Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Nokian Bell Labs -tutkimusosasto on yhdessä Deutsche Telecomin ja Münchenin teknisen korkeakoulun kanssa yltänyt jo yhden terabitin sekuntivauhtiin optisessa linkissä. Sekä yhteyden kapasiteetti että spektritehokkuus ovat ennätyslukemia.
Kosketusohjaus on ollut suuren yleisön tiedossa pian kymmenen vuotta, oikeastaan siitä lähtien kun Apple julkisti ensimmäisen iPhonensa vuonna 2007. Seuraava mullistus käyttöliittymissä on pian valmis markkinoille. Englantilaisen Ultrahapticsin ultraääneen perustuva virtuaalinen ohjaus tulee tekemään vallankumouksen hyvin monenlaisten laitteiden käyttöliittymiin.
Erityisesti matkustaessa eri laitteiden laturiviidakko käy yleensä hermoille. Paras ratkaisu tähän olisi yksi ainoa laturi, johon eri laitteet liitettäisiin USB-väylällä. Nyt tällainen laturi on tulossa mahdolliseksi. Taustalla on Dialog Semiconductor ja sen kehittämä galliumnitridipohjainen tehoelektroniikka.
PC-myynti on alentunut tasaisesti jo useita vuosia. Gartner ei usko, että myyntilukemat palaavat enää entisille tasoilla. Tämä tarkoittaa, että valmistajien on kyettävä uudistamaan toimintaansa, jos ne haluavat ylipäänsä pysyä hengissä.
LTE-verkon viranomaisversio eli PS-LTE (Public Safety LTE) on jollakin aikataululla korvaamassa nykyiset digitaaliset viranomaisverkot, kuten kotimaisen Tetra-tekniikkaan pohjaavan VIRVE-verkkomme. Tekniikkaan vahvisti panostava Nokia on perustanut allianssin sen yleistymistä edistääkseen.
XP Power on julkaissut uuden digitaalisesti ohjatun AC-DC-teholähdesarjan. Nanoflex-niminen modulaarinen toteutus sopii 1U-profiilin räkkisovelluksiin. Se perustuu neljään moduuliin, voiden lähtöjännitteet asiakas saa itse ohjelmoida. Nanoflex-sarja pystyy tuottamaan 850-1200 watin tehon.
Esineiden internetistä kohistaan nyt kyllästymiseen asti. Silicon Labsin ohjelmistojen kehityksestä vastaava Skip Ashton muistuttaa, että IoT:n menestys riippuu kustannuksista, helppokäyttöisyydestä, yhteensopivuudesta ja siitä, että ratkaisut kestävät aikaa.
Kun jakelijalle on toista miljoonaa asiakasta, ei perinteinen teknisen tuen malli kentällä liikkuvine sovellusinsinööreineen enää toimi. RS Components näyttää mallia tulevaan: jatkossa sovellusinsinööri on digitaalinen.
Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker piti tänään unionin tilaa koskevan vuosittaisen puheensa. Tietoliikenteen osalta Juncker maalasi kovat tavoitteet.
Aalto-yliopiston tutkijat ovat tehneet läpimurron onnistumalla liikuttelemaan hallitusti useita esineitä värähtelevän levyn päällä, yhden ainoan äänilähteen avulla. Soittamalla tarkkaan valittuja säveliä tutkijat pystyvät samanaikaisesti liikuttamaan esineitä valitsemiinsa eri suuntiin ja näin esimerkiksi kirjoittamaan eri kirjaimista koostuvia sanoja levyn päälle laitetuilla metallipaloilla.
1970-luvun lopulla Emacs-tekstieditorille kehitettiin vaihtoehto, joka sai nimekseen Vi. Nyt nimellä Vim (Vi IMproved) tunnettu editori on yli kymmenen vuoden tauon jälkeen saanut päivityksen. Versionumero on nyt kahdeksan.
Nykyaikaisen ohjauskeskuksen valmistuksessa komponenttien johdotus on lähes aina aikaavievin vaihe. Omron on kehittänyt johtimien liitäntätekniikkaa edelleen ja luonut Push-In Plus -liitäntäjärjestelmän, jonka ansiosta ohjauskeskusten johdotukseen kuluu selvästi aiempaa vähemmän aikaa.
Sähköauto on laite, joka Elon Muskin Tesla-visiona lupaa mullistaa koko liikkumisemme. Mutta näyttää siltä, ettei Tesla kykene viemään sähköautoa suurille massoille. Sen näyttää tekevän Chevroletin Bolt, joka on tulossa myyntiin ensi vuonna.
Kehittyneet kuljettajan apuvälineet (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) lisäävät autolla ajamisen turvallisuutta, mutta joissakin tapauksessa ne saavat auton ajamaan itsestään. Tätä laki ei salli, joten autojen pitää tunnistaa, milloin kuljettajan kädet ovat ratilla. Tähän avuksi on tulossa älypuhelinten kosketusnäytöiltä tuttu kapasitiivinen aistiminen.
Uuden iPhonen myötä Apple julkisti peräti kolme itse suunnittelemaansa prosessoria. Itse laitteen sovellusprosessori A10 Fusion sai rinnalleen uuden grafiikkaprosessorin kaksoiskameran ottamien kuvien käsittelyyn, mutta ehkäpä uusi W1-prosessori on näistä kaikista mielenkiintoisin.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä