Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Viime syksynä esiteltiin linuxiin pohjautuva älykellojen käyttöjärjestelmä AsteroidOS, jonka voi myös asentaa muutamaan kaupalliseen älykelloon. Nyt markkinoille on tuotu ensimmäinen kokonaan alustaan perustuva älykello. Se on nimeltään Connect Watch.
Joissakin korkealaatuisissa materiaaleissa, kuten grafeenissa, elektronit voivat kulkea mikronien etäisyyksillä ilman sirontaa. Tämä ns. ballistinen järjestelmä tuo maksimaalisen elektronien johtavuuden normaaliin metalliin.
Piilaaksolainen Silego ilmoittaa toimittaneensa markkinoille yli kolme miljardia konfiguroitavaa sekasignaalipiiriä. Ja vauhti vain kiihtyy näissä CMIC-piireissä. Pelkästään heinäkuussa yhtiö toimitti yli sata miljoonaa piiriä asiakkailleen.
Isot merialukset eivät ole aiemmin voineet hyödyntää sähköakkuja samassa mittakaavassa kuin pienemmät, sillä akkujen teho ei ole riittänyt. Suomalainen teknologiayhtiö Protacon toimittaa Rauma Marine Constructionille ratkaisun, jossa propulsion kokonaisteho on yli 3 megawattia.
Kiina on noussut nopeasti robotiikan hyödyntämisen ykkösmaaksi, kertoo alan järjestö. International Federation of Roboticsin mukaan robottien myynti kasvaa maassa keskimäärin 15-20 prosenttia vuodessa.
Silicon Labsilla on kosketusohjainten TouchXpress-perhe, jolla erittäin vähävirtainen kosketus voidaan tuoda nopeasti monenlaisiin sulautettuihin sovelluksiin, kuten kodin laitteisiin, lääketieteen instrumentteihin ja vaikkapa valaistuksen ohjaamiseen.
Kansainvälinen tutkimusryhmä Texasin ja eteläkorealaisesta Hanyangin yliopistosta ovat kehittäneet high-tech-lankoja, jotka tuottavat sähköä, kun niitä venytetään tai kierretään. Tutkijoiden ”twistron” langat on kierretty hiilinanoputkista vahvoiksi, kevyiksi ja joustaviksi kierteiksi.
2700 milliampeerituntia, arvioi 9to5mac-sivusto Applen tulevan iPhone 8:n akun kapasiteetiksi. Akku ei ole kovin iso nykymittapuulla, mutta selvästi iPhone 7:n akun 1960 milliampeeritunnin varauskapasiteettia suurempi.
Houstonin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla magnesiumakkujen katodin varauskyky paranee merkittävästi. Innovaation ansiosta magnesiumakun kapasiteetti kasvaa kaksinkertaiseksi nykyisiin litiumioniakkuihin verrattuna.
Vuoden 2017 alussa astui voimaan uusi sähköturvallisuuslaki, joka toi kevennyksiä tieliikenteeseen tarkoitettujen sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaan. Nyt vanhan polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi käy aiempaa helpommin.
Israelilainen Nano Dimension on kehittänyt piirikorttien 3D-painokonetta jo vuosien ajan. Nyt yhtiö kehuu saaneensa beeta-ohjelman valmiiksi ja aloittavansa DragonFly 2020 Pro -painokoneen kaupallisen myynnin.
Jos wifi-reitittimesi on tämän hetken kuuminta tekniikkaa, sen takakannessa lukee 802.11ac. Uusi ax-standardi on jo tuloillaan. Broadcom on esitellyt ensimmäiset uutta tekniikkaa tukevat piirisarjansa. Tuotteissa ne ehtinevät myyntiin jo joulumarkkinoille.
Nokia, Ericsson ja Huawei kärsivät muiden valmistajien tavoin hiljaisista tukiasemamarkkinoista. Onneksi hieman parempaa on luvassa. 5G-laitteista tulee kymmenien miljardien liiketoimintaa, kunhan jaksaa odottaa.
Nokia kehittää robottilennokeista oikeaa liiketoimintaa sekä yrityksille että militaarikäyttöön. Nyt tulevien lennokeiden nimikin on selvillä. Nokia on jättänyt EU:n patenttivirastolla hakemuksen lennokkien rekisteröidystä nimestä. Nimi on OVNI.
Über mainitaan aina digitalisaation edelläkävijänä. Uusi palvelu on muuttanut peruuttamattomasti taksin käyttöä eri puolilla maailmaa. Mutta powerpoint-esitysten lempilapsella on ongelma: se ei tuota rahaa ja kerätyt varat vähenevät koko ajan. Aivan vielä kirstunpohja ei toki näy.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä