logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

POWER

  • Samsung poistaa virtajohdot televisioista

    Älytelevisiot liittyvät jo sujuvasti langattomasti nettiin, mutta edelleen niihin syötetään virtaa erillistä johtoa pitkin. Samsung on nyt patentoinut tekniikan, jolla televisioon saadaan käyttövirta langattomasti.

  • Älylaturiyritys vie nyt algoritmiaan maailmalle

    Jyväskyläläinen BrightCharger haki pari vuotta sitten joukkorahoitusta älylaturille, joka osasi lopettaa lataamisen akun tultua täyteen. Nyt yritys hakee kasvua ulkomailta lisensoimalla kehittämäänsä ja patentoimaansa latausalgoritmia.

  • Nyt pääset eroon vanhasta laturista – tilalle USBC-liitin

    Embedded World - Joka vuosi markkinoille tuodaan erilaisia kannettavien laitteiden latureita, joista syntyy lopulta miljoona tonnia SER-jätettä. Iso parannus ongelmaan olisi, jos kaikki laitteet voisi ladata samalla universaalilaturilla. Cypress Semiconductorin uusi ohjainpiiri mahdollistaa tämän.

  • Ledillä voi jäähdyttää naapurikomponenttia

    Fysiikan yleisen olettamuksen vastaisessa havainnossaan Michiganin yliopiston tutkijat käyttivät valoa emittoivaa diodia eli lediä jonka elektrodit käännetty, jäähdyttämään toista laitetta, joka on vain nanometrien etäisyydellä. Lähestymistapa voisi johtaa uuteen kiinteän tilan jäähdytystekniikkaan tuleville erittäin tiheästi pakatuille mikroprosessoreille.

  • Autojen pikalataus nopeutuu jo ensi vuonna

    Sähköautojen lataustekniikan kehitys harppoo nyt eteenpäin nopeaa vauhtia. Energiantuottajat ovat jo alkaneet rakentaa pikalatausasemien verkostoja, joissa 30 minuutin latauksella saadaan akustoa ladattua 150 kilowatin teholla. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille alkaa tulla erittäin nopeita pikalatausasemia, joissa akustoon syötetään 350 watin teholla virtaa, jolloin alle 10 minuutin latauksella voidaan pärjätä kaupunkioloissa.

  • Työkoneiden dieselin kulutus kutistuu merkittävästi

    Tampereen yliopistossa kehitettiin Business Finlandin rahoittamassa Challenge Finland -kilpailussa uusi hydraulihybriditekniikka, joka pudottaa työkoneiden polttoaineenkulutusta jopa 30 prosenttia. Samalla voidaan parantaa koneiden tuottavuutta ja säästää ympäristöä.

  • Lisäkalvo tekee litiumioniakuista turvallisia

    Litiumioniakut ovat mullistaneet kannettavan elektroniikan käytön, mutta niiden kemiassa on ongelmansa. Ionien siirtyminen anodin ja katodin välillä on altis muodostamaan ns. dendriittejä eli kuituja, jotka voivat johtaa jopa oikosulkuun. Ricen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet ongelmaan yksinkertaisen ratkaisun.

  • Ericsson demoaa Barcelonassa robottisähkörekkaa

    Ericsson lupaa demota toimittajille etäohjattavaa rekannuppia Barcelonan Mobile World Congressissa parin viikon päästä. Ajoneuvo on nimeltään T-Pod ja sen on Eundiren valmistama. Sitä voidaan ohjata kaukosäätimellä.

  • Suomen sähköautotavoite on järjetön

    Eduskuntavaalien lähestyessä puolueet ovat kiihdyttäneet ilmastomuutospuheitaan ja yhdeksi suurimmaksi syylliseksi on löytynyt polttomoottori. Tämänhetkisellä kehityksellä on kuitenkin selvää, etteivät esitetyt tavoitteet liikenteen nollapäästöistä voi toteutua.

  • Protoniakusta apua sähköautoon?

    Oregonin yliopiston tutkijat ovat havainneet, että kemiallisella mekanismilla, jota on kuvattu ensimmäisen kerran yli kaksi vuosisataa sitten, on potentiaalia mullistaa energian varastointi suuritehoisille sovelluksille. Protoniakku voi olla vastaus sähköautojen ongelmiin.

  • Vaatteisiin ommellut nanoaurinkokennot voivat ladata puhelimesi

    Älypuhelimen virta tuntuu yleensä olevan vähissä, ainakin nuoremmalla polvella. Nottinghamin Trentin yliopistosssa on kehitetty innovatiivinen tapa ladata puhelimen vaatteisiin ommeltujen pienikokoisten aurinkokennojen avulla.

  • Sähköä ja vetyä hiilidioksidista

    Ulsan National Institute of Science and Technologyssä (UNIST) on kehitetty järjestelmä, joka tuottaa sähköä ja vetyä (H2) samalla, kun poistetaan hiilidioksidia (CO2) ilmastoa tärvelemästä. UNIST-tutkimusryhmä on esitellyt hybridiityyppisen Na-CO2-järjestelmän, joka pystyy jatkuvasti tuottamaan sähköenergiaa ja vetyä tehokkaalla hiilidioksidimuunnoksella.

  • Sähköä suoraan wifi-signaalista

    Laitetta, joka osaa muuntaa sähkömagneettisen säteilyn sähköenergiaksi, kutsutaan rektennaksi (rectenna). MassachusettsInstitute of Technologyssä on kehitetty tekniikka, jolla voidaan toteuttaa edullisia, taipuisia rektennoja.

  • Nopeat polymeerit mullistavat orgaanisen akun

    Texas A&M Universityn kemian tekniikan professori Jodie Lutkenhaus on esitellyt tutkimustyössään merkittävä askeleita kohti kokonaan polymeereistä valmistetun akun luomista. Suurin este metallittoman, täysin polymeerisen akun luomiselle on sellaisen polymeerin löytäminen, joka on sähkökemiallisesti aktiivinen eli sen täytyy pystyä varastoimaan ja vaihtamaan elektroneja.

  • Tukes löysi 170 vaarallista sähkölaitetta

    Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) määräsi viime vuonna yrityksiä poistamaan markkinoilta yhteensä 170 vaarallista sähkölaitetta. Eniten puutteita oli latureissa, muuntajissa ja erilaisissa led-valaisimissa.  Samat tuoteryhmät toistuvat vuodesta toiseen vaarallisimpien tuotteiden listalla, mikä osoittaa, etteivät niiden valmistajat ja maahantuojat aina varmista riittävän huolellisesti laitteiden turvallisuutta. 

  • Uusia keinoja energiankeruuseen

    Yhä laajemmin käyttöön otettavat itsenäiset langattomat anturointiratkaisut kaipaavat myös itsenäistä käyttötehon tuottoa. Tokion Techin tutkijat ovat kehittäneet aiempaa tehokkaamman energiaharvesterin, joka hyödyntää MEMS- eli mikroelektromekaanista rakennetta.

  • Iso askel kohti magnesiumakkuja

    Pienet, epäjärjestyneet magnesiumkromioksidin partikkelit voivat olla avainasemassa uudelle magnesiumakkujen energian varastointitekniikalle, jolla voi olla kapasiteettia enemmän kuin perinteisillä litiumioniakuilla. University College Londonin ja Chicagon yliopiston tutkijoiden tutkimustyössä esitellään uusi, skaalautuva menetelmä sellaisen materiaalin valmistamiseksi, joka pystyy varastoimaan magnesiumioneja suurella jännitteellä.

  • Maailman tarkin sähkönlaadun mittari

    Schneider Electric on tuonut markkinoille sähkönlaatumittarin, jota se kehuu maailman edistyksellisimmäksi ja tarkimmaksi. PowerLogic ION9000 auttaa ehkäisemään sähkökatkoksia, laitteistovaurioita, vikoja sekä kriittisten toimintojen keskeytyksiä.

  • 800 kilometriä yhdellä latauksella

    Monissa maissa yritetään siirtyä sähköautoiluun myös juridisin keinoin, mutta totuus on edelleen se, etteivät nykyisten sähköautojen akustojen kapasiteetit riitä. Apua on tulossa litium-ilma-akusta. Amerikkalaistutkijoiden kehittämä akku mahdollistaa jo 500 mailin eli 800 kilometrin ajomatkan yhdellä latauksella.

  • Sähkörekka ei sovi Suomeen

    Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja, esittää tuore tutkimus,

tag