Phishing eli tietojenkalastelu kuulostaa siltä vanhalta norjalaiselta kännykkävirukselta (*), johon kukaan täysjärkinen ei lankea. VerizonWirelessin suuri tietomurtoraportti kuitenkin kertoo, mikä kalastelu on niin suosittua. Koska se toimii. Koska käyttäjät menevät lankaan.
Uudelleen ladattava akku on monissa laitteissa ja paikoissa paras mahdollinen virranlähde. Nykyakkujen ongelma on kuitenkin se, että ajan myötä lataussyklit heikentävät selvästi sen kapasiteettia. Amerikkalaistutkijat ovat keksineet asiaan ratkaisun: nanojohdot.
Ericsson ryhtyy testaamaan Kistassa Tukholman pohjoispuolella automaattibussia, jota ohjataan 5G-testiverkossa. Kahden kuuman tutkimustrendin yhdistämisestä kertoo Elektroniktidningen-lehti.
Mikropiirien liitäntäjohdotus tehdään yleensä kuparilla. Nystyliitäntään käytetään myös kultaa, mutta koko ajan sen tilalle haetaan halvempaa vaihtoehtoa. Nyt japanilaiset ovat kehittäneet alumiinisen liitännän nystybondaukseen.
Nyt kun Microsoftin Lumia on katoamassa markkinoiden kohinaan on tietysti hauskaa spekuloida, miten Nokian olisi käynyt jos Stephen Elopin ja Windowsin sijaan olisi valittu Android. Trusted Reviewsin vaihtoehtoisessa historiassa Nokialle olisi käynyt varsin hyvin.
Facebookin nykyään omistama Whatsapp on maailman suosituin pikaviestisovellus. Huhtikuun alussa sovellus täytti jo seitsemän vuotta. Tämän vuoden lopulla sovellus lakkaa tukemasta monia vanhoja laitealustoja. Whatsapp katoaa esimerkiksi Nokia S 40 -kännyköistä sekä Symbian S60 -älypuhelimista.
Neljä viidestä omistaa jo älypuhelimen. Kolme viidestä on tyytymätön yhteyden laatuun ja olisi valmis vaihtamaan operaattoriaan. Näin kertoo Accenturen teettämä kansainvälinen tutkimus.
Useita antenneja hyödyntävät MIMO-järjestelmät mahdollistavat selvästi aiempaa suuremmat datanopeudet, mutta ne tekevät myös antennien suunnittelusta erittäin työlästä ja haastavaa. Amerikkalaistutkijat ovat kehittäneet työkalun, jolla MIMO-antennijärjestelmä voidaan suunnitella minuuteissa.
Apple ilmoitti perjantaina, että kesäkuun alusta lähtien uusien Apple Watch -älypuhelimissa toimivien sovellusten pitää olla ns. natiivisovelluksia. Kehittäjien kannalta kyse on isosta muutoksesta.
Mikropiirien sopimusvalmistajien eli ns. foundry-valmistajien markkinat kasvoivat viime vuonna 4,4 prosenttia, vaikka puolijohteiden kokonaismarkkinat kutistuivatkin hieman. Gartnerin mukaan sopimusvalmistajien kasvu perustuu lähinnä Applen kasvaneeseen kysyntään.
Ubuntun uusi 16.04 LTS -versio tuli jakoon myöhään eilen illalla, joten kovin kauan sitä ei ole vielä ehtinyt testailla. ”Xenial Xeruksen” asennus sujui entiseen jouhevaan tapaan ja Ubuntun uskotaankin olevan nyt yhä laajempaa yleisöä houkutteleva käyttöjärjestelmä.
Suomen ja Pohjoismaiden ensimmäiset 3D-tulostus- ja teknologiamessut olivat menestys. Tapahtuma saa jatkoa myös ensi vuonna. Viikko sitten perjantaina ja lauantaina Vantaalla järjestetty tapahtuma osoitti, että tekniikka on monella tapaa jo kypsässä vaiheessa.
Valmet Automotive kertoo, että Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin lisäksi myös A-sarjan Mersun valmistus jatkuu Uudessakaupungissa myös ensi vuonna. GLC-mallin tuotanto alkaa ensi vuoden alussa.
Intel kertoi tiistaina vähentävänsä yli 10 prosenttia työvoimastaan. Samalla yhtiö kertoi keskittyvänsä datakeskuksiin ja mobiililaitteisiin sekä IoT-suorittimiin. Intel siis jatkaa yritystään päästä kännyköihin. Vuosien varrella yhtiö on kuluttanut miljardeja dollareita saadakseen ”Intel Inside” -logonsa matkapuhelimien kylkeen.
Orgaaniset ja taipuvat puolijohteet ovat monen yrityksen ja tutkimuslaitoksen tavoitteena. Piirien painaminen muovialustalle tekisi niiden valmistamisesta nopeaa ja edullista. Amerikkalaistutkijat osoittavat, että tekniikka kehittyy nopeasti.
Elektroniikan suunnittelijat ja valmistajat ahkeroivat kehittääkseen ratkaisuja, jotka täyttävät nopeasti kasvavan sähköautoteollisuuden vaatimukset. Monet alan yritykset haluavat kehittää komponentteja tai järjestelmiä, jotka vievät sähköautot seuraavaan kehitysvaiheeseen ja nostavat näin koko EV-markkinat entistä kypsemmälle tasolle. Kaikkien tavoitteena on kasvattaa sähköautojen toimintamatkaa ja tuottaa näin lisäarvoa ajoneuvojen käyttäjille, OEM-valmistajille ja kuluttajille.
Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolet kaikesta ohjelmakoodista tuotetaan nyt jonkinlaisen tekoälyavustimen tuella. Ohjelmistoyhtiö SmartBearin teknologiajohtaja Dan Faulknerin mukaan tämä ei aina tarkoita pelkästään nopeampaa ja parempaa koodia.