logotypen
 
 

IN FOCUS

Seuraava autosi ajaa Ethernetillä

Autoteollisuus on siirtymässä yhteen Ethernet-pohjaiseen selkärankaan. Tämä muutos mahdollistaa ajoneuvojen jakamisen "vyöhykkeisiin", joista kukin voi kommunikoida tehokkaasti keskitetyssä laskentaympäristössä IP-pohjaisen ja yleisesti käytössä olevan Ethernet-verkon kautta.

Lue lisää...

Sähköautojen lataamiseen liittyy paljon myyttejä ja puolitotuuksia – ja sitäkin enemmän kysymyksiä joihin ei ole yhtä oikeaa tai varsinkaan lyhyttä vastausta. Yleinen väärinkäsitys esimerkiksi on, ettei sähköautoa voisi ladata sukopistorasiasta eli tavallisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta.

Sukorasiasta lataaminen on yleensä turvallista, kun muistaa muutaman perusasian: 16 ampeerin tavallinen kotitaloussukopistorasia ei välttämättä kestä 16 ampeerin virtaa tuntikaupalla – varsinkin jos pistorasia on kulunut tai kärsinyt korroosiosta ajan saatossa. Tämän takia latausvirta tulisi pitkäkestoisessa latauksessa rajoittaa 8 ampeeriin.

Suurempaakin virtaa voi käyttää, mikäli pistorasia on hyväkuntoinen. Hyvä nyrkkisääntö on, että pistotulppa ei saisi olla kesäsäällä lämmennyt kädenlämpöistä lämpimämmäksi, kun sitä koskettaa muutaman kymmenen minuutin kuluttua latauksen alkamisesta.

Jotkut sähköautot, kuten Renault Zoe ja Tesla Model X ja S, voidaan ladata myös kolmivaihevirralla. Omakotitalossa tämä onnistuu usein ilman lisäasennuksia, jos autotallissa tai -katoksen lähellä on tavallinen 16 ampeerin voimavirtapistorasia.

Voimavirtapistorasioista löytyvä 16A–6h -merkintä on saanut jotkut sähköautoilijat epäilemään, voiko pistorasiaa käyttää sittenkään turvallisesti lataamiseen – merkintä kun antaa ymmärtää, että pistorasia kestää 16 ampeerin virtaa vain 6 tunnin ajan. Tämä koskee lähinnä Tesloja, esimerkiksi Zoen akku täyttyy 16 ampeerin kolmivaihevirralla eli 11 kilowatin teholla alle neljässä tunnissa.

Tämä pelko perustuu ymmärrettävään mutta väärään käsitykseen. 6h-merkinnällä ei nimittäin ole missään tekemisissä pistorasian kuormituskestoajan kanssa. Teollisuuspistorasioiden (joita arkikielessä kutsuaan voimavirtapistorasioiksi tai CEE-pistorasioiksi) ominaisuudet määritellään standardissa SFS-EN 60309. Standardin mukaan merkintä 6h tarkoittaa, että pistokytkimen suojakosketin sijaitsee ”kello kuuden” kohdalla, eli keskellä alhaalla. Raskaaseen käyttöön suunniteltuja pistorasioita voidaan teollisuudessa käyttää nimellisvirrallaan kellon ympäri – kuuden tunnin raja olisi absurdi.

Suojakosketin sijoitetaan eri jännitteille tarkoitetuissa pistokytkimissä eri paikkaan, jotta eri jännitteelle tarkoitettua laitetta ei ole mahdollista kytkeä väärään pistorasiaan. Suomessa pienjännitejakelussa on käytössä 230 V / 400 V nimellisjännite, eli vaihejännite (=vaiheen ja nollan välinen jännite) on 230 volttia ja pääjännite (=kahden vaiheen välinen jännite) on 400 volttia. Tälle jännitteelle tarkoitetuissa pistorasioissa ja -tulpissa maadoitusliitin on sijoitettu alas keskelle (6h).

Vastaavasti, jos pääjännite on 600 volttia, suojakosketin on sijoitettu kello 5 kohdalle ja jos pääjännite on 240 volttia, suojakosketin on sijoitettu kello 9 kohdalle. Tällöin 240 voltin voimavirralle suunnitellun laitteen pistotulppa ei sovi 400 voltin pistorasiaan.

Tunnistamisen helpottamiseksi teollisuuspistokytkimet on lisäksi värikoodattu: sininen väri tarkoittaa 200-250 voltin jännitettä, punainen 380-480 voltin jännitettä ja musta 500-690 voltin jännitettä.

60309-standardi tuntee myös yksivaiheiset pistokytkimet: esimerkiksi karavaanipistotulppana tunnettu yksivaiheinen teollisuuspistokytkin on sininen, koska sitä käytetään 230 voltin jännitteellä.

Vaikka teollisuuspistokytkimet on suunniteltu jykevämmiksi kuin tavallinen sukopistorasia, pätee niihin sama kuin sukopistorasioihinkin: löysät tai hapettuneet liittimet voivat aiheuttaa ylikuumenemisvaaran. Mikäli pistokytkin kuumenee kesäsäällä latauksen aikana enemmän kuin kädenlämpöiseksi, kannattaa latausvirtaa pudottaa auton valikosta tai pyytää sähköasentajaa vaihtamaan pistorasia.

Kahdeksan ampeerin virralla uusi tai uudenveroinen pistokytkin ei lämpene havaittavasti ja 16 ampeerin virrallakin lämpötila nousee korkeintaan parisenkymmentä astetta ympäristöä lämpimämmäksi eli noin kädenlämpöiseksi. Tämä nyrkkisääntö pätee niin teollisuus- kuin sukopistokkeellekin, joskin jälkimmäinen lämpenee hieman kuumemmaksi.

Yksi tapa ratkaista tavallisen sukopistorasian lämpenemisongelma on vaihtaa sukopistotulpan tilalle edellä mainittu karavaanipistotulppa. Pistotulpan vaihdon saa suorittaa maallikkokin, kunhan tietää mitä tekee, mutta seinään tulevan karavaanipistorasian saa asentaa vain sähköalan ammattihenkilö.

Joissain sähköauton latausjohdoissa on pistotulppaan integroitu lämpötila-anturi, joka rajoittaa latausvirtaa, mikäli pistotulppa kuumenee. Tämä on erittäin hyödyllinen ratkaisu valmistajalta, koska se käytännössä eliminoi murheet pistorasian kunnosta. Tällaista pistotulppaa ei luonnollisesti kannata (eikä saakaan, koska laitteen suojausominaisuudet heikkenevät) mennä vaihtamaan karavaanipistokkeeksi.

Pitkällä aikavälillä suositeltavin tapa sähköauton lataamiseen on käyttää asianmukaista kiinteää latauslaitetta. Latauslaitteen asentajan on oltava sähköalan ammattihenkilö.

Vesa Linja-aho, lehtori, Metropolia-ammattikorkeakoulu

MORE NEWS

Euroopan nousu alkaa vuoden lopulla

Elektroniikkakomponenttien markkinat ovat olleet haastavassa tilanteessa viime vuosina, mutta valoa näkyy jo tunnelin päässä. Mouserin markkinointijohtaja Kevin Hess arvioi Nürnbergin Embedded World -messuilla, että Euroopan markkinat alkavat toipua loppupuolella ja kasvu kiihtyy vuonna 2026.

Nvidia vie jo yli seitsemän dollaria sadasta

Nvidia jatkaa huimaa nousuaan puolijohdemarkkinoilla, kun tekoälypiirien kysyntä kasvaa ennätyslukemiin. Yrityksen markkinaosuus on kolminkertaistunut neljässä vuodessa ja noussut 7,3 prosenttiin, samalla kun kilpailijat Samsung ja Intel kamppailevat asemistaan.

Silicon Labs kutisti Bluetooth-piirin

Teksasilainen Silicon Labs on esitellyt uuden BG29-sarjan BLE-piirit, jotka tuovat suuren laskentatehon ja laajan liitettävyyden entistä pienempiin laitteisiin. Uutuuspiiri on suunnattu erityisesti terveydenhuollon laitteisiin, paikannusjärjestelmiin ja akkukäyttöisiin sensoreihin, joissa koko ja virrankulutus ovat kriittisiä tekijöitä.

Elon Musk puhui omiaan X-alustaan kohdistuneesta kyberhyökkäyksestä

Elon Musk väitti, että X-alustaan (entinen Twitter) kohdistuneiden kyberhyökkäysten taustalla olisi Ukraina, mutta asiantuntijat kiistävät väitteen ja pitävät sitä harhaanjohtavana. Check Point Researchin mukaan hyökkäyksistä vastaa pro-Palestiinalainen hakkeriryhmä Dark Storm Team, joka on erikoistunut palvelunestohyökkäyksiin (DDoS) ja muihin kyberhyökkäyksiin.

Kännyköihin tulee energiamerkintä

Juhannuksen jälkeen myytävissä kännyköissä ja tableteissa täytyy olla energiamerkintä. Kyse on EU:n ekosuunnitteluvaatimuksista, jotka tulevat voimaan 20.6.2025. Tarkoituksena on pidentää kännyköiden ja tablettien käyttöikää, lisätä niiden kestävyyttä ja vähentää sähkön kulutusta. Lisäksi tuotteita pitää pystyä entistä paremmin korjaamaan ja niiden ohjelmistoja päivittämään aiempaa pitempään. 

Maailman pienin mikro-ohjain sopii reilun neliömillin tilaan

Texas Instruments on julkaissut maailman pienimmän mikro-ohjaimen, joka mahdollistaa entistä kompaktimmat ja monipuolisemmat sulautetut järjestelmät. Uusi MSPM0C1104-mikro-ohjain vie piirilevyllä vain 1,38 mm² tilaa, mikä on 38 % vähemmän kuin markkinoiden aiemmilla pienimmillä ohjaimilla.

AMD tuo jopa 192 ydintä sulautettuihin

AMD esitteli Nürnbergin Embedded World -messuilla uudet viidennen sukupolven EPYC Embedded -prosessorit. EPYC Embedded 9005 -sarjan prosessorit on suunniteltu erityisesti sulautettuihin sovelluksiin, tarjoten huippuluokan suorituskykyä ja energiatehokkuutta verkko-, tallennus- ja teollisuuskäyttöön.

IoT-moduulien määrä kasvaa, uusi RedCap-tekniikka tekee tuloaan

Globaalien mobiiliverkkoon liitettävien IoT-moduulien toimitukset kasvoivat vuonna 2024 kymmenen prosenttia verrattuna edellisvuoteen, elpyen vuoden 2023 laskusuhdanteesta. Counterpointin tilastojen mukaan Kiina johti markkinoiden elpymistä, kun taas Intia oli ainoa muu maa, jossa kasvu jatkui. Intian kehitys johtui erityisesti älymittareiden ja seurantateknologioiden laajasta käyttöönotosta.

Kiinalainen takaportti osoittautui uutisankaksi

Maailmalla levisi kulovalkean tavoin uutinen siitä, että kiinalainen Espressif olisi ujuttanut takaportin jopa miljardiin markkinoilla olevaan Bluetooth-piiriinsä. Laineiden vähän laskettua voidaan todeta, että kyse on suurimmalta osin uutisankasta.

Lisää analogiatehoa ja älyä 32-bittiseen PIC-ohjaimeen

Microchip julkisti Nürnbergin Embedded World -messuilla uuden PIC32A-mikro-ohjainperheen vastatakseen korkean suorituskyvyn ja matemaattisesti vaativien sovellusten kasvavaan kysyntään eri teollisuudenaloilla. Uudet PIC32A-ohjaimet laajentavat yhtiön jo ennestään vahvaa 32-bittisten ohjainten valikoimaa ja tarjoavat kustannustehokkaita ja suorituskykyisiä ratkaisuja ajoneuvo-, teollisuus-, kuluttaja-, tekoäly- (AI/ML) ja terveysteknologiasovelluksiin.

Moniytimisiä sulautettuja helpommin ja tehokkaammin

Sulautettujen järjestelmien kehittäminen moniytimisille ja heterogeenisille prosessoreille on entistä helpompaa ja tehokkaampaa Analog Devicesin uuden CodeFusion Studio -työkalun avulla. Yhtiö julkisti ratkaisun osana laajennettua kehitysympäristöään, jonka tavoitteena on nopeuttaa tuotekehitystä ja varmistaa datan eheys sulautetuissa järjestelmissä.

Rust tulee autoissa C:n ja C++-koodin rinnalle

Ohjelmointikieli Rust ottaa merkittävän askeleen kohti laajempaa käyttöä autojen järjestelmissä. Saksalainen HighTec EDV-Systeme GmbH ja hollantilainen Solid Sands B.V. ovat ilmoittaneet strategisesta yhteistyöstään, jonka tavoitteena on tuoda Rust-kirjastojen turvallisuussertifiointi autoteollisuuteen. Yhteistyön myötä Rustin käyttö autojen sulautetuissa järjestelmissä saa vahvemman jalansijan, mikä voi syrjäyttää perinteiset C- ja C++-kielet tietyissä sovelluksissa.

DeepSeek-tekoälymallikin voidaan murtaa

Ohjelmistomurroissa yleistä jailbreak-menetelmää on sovellettu myös DeepSeek-tekoälymallin kanssa. Tämän myötä tekoälyä voidaan hyödyntää sopimattoman ja kielletyn materiaalin kanssa, minkä seuraukset voivat olla hyvinkin vaarallisia. Tietoturvayhtiö Palo Alton tutkimusyksikkö Unit 42 lisää, että tekoälyn murtaminen osoittautui yllättävän helposti ilman erityistä osaamista.

Avnetin Tria debytoi Embedded Worldissa

Avnet Embedded nimettiin Triaksi viime kesänä, ja nyt yhtiö esiintyy ensimmäistä kertaa uudella nimellään Embedded World 2025 -messuilla Nürnbergissä. Tria Technologies esittelee tapahtumassa ensimmäisen COM-HPC Mini -formaattiin perustuvan moduulinsa. Tria HMM-RLP tuo huipputason suorituskyvyn ja joustavan liitettävyyden erittäin pieneen tilaan.

Tutkimus selvitti: fitness-rannekkeet mittaavat epätarkasti

Fitness-rannekkeet ovat suosittuja terveysteknologian laitteita, joiden väitetään tarjoavan tarkkaa tietoa käyttäjiensä aktiivisuudesta ja terveydestä. Tuore tutkimus kuitenkin osoittaa, että näiden laitteiden tarkkuus jää vain kohtalaiselle tasolle. Wellnesspulse-tutkimusryhmä analysoi 45 tieteellistä tutkimusta ja yli 160 datapistettä, ja tulokset paljastavat, että keskimäärin fitness-rannekkeiden mittaustarkkuus on vain 67,40 %.

JUMPtec palaa Intelin Ultralla

Legendaarinen sulautettujen järjestelmien brändi JUMPtec tekee paluun Intel Core Ultra -prosessoreilla varustetulla COM Express -moduulilla. Nykyinen Kontronin tytäryhtiö esittelee Nürnbergin Embedded World -messuilla COM Express Basic Type 6 -moduulia, joka perustuu Intelin uusimpaan Core Ultra -prosessorisarjaan.

Autojen RISC-V saa nyt vauhtia

RISC-V-arkkitehtuuri tekee vahvaa tuloa autoihin, ja kehitystyö saa nyt lisää vauhtia. Infineon Technologies esitteli viime viikolla ensimmäiset RISC-V-pohjaiset prosessorinsa autoihin, ja nyt TASKING ilmoittaa tukevansa Infineonin uutta autojen järjestelmien RISC-V -virtuaaliprototyyppiä. Tämä mahdollistaa ohjelmistokehityksen jo ennen varsinaisen raudan valmistumista, mikä nopeuttaa ja tehostaa uusien autojärjestelmien kehitystä.

Tunnelin päässä näkyy jo valoa

Euroopan elektronisten komponenttien jakelumarkkinat ovat olleet laskusuhdanteessa, mutta nyt merkit viittaavat tasaiseen elpymiseen vuonna 2025, sanoo Mike Slater, DigiKeyn globaalin liiketoiminnan kehitysjohtaja. ETN kysyi Slaterilta tämän hetken markkinanäkymistä.

Renesas haluaa tehostaa elektroniikkasuunnittelua

Renesas Electronics ja Altium ovat esitelleet uuden Renesas 365 -alustan, joka yhdistää puolijohdevalmistuksen ja piirikorttisuunnittelun saumattomaksi kehitysympäristöksi. Alustan tavoitteena on nopeuttaa elektroniikkajärjestelmien suunnittelua ja elinkaaren hallintaa, vähentää manuaalisia prosesseja sekä yhdistää hajanaiset kehitystiimit yhdeksi digitaaliseksi kokonaisuudeksi.

Nokia patentoi edelleen selvästi eniten Suomessa

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tuoreiden tilastojen mukaan Nokia Technologies Oy on ylivoimaisesti Suomen suurin patentinhakija. Yhtiö jätti vuonna 2023 peräti 380 patenttihakemusta. Lisäksi toisena tulee Nokia Solutions and Networks Oy 144 hakemuksellaan.

Lämpöpumput vaativat optimoituja ratkaisuja

Lämpöpumpusta on tullut ensisijainen valinta vähähiiliseen lämmitykseen ja ilmastointiin. Korkean hyötysuhteensa ansiosta se tarjoaa huomattavasti tehokkaamman lämpötilansäädön kotiin ja toimistoon kuin perinteiset järjestelmät, kuten kaasukattilat. Sen tehokkain käyttö edellyttää kuitenkin optimointia.

Lue lisää...

Trumpin tariffisekoilu aiheuttaa ongelmia puolijohdealalla

Puolijohdealan markkinoita seuraavan SourceAbilityn mukaan Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin uusimmat tariffisuunnitelmat voivat aiheuttaa merkittäviä häiriöitä globaalissa puolijohdetoimitusketjussa. Trumpin hallinto on ehdottanut 25 prosentin tai korkeampia tulleja useille avaintuotteille, mukaan lukien puolijohteet, mikä on herättänyt huolta alan yrityksissä ja talousasiantuntijoissa.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
  
R&S -koulutus: RF Mittaustekniikan 2-päiväinen koulutus (huom. maksullinen)
Vantaalla 12.-13.3.2025
Ilmoittautuminen: RF Mittaustekniikka - Rohde & Schwarz Finland Oy

RF Sampo /  RF Summit
Oulun Yliopisto (Saalastinsali): 19.3.2025
L
isätietoja täällä.
 
R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
article