Toukokuu oli ETN:lle vilkas ainakin teknisten artikkeleiden osalta. Kolmen artikkelin lisäksi julkaisimme ETNdigi-lehden tehoelektroniikkaan keskittyviä artikkeleita. Kuukauden artikkelissa esitellään kuitenkin tulevaisuuden robottiautot mahdollistavan lidarin tekniikkaa.
On Semiconductorin artikkelissa kerrotaan lidarin periaatteista sekä vaatimuksista, jotka täytyy ottaa huomioon niiden käyttöä suunniteltaessa. Tutkan tavoin lidar eli valotutka on menetelmä havaitsemiseen ja etäisyyden mittaamiseen (DAR). Molemmat käyttävät samaa kaikuluotausmenetelmää kuin lepakot. Ne lähettävät ultraääniaaltoja ja havaitsevat esineiden tai saaliiden sijainnin sen mukaan, miten aallot palautuvat. Tutka käyttää radioaaltoja, mutta lidar käyttää valoaaltoja.
Lidareista pääset lukemaan täällä.
Toissa viikolla kerroimme lisäksi sähköautojen akkujärjestelmien standardoinnin tarpeesta. Sähköautojen ja lataushybridien akkujärjestelmät tarvitsevat BMS-hallintajärjestelmän. Nykyään miltei jokaisella akkujärjestelmien ykköstason toimittajalla, OEM-valmistajalla ja mikropiiritoimittajalla on oma BMS-ratkaisunsa. Koska lataushybridien lukumäärän odotetaan kasvavan liikenteessä tasaisesti lähivuosina, BMS-laitteistojen toimitusketjuissa tapahtuvat vaihtelut tulevat aiheuttamaan ongelmia.
Aiheesta enemmän täällä.
Pari viikkoa sitten esittelimme congatecin sulautettuja korttipalvelimia, jotka tuovat laskentatehoa verkon reunalle AMD:n prosessoreilla. Prosessoreilta vaaditaan selvästi enemmän ankarammissa teollisuusoloissa: niiden tulee kestä iskuja ja jatkuvaa värinää ja kestää selvästi kulutyuspauolen laitteita paremmin erilaisia EMI-häiriöitä.
Sulautetuista palvelinluokan prosessoreista voi lukea enemmän täällä.
ETNdigi-lehden artikkelit
Piikarbidi valtaa tehosovelluksia
Näin suojaat laitteesi jännitevaurioilta