Tutkimuslaitoksissa tutkitaan tiiviisti akkutekniikkaa, jossa elektrolyytti korvattaisiin kiinteällä metallilla. Belgialainen mikroelektroniikan IMEC-tutkimuskeskuksessa on nyt ylletty litium-metalliakussa uuteen ennätystiheyteen.
Ennätys kirjataan lukemin 400 wattituntia litraa kohti. Tutkimuslaitoksessa uskotaan, että vuoteen 2024 mennessä tekniikassa ylletään 1000 wattitunnin tiheyteen (litra kohti) alle puolen tunnin latausajalla.
IMEC esitteli uutta akkua European Electric Vehicle Summitissa Berliinissä yhdessä kumppaninsa EnergyVillen kanssa. IMEC ilmoitti myös ryhtyvänsä rakentamaan akkujen pilottitehdasta EnergyVillen kampukselle Belgian Gentiin.
IMEC muistuttaa, että tämän päivän ladattava litiumionitekniikka voi vielä kehittyä, muttei tarpeeksi sähköautojen vaatimusten mukaisesti. Kantamaa ei yksinkertaiseksi tulla saamaan tarpeeksi suureksi.
Kiinteän metallielektrolyytin ansiosta akkujen energiatiheyttä saadaan kasvatettua nestemäistä elektrolyyttiä paremmaksi. IMEC:ssä kehitetty nanokomposiittielektrolyytti johtaa jo sähköä erittäin hyvin (10 mS/cm eli millisiemensiä senttiä kohti) ja lukema voi jatkossa kasvaa selvästi korkeammaksi.
Nanokomposiittielektrolyytti syötetään akkuun nestemäisenä ja se kiinteytetään vasta paikallaan elektrodeissa. Tämän takia materiaali sopii erinomaisesti monin akkusovelluksiin.