on pienentää latausvirtaa tai keskeyttää lataus kokonaan, mikäli pistotulppa kuumenee.

Tavalliset kotitalouspistorasiat ovat nimellisvirraltaan 16 ampeerin pistorasioita. Teoriassa ne kestävät siis 16 ampeerin kuormituksen, mutta käytännön syistä sähköautoa kannattaa ladata pienemmällä virralla. Pääsyy on, että pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään 16 ampeerin virtaa toistuvasti ja pitkäaikaisesti. Kodin sähkölaitteet ottavat tavallisesti alle 10 ampeerin virran ja senkin yleensä lyhytaikaisesti.

Pitkäkestoinen 16 ampeerin virta huonokuntoisesta pistorasiasta voi johtaa pistorasian sulamiseen, ja mikäli käy oikein huono onni, myös tulipaloon. Tämän takia sähköautoja ladataan yleensä 8-10 ampeerin virralla.

Lämmitystolppa kelpaa yleensä hyvin

Uudehkoissa taloyhtiöissä auton voi ladata lämmityspistorasiasta, kunhan sopii taloyhtiön kanssa sähkön laskutuksesta. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että mikäli taloyhtiössä ei ole kielletty sisätilalämmittimien käyttöä, taloyhtiön sähköliittymä ja kaapelointi kestää komeasti muutaman sähköauton lataamisen.

Moottorinlämmitin ottaa tavallisesti 500 watin ja sisätilalämmitin (tehokkaimmassa asennossa) 2000 watin tehon, jolloin kokonaisteho on 2500 wattia eli 230 voltin jännitteellä virta on 11 ampeeria.

Sähköautojen latausjohdot ottavat yleensä korkeintaan 10 ampeerin latausvirran. Syksyllä 2016 voimaan tullut laitestandardi SFS-EN 62752 edellyttää, että sähköautojen kotitalouspistorasiaan kytkettävien latausjohtojen latausvirta saa olla enintään 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa.

Kyseessä on valmistajille ja maahantuojille suunnattu laitestandardi, eli ennen standardin voimaantuloa hankitut laitteet ovat täysin laillisia käyttää. Standardin sanamuoto koskee nimen omaan pitkäkestoista latausta, eli lyhytaikaisessa latauksessa voi hyvin ottaa suuremmankin virran. Joissain autoissa ja johdoissa voikin valikosta valita tilapäisesti suuremman latausvirran.

Monessa kolmannen osapuolen latausjohdossa voi valita käyttöön jopa täyden 16 ampeerin latausvirran. Tällaisten latausjohtojen pistotulpassa on tavallisesti ylikuumenemisen tunnistava lämpötila-anturi.

Vanha tai muuten kulunut pistorasia voi olla vaarallinen

Tavalliset kotitalouspistorasiat ovat 16 ampeerin pistorasioita, joten äkkiä voisi luulla, että niistä voi surutta latailla aina ja kaikkialla täydellä 16 ampeerin virralla. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa: pistorasioita koskevan standardin kuormitustestissä pistorasian tulee kestää 22 ampeerin virta ylikuumentumatta, mutta testi kestää vain tunnin ja se suoritetaan kerran.

Sähköauto taas kuormittaa pistorasiaa useita tunteja suurella virralla joka vuorokausi, mikä johtaa siihen, että useiden satojen latauskertojen jäljiltä rasian sisäiset liitokset löystyvät ja pistorasia voi ylikuumentua.

Oman lukunsa soppaan lisäävät ulko-olosuhteet: sään vaihtelut ja pistorasiaan kertyvä lika rasittavat pistorasiaa entisestään.

Pistorasioiden kulumisesta ei ole tehty tieteellistä tutkimusta, mutta 8 ampeerin virtaan on päädytty parhaan saatavilla olevan asiantuntijatiedon mukaan: hieman huonokuntoisempikin pistorasia kestää 8 ampeerin pitkäkestoisen virran ja kyseinen virta ei myöskään lämpörasita pistorasiaa liikaa niin, että rasia vanhenisi poikkeuksellisen nopeasti.

Myös kaapelireitillä on väliä!

Vaikka itse pistorasia olisi hyväkuntoinen, voi ongelmia tulla myös matkan varrella: etenkin vanhoissa omakotitaloissa on syytä tarkistaa pistorasian kunnon lisäksi myös sitä syöttävän kaapelin kulkureitti.

Esimerkiksi omakotitalon seinässä oleva pistorasia voi saada syöttönsä talon yläpohjan kautta, ja mikäli kaapelin päälle on puhallettu (sähköturvallisuusmääräysten vastaisesti) eristevillat, useita tunteja kestävä kuormitus voi aiheuttaa tulipaloriskin. Tällainen pistorasia kaapeleineen voi kestää hyvin pensasleikkurin tai painepesurin käytön, koska kuormitus on erittäin lyhytaikainen ja kaapeli ympäröivine materiaaleineen ehtii jäähtyä kun laitteen moottori ei käy.

Auto taas on kuormana jatkuva, pitkäkestoinen ja ennen kaikkea kukaan ei ole vieressä valvomassa, kuten pensasleikkurin tai painepesurin tapauksessa.

Rasian tarkastuttaminen sähköasentajalla suositeltavaa

Mikäli kotitalouspistorasiaa aikoo käyttää sähkö- tai hybridiauton lataamiseen, ei ole huono ajatus tarkastuttaa pistorasiaa sähköalan ammattihenkilöllä. Ammattilainen tarkistaa kaapelireitin ja pistorasian kunnon silmämääräisesti ja varmistaa asennustesterillä, että oikosulkuvirta on riittävä suojalaitteen (sulake tai johdonsuojakatkaisija) toiminnan kannalta ja että pistorasian suojajohdinpiiri on ehjä.

On myös syytä tarkastaa, mitä muita laitteita saman suojalaitteen taakse on kytketty: jos pistorasia on 10 ampeerin sulakkeen tai johdonsuojakatkaisijan takana, 10 ampeerin latausvirran lisäksi tulevat muut kuormat voivat polttaa sulakkeen tai laukaista johdonsuojakatkaisijan.

Pelkkä koskettimien löystyminen tai likaantuminen ei ole ainoa lämpenemistä aiheuttava tekijä pistorasioissa: myös syöttökaapelin ruuviliitokset ovat voineet löystyä lämpötilanvaihtelujen seurauksena tai olla huonosti kiristettyjä alun perinkin. Myöskään rasian sisäiset puristusliitokset eivät ole ikuisia.

Kuluttaja: tarkkaile pistorasian kuntoa

Tavallisen kuluttajan on helppo tarkkailla pistorasian kuntoa kokeilemalla säännöllisesti pistotulppaa kädellään, kun auto on ollut siinä latauksessa noin tunnin ajan: jos pistotulppa tuntuu kuumalta. Tuliterässä pistorasiassa 10 ampeerin latausvirta ei lämmitä pistotulppaa edes havaittavasti, ja hyväkuntoinenkin pistorasia lämpenee kesäsäälläkin korkeintaan kädenlämpöiseksi.

Yksi pistorasian koskettimia rasittava ilmiö on kipinöinti, mikäli virtaa ottavan sähkölaitteen irrottaa yllättäen pistorasiasta. Tämän vuoksi lataus kannattaa keskeyttää irrottamalla ensin kaapeli autosta (jolloin lataus keskeytyy ennen kuin kaapelin saa irti auton latausvastakkeen lukituksesta) ja sitten vasta pistorasiasta.

Pistorasiat ovat kulutustavaraa ja sulaneet autonlämmityspistorasiat ovat ”peruskauraa” kiinteistöhuoltoyhtiöiden sähköasentajille. Lisäksi lämmityspistorasiat koteloineen on tavallisesti valmistettu vaikeasti syttyvästä muovista, joten mörköjä ei kannata maalailla seinille.

Entäs voimavirtapistorasia?

Toisin kuin tavallinen sukopistorasia, CEE-pistorasiat on suunniteltu kestämään jatkuvaa kuormaa, olipa kyseessä yksivaiheinen pistorasia (joka tunnetaan paremmin sinisenä karavaanaripistorasiana) tai kolmivaiheinen pistorasia (joka tunnetaan punaisena voimavirtapistorasiana). Voimavirtapistorasiassa oleva 6h-merkintä ei tarkoita kuuden tunnin käyttöaikaa, vaan suojakoskettimen sijaintia.

16 ampeerin voimavirtapistorasiasta voi siis huoletta ladata sähköautoa asianmukaisella välikaapelilla. Kaapelireitti on syytä tarkastaa tässäkin tapauksessa: 3x16 ampeerin virta ylikuumentaa nopeasti lämpöeristeen alle epähuomiossa joutuneen tai muuten väärin asennetun kaapelin.

Pahin mahdollinen tapaus: vanha pistorasia jonka kunnosta ei tietoa

Pahin mahdollinen tapaus lienee sellainen, jossa maatilalle saapuu vieras sähköautollaan, jonka hän tökkää puisen piharakennuksen seinässä olevaan pistorasiaan lataukseen. Pistorasia on aikanaan ollut kovassa käytössä ja kosketinholkit löystyneet, minkä jälkeen rasia on ollut vuosia käyttämättä ja sen sisälle on kertynyt pölyä.

Vieras tökkää auton seinäpistorasiaan illalla, ja latausjohto on 13 ampeeria ottavaa mallia ilman pistotulpan lämpötila-anturia.

Hapettuneet ja likaiset koskettimet muodostavat niin huonon kontaktin, että liitoksen ylimenoresistanssi aiheuttaa kuumenemisen, jonka seurauksena pistorasia ja sen sisällä oleva puu- ja viljapöly syttyy tuleen. Samalla syttyy piharakennuksen kuiva puuseinä ja katastrofi on valmis.

Onnettomuudelta olisi vältytty, mikäli autoilija olisi käynyt koettamassa kädellä pistotulppaa muutaman kymmenen minuutin kuluttua latauksen aloittamisesta ja toteamassa, että pistotulppa on tulikuuma. Myös lämpötila-anturoitu pistotulppa olisi estänyt onnettomuuden.

Anturoitu pistotulppa tai kädellä kokeileminen ei luonnollisestikaan paljasta kaapelireitin vaaratekijöitä: jos matkan varrella on huonosti tehty liitos tai liian ohutta kaapelia – joka on pahimmassa tapauksessa kulkee lämpöeristeen sisällä, voi paloriski olla muualla kuin itse pistorasiassa.

Tämän takia on mielekästä tarkastuttaa asennus ennen latausta.

Kiinteä latauslaite on vaivaton vaihtoehto

Sähköauton lataamista sukopistorasiasta kutsutaan standardeissa tilapäislataukseksi (eli lataustavaksi 2), koska suositeltavin tapa ladata sähköauto on käyttää siihen tarkoitettua kiinteää latauslaitetta (lataustapa 3).

Edullisimmat kiinteät latauslaitteet maksavat tällä hetkellä noin 500 euroa, ja asennus kohteesta riippuen noin 100-200 euroa. Monessa kiinteässä latauslaitteessa on myös kiinteä latauskaapeli, joka tuo lisää käyttömukavuutta, kun kuraista kaapelia ei tarvitse nostella sisään ja ulos tavaratilasta.

Suositeltavaa luettavaa

- Sähköalan standardointijärjestö Sesko ry:n lataussuositus.
- Motivan Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opas sisältää helppotajuista tietoa sekä sähköauton lataamisen teknisistä että ennen kaikkea juridisista näkökohdista, joihin voi törmätä asunto-osakeyhtiöympäristössä.

Vesa Linja-aho

MORE NEWS

Ledivalojen hallinta täysin yhdelle sirulle

Novosense Microelectronics on julkaissut uuden NSUC1500-Q1 -piirin, joka integroi autojen ledipohjaisten valaistusjärjestelmien hallinnan täysin yhdelle sirulle. Uutuus tuo merkittäviä etuja autonvalmistajille ja moduulikehittäjille, jotka hakevat entistä pienempiä, älykkäämpiä ja energiatehokkaampia ratkaisuja sisä- ja ulkovalaistukseen.

Windows 10 -tuen loppuminen tuo kissanpäivät verkkorikollisille

Microsoftin ilmoitus Windows 10 -käyttöjärjestelmän tuen päättymisestä lokakuussa 2025 merkitsee suurta murroskohtaa tietoturvassa – mutta ei pelkästään käyttäjien näkökulmasta. Verkkorikollisille luvassa on nimittäin todelliset kissanpäivät, mikäli yritykset eivät nopeuta siirtymistä uudempiin järjestelmiin.

Auto tunnistaa digiavaimen pian pidemmän matkan päästä

STMicroelectronics on julkaissut uuden sukupolven NFC-lukijat, jotka mahdollistavat auton oven avaamisen digitaalisella avaimella jopa 70 % pidemmältä etäisyydeltä kuin aiemmat ratkaisut. Uudet ST25R500- ja ST25R501-vastaanottimet ovat suunniteltu erityisesti autoteollisuuteen, ja ne täyttävät Car Connectivity Consortiumin (CCC) Digital Key -standardin tiukat vaatimukset.

Piirisuunnittelun työkalujen myynti kasvoi lähes 5 miljardiin dollariin

Elektroniikkasuunnittelun (Electronic System Design, ESD) työkalujen maailmanlaajuinen myynti nousi ennätykselliseen 4,93 miljardiin dollariin vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä, kertoo SEMI-teknologiayhteisöön kuuluva ESD Alliance tuoreessa EDMD-raportissaan. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden kertyi 11 prosenttia.

Intel myy yli puolet Alterasta, tekee isot tappiot

Intel on ilmoittanut myyvänsä 51 % omistuksestaan FPGA-valmistaja Alterassa pääomasijoitusyhtiö Silver Lakelle. Kaupan arvo perustuu 8,75 miljardin dollarin kokonaisarvostukseen Alteralle. Tämä tarkoittaa, että Intelin osuus myynnistä on noin 4,46 miljardia dollaria – huomattavasti vähemmän kuin yhtiö maksoi koko Alterasta vuonna 2015.

Eurooppalaiset autonvalmistajat lopettivat viennin Yhdysvaltoihin

Yhdysvaltojen autokauppa koki järistyksen, kun useat eurooppalaiset ja japanilaiset autonvalmistajat, kuten Audi, Jaguar Land Rover ja Mitsubishi, ilmoittivat keskeyttävänsä ajoneuvojen viennin Yhdysvaltoihin. Syynä on Trumpin hallinnon 2. huhtikuuta voimaan astunut 25 prosentin tullimaksu tuontiautoille ja osille.

Linux sopii kriittiseen sulautettuun laitteeseen

Yhä tiiviimmin verkottuneessa maailmassa, jossa kyberuhat ovat jatkuvasti läsnä, yritykset kohtaavat yhä enemmän haasteita suojellessaan järjestelmiään ja tietojaan kyberhyökkäyksiltä. KontronOS on IoT-turvallisuuteen kehitetty käyttöjärjestelmä.

FakeUpDates jatkaa riesojen kärjessä

Check Pointin tietoturvatutkijoiden mukaan FakeUpdates ja RansomHub hallitsivat haittaohjelmatilastoja maaliskuussa 2025. Samalla Lumma Stealer levisi ympäri maailmaa PDF-tiedostojen ja väärennettyjen Robloxpelien kautta.

Lisää huonoja uutisia Nokialle: verkkoihin investoidaan entistä vähemmän

Televerkkoinvestoinnit jatkoivat laskuaan vuonna 2024, mikä tuo lisää paineita alan laitevalmistajille – myös suomalaiselle Nokialle. Markkinatutkimusyhtiö Dell’Oro Groupin mukaan maailmanlaajuinen operaattoreiden langattomiin ja kiinteisiin verkkoihin tekemien investointien kokonaismäärä putosi viime vuonna 8 prosenttia. Samalla tietoliikennelaitteiden valmistajien tulot laskivat 11 prosenttia.

Uusi akku taipuu mihin muotoon tahansa

Linköpingin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet pehmeän, venyvän ja muotoiltavan akun, joka toimii jopa nestemäisenä. Akkua voi puristaa, venyttää tai muotoilla haluamaansa muotoon – ja se säilyttää silti toimivuutensa. Uusi materiaali mahdollistaa esimerkiksi sen, että akku voidaan pursottaa ulos 3D-tulostimesta ja valaa suoraan osaksi laitteen muotoilua.

OnePlus toi Watch 3:n “uudelleen”

OnePlus aloitti Watch 3 -älykellonsa virallisen myynnin Suomessa ja muualla Euroopassa viime viikolla, hieman yllättävästi uudelleen. Julkaisun alkuperäinen aikataulu helmikuussa meni uusiksi, kun kellon takakannesta löytynyt kirjoitusvirhe viivästytti toimituksia. Nyt korjattu versio on saapunut jälleenmyyjille.

Ruotsalaisyritys tuo Rust-kielen Volvoon

Ruotsalainen teknologiayritys Grepit on auttanut Volvoa ja Polestaria tuomaan uuden ohjelmointikielen, Rustin, osaksi sähköautojensa sisäisiä järjestelmiä. Kyseessä on maailman ensimmäinen sarjatuotannossa käytettävä ECU (ajoneuvon ohjausyksikkö), joka on ohjelmoitu kokonaan Rustilla.

GaN voittaa taistelun tehomarkkinoista

SiC vai GaN vai MOSFET vai IGBT:t? Jokaisella on oma paikkansa. Power Integrations uskoo galliumnitridiin teknologiana. Lopulta se valtaa markkinat aina satojen kilowattien teholuokkiin asti.

Aurinkosähkö hiipui alkuvuonna

Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo laski alkuvuonna 1,1 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajanjaksoon, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) tuoreessa tilastossaan. Tammi–maaliskuussa 2025 tukkumyynnin arvo oli 255 miljoonaa euroa.

Traficom varoittaa: myös .fi-pääte voi viedä huijaussivulle

Suomalaiset verkkosivustot, joilla on .fi-pääte, koetaan usein turvallisiksi. Aika ajoin ilmenee kuitenkin tapauksia, joissa tätä luottamusta on pyritty hyväksikäyttämään. Kyberturvallisuuskeskus kehottaakin tarkkaavaisuuteen myös .fi-osoitteiden kanssa.

Haluatko murtautua yrityksen verkkoon? Se maksaa vain 500 dollaria

Pimeässä verkossa käydään vilkasta kauppaa yritysverkkoihin murtautumisesta ja hinnat ovat yllättävän edullisia. Tietoutrvayritys Check Pointin uunituoreen raportin mukaan rikolliset voivat ostaa pääsyn yritysten sisäverkkoihin jopa 500 dollarilla.

Maailman pienin lidar painaa vain 50 grammaa

Sony Image Sensing Solutions on julkistanut maailman pienimmän ja kevyimmän lidar-etäisyysanturin. Uusi AS-DT1-malli hyödyntää dToF-teknologiaa (Direct Time of Flight) ja painaa vain 50 grammaa. Moduulin mitat ovat vain 29 x 29 x 31 millimetriä.

Apple aikoo kiertää Trumpin tullimaksut

Apple pyrkii välttämään jopa 145 prosentin tullit Kiinasta tuoduista tuotteista siirtämällä iPhone-tuotantoaan Intiaan ja nopeuttamalla logistiikkaansa, kertovat Reuters ja MarketWatch. Yhtiö on Reutersin mukaan lennättänyt viime viikkojen aikana noin 600 tonnia iPhoneja – arviolta 1,5 miljoonaa kappaletta – Intiasta Yhdysvaltoihin. Tarkoituksena on kasvattaa Yhdysvaltain varastoja ennen kuin tullit nostavat laitteiden hintoja dramaattisesti.

Uusi anturi tuo elokuvatason kuvanlaadun huippupuhelimiin

Piilaaksolainen Omnivision on julkistanut uuden kuva-anturin, joka tuo ennennäkemättömän laajan dynaamisen alueen ja elokuvatason videokuvauksen älypuhelimiin. OV50X-uutuusanturi on suunnattu huippuluokan puhelimiin, jotka tavoittelevat parasta mahdollista kuvanlaatua kaikissa valaistusolosuhteissa.

Yllättävä tutkimus: ChatGPT tekee samanlaisia päättelyvirheitä kuin ihminen

Tuore kansainvälinen tutkimus paljastaa, että tekoäly ei ole niin rationaalinen kuin usein uskotaan. OpenAI:n kehittämä ChatGPT tekee monissa tilanteissa samanlaisia päättelyvirheitä kuin ihmiset – ja joskus vielä pahempia.

Linux sopii kriittiseen sulautettuun laitteeseen

Yhä tiiviimmin verkottuneessa maailmassa, jossa kyberuhat ovat jatkuvasti läsnä, yritykset kohtaavat yhä enemmän haasteita suojellessaan järjestelmiään ja tietojaan kyberhyökkäyksiltä. KontronOS on IoT-turvallisuuteen kehitetty käyttöjärjestelmä.

Lue lisää...

Joskus yksittäinen komponentti voi olla vaarallinen takaovi

Yritykset investoivat valtavasti kyberturvallisuuteen suojatakseen verkkojaan ja sovelluksiaan. Silti, kaikista suojaustoimista huolimatta, verkkorikolliset onnistuvat vuosi vuodelta entistä paremmin. Miten tämä on mahdollista, kysyy Lenovon tietoturva-asiantuntija Steven Antoniou?

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: 6G
Oulussa 13.5.2025 (rekisteröidy)
Espoossa 14.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
article