Hiilinanoputkista puhutaan paljon, mutta entäpä ne käytännön sovellukset? Duken yliopistossa Pohjois-Carolinassa on valmistettu painotekniikalla hiilinanoputkista anturipiiri, joka mittaa auton renkaan kulutuspintaa reaaliajassa.
Duken tietotekniikan professori Aaron Franklinin mukaan nyt, kun autoissa on kymmeniä, jopa satoja antureita mittaamassa lähes kaikkea, on omituista, että ainoasta tiehen kosketuksissa olevasta pinnasta ei kerätä juuri ollenkaan dataa.
Franklinin tiimi on yhdessä Fetch Automotive Design Groupin kanssa kehittänyt painotekniikalla varustetun anturin, jossa halkaisijaltaan mikronin paksuiset hiilinanoputket aistivat kulutuspinnan paksuutta. Anturi mittaa kulutuspintaa millin osien tarkkuudella ja 99 prosentin varmuudella. Tietysti kulutuspinnan kuoriutuessa liian ohueksi anturi varoittaa auton järjestelmää.
Anturin rakennetta ollaan suojaamassa kahdella patenttihakemuksella. Franklinin mukaan tekniikka voisi tulla kaupallisiin renkaisiin hyvinkin nopealla aikataululla.
Auton renkaiden anturit mittaavat lähinnä ilmanpainetta. Jo nykyisellään kyse on kahden miljardin dollarin vuotuisista markkinoista.






















