logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

POWER

  • 25 prosenttia enemmän irti aurinkokennosta

    Perovskiittikalvoista puhutaan paljon aurinkokennojen kehityksessä. Kyse on periaatteessa edullisesti valmistettavasta mineraalikalvosta, jonka lisääminen kennorakenteeseen parantaa kennon hyötysuhdetta. Ruotsalaisen Evolarin kalvolla tandem- eli kaksikerrosrakenne generoi auringonvalosta 25 prosenttia enemmän sähköä.

  • Mobiililaturista irti jo 245 wattia

    Mobiililaitteiden laturien tehossa mennään koko ajan ylöspäin. Nyt ”USA:n suosituimmaksi telakointiasemien brändiksi” itseään tituleeraava HYPER on lanseerannut sekä HyperJuice-laturin että varavirtalähteen, joiden kummankin maksimiteo on jo 245 wattia. Laitteet perustuvat nykytyyliin galliumnitridi-pohjaisiin GaN-komponentteihin.

  • Ponsse teki sen: esitteli sähköisen metsäkoneen

    Metsäkonevalmistaja Ponsse ottaa yhdessä Epecin kanssa ison loikan tulevaisuuteen. Yhtiöt ovat esitelleet sähköisen metsäkoneen. PONSSE EV1 on vasta konsepti ja tulee kaupallisesti saataville myöhemmin, mutta laitteisto on kurkistus tulevaisuuteen ja askel kohti kestävää metsänhoitoa.

  • Unohda latausahdistus: 200 kilometriä ajoa viiden minuutin latauksella

    Sähköautoon liittyvää latausahdistusta yritetään nyt helpottaa monella tapaa. Kiinalainen Xpeng Motorsin ratkaisu on hypernopea lataus. Uusi S4-laturi syöttää yhtiön G9-malliin viidessä minuutissa tarpeeksi virtaa 200 kilometrin ajomatkaa varten. Käytännössä autonlataus lähestyy älypuhelimen pikalatausta.

  • Harkitsetko sähköauton ostoa? Muista tämä

    Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

  • Kännykkälaturit mullistanut yritys haluaa seuraavaksi mullistaa sähköautojen lataamisen

    Navitas Semiconductor on kalifornialainen tehoelektroniikkayritys, jonka GaNFast-piirit ovat esimerkiksi uuden OnePlus 10T-mallin 150 watin laturin taustalla. Nyt Navitas haluaa laajentaa osaamistaan myös sähköautojen lataukseen ja datakeskusten tehonsyöttöön.

  • Sähköautojen hankintatuki päättyy jo ensi syksynä

    Täyssähköisten henkilöautojen hankintakannustetta voi hakea ensi maaliskuun loppuun asti, mutta suositun tuen määrärahaa ei riitä kevääseen asti. Hallituksen hankintatukien jatkoa koskevassa esitysluonnoksessa sähkökäyttöisten henkilöautojen 2 000 euron hankintakannusteelle ei ole suunnitteilla jatkokautta ja tuki on päättymässä määrärahojen loppumiseen etuajassa.

  • Sähköautojen myynti laski

    Autojen markkinakehitystä Euroopassa seuraavan JATO Dynamicsin mukaan sähköajoneuvojen myynti on kääntynyt laskuun ensimmäistä kertaa sitten kesäkuun 2021 jälkeen. Kesäkuussa 2022 rekisteröitiin yhteensä 215 000 uutta sähköautoa, mikä on 8 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Uusista autoista täyssähköisiä oli 62 prosenttia ja 38 prosenttia ladattavia hybridisähköautoja.

  • EU julistamassa litiumia myrkyksi

    Euroopan kemikaalivirasto ECHA ehdottaa, että litium luokiteltaisiin vaaralliseksi aineeksi. Akkujen ja materiaalien valmistajat ovat hermostuneet ideasta, sillä se uhkaa paitsi nopeasti kasvavaa akkuteollisuutta myös koko sähköistymisen tavoitteita.

  • Ensimmäinen älykäs ohjain USB-virransyötölle

    C-tyypin USB-liitännästä on vauhdilla tullut kaikkien pienempien laitteiden latausliitäntöjen de facto -standardi. Silanna Semiconductor helpottaa valmistajien elämää maailman ensimmäisellä buck-tyyppisellä muunninpiirillä, johon on integroitu älykäs, mukautuva virranjako.

  • Jyväskylässä keskitytään sähköistymiseen

    Syyskuun alussa järjestettävä Sähkö Valo Tele Av 2022 -messut tarjoaa tarjoaa laajan kattauksen ajankohtaista tietoa, teknologiaa ja kontakteja. Messuohjelma kattaa alan kuumat aiheet, joista niin ammattilaisten kuin päättäjien tulee olla ajan tasalla. Niihin kuuluvat muun muassa aurinkoenergia, sähköinen liikenne, kiinteistöautomaatio ja uudet standardit.

  • Milloin sähköautolla ajaminen on bensaa kalliimpaa?

    Polttoaineiden hinnat ovat viimeisen vuoden aikana puhuttaneet kaikkia. Nyt bensalitran saa taas alle 2 eurolla, kun öljyn maailmanmarkkinahinta on pudonnut ja hallitus on hellittänyt jakeluvelvoitetta. Samaan aikaan sähkön hinta nousee voimakkaasti. Milloin sähköautolla ajamisesta tulee bensa-autoa kalliimpaa?

  • Uusi yritys aikoo 3D-tulostaa metalliakkuja

    Litiumioniakkuja käytetään nyt kaikkialla, mutta kiinteät metalliakut ovat turvallisempia, energiatiheydeltään selvästi parempia ja vakaampia. Piilaaksolainen Sakuú aikoo nyt rakentaa gigaluokan tehtaan, jossa se tulee 3D-tulostamaan metalliakkuja.

  • Tämän hetken mullistavin tekniikka on GaN

    Gallium-nitridi on materiaali, joka on mullistanut pienten laitteiden lataamisen nopealla aikataudilla. Tulossa ovat jo 200 ja 240 watin kännykkä- ja läppärilaturit ja lisäksi GaN-piirien avulla säästetään merkittävästi hiilidioksidipäästöissä. GaN vastaa monien toiveisiin.

  • Huomasitko tämän: uudella akulla 1000 km yhdellä latauksella

    Sähköauton suurin haaste on latausinfran lisäksi kantama, latauspaikkojen etsintä aiheuttaa tunnetusti jopa ahdistusta. Kiinalainen Svolt Energy on kehittänyt 20 ampeeritunnin rikkiakun prototyypin, jonka energiatiheys on 350-400 Wh/kg. Akun avulla olisi mahdollista ajaa sähköautolla yhdellä latauksella jopa yli 1000 kilometriä.

  • Teollisuuden johdolla päästöt nettonollaan

    Kaikkialla maailmassa halutaan päästä hiilidioksidipäästöissä nettonollan tasolle. Teollisuus voisi olla tässä edelläkävijänä. Hyödyntämällä Teollisuus 4.0 -konseptia valmistajat voivat yhdistää lukuisia eri tekniikoita liiallisten hiilidioksidipäästöjen ja turhan energiankäytön vähentämiseen. Yhdessä ne tukevat tavoitetta, joka mahdollistaa nettonollatasoisen toiminnan.

  • Anturille langattomasti virtaa 36 metrin päästä

    Moni IoT-anturi on sijoitettu hankalaan paikkaan, jolloin esimerkiksi paristonvaihdosta tulee erittäin työlätä. Tämän takia kehitetään tekniikoita, joilla anturit pärjäisivät ilman paristoa. Powercastin ja InPlayn yhteistyö vie kehitystä 120 jalan hyppäyksen verran eteenpäin.

  • Suomalaiset karsastavat yhä täyssähköautoja

    Heinäkuussa rekisteröitiin 5503 uutta henkilöautoa, mikä on 26,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Täyssähköisiä ensirekisteröidyistä oli 15,7 prosenttia. Ladattavien hybridien osuus oli 20,6 prosenttia.

  • Uusi akku pidentää sähköauton kantaman yli 1000 kilometriin

    Sähköauton suurin haaste on latausinfran lisäksi kantama, latauspaikkojen etsintä aiheuttaa tunnetusti jopa ahdistusta. Kiinalainen Svolt Energy on kehittänyt 20 ampeeritunnin rikkiakun prototyypin, jonka energiatiheys on 350-400 Wh/kg. Akun avulla olisi mahdollista ajaa sähköautolla yhdellä latauksella jopa yli 1000 kilometriä.

  • Perovskiittikennoissa rikottiin haamuraja

    Ensimmäistä kertaa perovskiitti-pii-tandem-aurinkokennojen tehokkuus on ylitetty 30 prosentin tehokkuudella EPFL:n aurinkosähkön ja ohutkalvoelektroniikkalaboratorion tutkijoiden johtamassa hankkeessa yhdessä CSEM-innovaatiokeskuksen kanssa. Tulokset ovat Yhdysvaltojen kansallisen NREL-laboratorion sertifioimia.

Yleistyvä tekoäly tuo haasteita sulautettujen suunnitteluun

ETN - Technical articleTekoälyn yleistyminen kaikkien saataville asettaa uusia haasteita sulautettujen järjestelmien suunnittelijoille. Tämä koskee erityisesti verkon reunalla toimivia, koneoppimista (ML) hyödyntäviä IoT-sovelluksia. Niiden on toimittava hyvin tehokkaasti mahdollisimman alhaisella syöttövirralla sekä täytettävä prosessorien ja muistien vähimmäisvaatimukset.

Lue lisää...

Onko tekoäly nyt uusin uhka tietoturvalle?

Tekoäly on tullut jäädäkseen – siitä ei ole epäilystäkään. Mutta mitä tapahtuu, kun siitä tulee myös kyberturvallisuuden suurin uhka?

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
tag