Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
On olemassa varsin laaja konsensus siitä, että tekoäly mullistaa työmarkkinat. Esimerkiksi Suomessa on puhuttu, että miljoona ihmistä pitää uudelleenkouluttaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Uusi raportti kertoo, ettei työpaikkojen määrä kuitenkaan pienene.
Markkinoille ovat vasta ehtineet ensimmäiset 802.11ax-standardiin pohjaavat laitteet, mutta IEEE työstää jo seuraavaa wifi-tekniikkaa. Tavoitteet ovat kovat: datanopeus nelinkertaiseksi ja latenssi millisekuntiin eli mobiiliverkkojen tasolle.
Kuinka kasvattaa puhelimen näyttöä, kun nykyiset 6-tuumaiset ovat jo melkein liian suuria? Ainoa keino on toteuttaa taivutettava puhelin, jossa kaksi näyttöä avautuu yhdeksi ”tablettiruuduksi”. Samsung on uusimpien raporttien mukaan tuomassa laitetta markkinoille ensi vuonna.
Teollisuuden suurikokoiset ja raskaat hyötyajoneuvot halutaan itseohjautuviksi tulevaisuudessa. Ajoneuvojärjestelmien suunnittelijat tukeutuvat tässä vahvimmin Ethernetin paranneltuun Quiet-WIRE-versioon. Ratkaisuun on jo tarjolla kattava valikoima mikropiirejä vankan ja turvallisen ohjausjärjestelmän rakentamiseksi.
Toshiba on kehittänyt flash-muistin prototyypin, joka vie piirien kapasiteetin aivan uudelle tasolle. 96 metalloinnin 3D-rakenne ja neljä bittiä yhteen soluun tallentava QLC-tekniikka mahdollistivat protopiirin, jossa sirulle sopii oeräti 1,33 terabittiä dataa.
Finnair kertoo tuovansa nopean internet-yhteyden Euroopan lennoilla käytettäviin Airbus-kapearunkokoneisiinsa. Lentomatkustajat pääsevät heti testaamaan yhtiön mukaan markkinoiden nopeinta lennonaikaista internet-yhteyttä.
WiFi Alliance uutisoi tämän vuoden alussa uudesta wifi-verkkojen salausprotokollasta. WPA3 (Wi-Fi Protected Access 3) parantaa langattomien lähiyhteyksien tietoturvaa monella tapaa.
Euroopan Unioni mätkäisi Googlelle ennätykselliset 4,3 miljardin euron sakot, koska Androidin määräävä asema rikkoo kilpailulainsäädäntöä. Google toki valittaa päätöksestä, mutta sillä voi olla todella suuria seurauksia. Google jopa vihjasi, että Androidista voi tulla maksullinen alusta.
Satelliittipaikannus edellyttää erittäin tarkkaa kellosignaalia ja satelliiteissa tämä hoidetaan nykyisin atomikelloilla. Ne ovat kuitenkin liian isoja ja kalliita käytettäväksi esimerkiksi älypuhelimessa. Onneksi MIT:n tutkijat ovat kehittäneet ratkaisuksi lupaavan uuden tekniikan: molekyylikellon.
Uusissa autoissa on jo useimmiten suurikokoinen kosketusnäyttö, jolla ohjataan monia laitteita äänentoistojärjestelmästä ilmastointiin. Ruudun hipelöinti on kuitenkin riskitekijä liikenteessä ja sen tilalle ollaan tuomassa laitteiden ohjaamista eleiden avulla.
Mobiilidatan käyttö on ollut jo vuoden selvästi aiempaa edullisempaa EU:n alueella. Tästä huolimatta suomalaiset eivät tunne liittymänsä roaming-ehtoja kovinkaan hyvin. Yli puolet ei käytä mobiilidataa Euroopassa sen enempää kuin aiemminkaan. Tämä käy ilmi Moi Mobiilin teettämästä kyselytutkimuksesta.
Itävaltalaisella anturitoimittaja ams:llä on ollut valikoimissaan piirilevylle asennettavia kaasuantureita, joilla voidaan tunnistaa erilaisia epäpuhtauksia sisäilmasta. Nyt ams on tehnyt kaasuantureistaan entistä parempia.
Huawei on ilmoittanut, että elokuusta alkaen se alkaa syöttää useisiin huippumalleihinsa niiden grafiikkasuorituskykyä parantavia päivityksiä. kyse on GPU Turbo -tekniikasta, joka tuodaan laitteisiin osana EMUI-käyttöliittymäpäivitystä.
Verkkorikollisuus on iso uhka yrityksille, kertoo tuore englantilainen tutkimus. BCI:n eli Business Continuity Instituten kyselyn mukaan 53 prosenttia englantilaisyrityksistä arvioi kyberrikollisuuden suurimmaksi tulevaisuuden uhkakuvakseen.
Kasvojen 3D-kuvaamiseen perustuva käyttäjän tunnistus tuli markkinoille viime vuonna iPhone X:n myötä, mutta tekniikka näyttää yliestyvän nopeasti. Signaintell-tutkimuslaitos arvioi, että tänä vuonna tällaisia puhelimia tuodaan markkinoille jo yli sata miljoonaa kappaletta.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä