Gigabyte on esitellyt uuden SSD-levyn jota moni arvioija on naureskellut ”liikaa grafiikkakortin” näköiseksi. Näin tietysti tuulettimien takia onkin. Levyn suorituskyky ei kuitenkaan naurata ketään.
NVMe eli Non-Volatile Memory Express kehitettiin hallinnoimaan datan kirjoitusta ja lukua erittäin nopeille haihtumattomille muisteille. Kännyköissä siis flasheille ja PC-koneissa SSD-levyille. Uuden 2.0-version myötä NVMe-protokollasta on tulossa hallitseva tapa siirtää dataa kaikenlaisissa laitteissa.
Qualcomm aikoo tehdä ”applet” PC-markkinoilla. Yhtiö aikoo kehittää oman Arm-pohjaisen tietokoneprosessorinsa keväällä 1,4 miljardilla dollarilla ostetun Nuvian osaamisella. Nuvian perustivat entiset Applen suunnittelijat, joten luvassa voi olla vaikka oikeustaisteluita Applen ja Qualcommin välillä.
NXP on esitellyt uudet galliumnitridiin perustuvat tehovahvistimensa, jotka on integroitu sen uusiin 5G-tukiasemien monisirumoduuleihin. Aiempaan verrattuna GaN parantaa piirien energiatehokkuutta kahdeksan prosenttia.
Sony esitteli jo huhtikuussa maailman ensimmäisen älypuhelimen, jonka kamerassa käytetään kahta eri polttoväliä. Nyt yhtiö on julkistanut uuden Xperia 1 III -puhelimen hinnat. Kamerainnovaatiosta joutuu maksamaan 1299 euroa. Myynti alkaa ensi viikolla.
Autoista on tulossa sähköllä toimiva, verkkoon jatkuvasti kytkeytyneitä tietokoneita. Tämän takia Volvo siirtää ohjelmistokehityksen yhtiön sisälle parantaakseen autojensa ohjelmistokäyttöisiä toimintoja ja ominaisuuksia. Jo nyt yhtiön ensimmäinen Recharge-katumaasturi perustuu omaan käyttöjärjestelmään, jonka nimi on VolvoCars.OS.
ETN:n kesäkuun teknisissä artikkeleissa esiteltiin auton sähköjärjestelmiä, flash-muistin valintaa teollisiin olosuhteisiin sekä tärkeimpiä tekijöitä 5G:n yleistymisen taustalla. Kuukauden artikkeliksi nousi Toshiban artikkeli, jossa esitellään uusi ohjain tasavirtamoottoreihin.
Ericsson, Deutsche Telekom ja Samsung ovat saaneet menestyksekkäästi päätökseen maailman ensimmäisen 5G-verkossa päästä-päähän eli E2E-tyyppisen (end-to-end) verkon viipalointikokeen. Koe testiin Deutsche Telekomin Bonnin laboratoriossa VR-kuulokkeisiin liitetyllä Samsung S21 -puhelimella.
Ethernet on yhä useammin suosituin ratkaisu teollisuuden laitteiden verkottamiseen niin nopeutensa, deterministisyytensä kuin monikäyttöisyytensä ansiosta. Analog Devicesin uusimmat Chronius-sarjan tuotteet siirtävät dataa yli 1,7 kilometrin päähän eli kuuluisan ”viimeisen mailin yli”.
Paikannus sisätiloissa on edelleen ongelma. GNSS-signaalit eivät kuulu, joten sijiantitieto pitää saada selville muilla radiotekniikoilla. Paikannuspiireistään tunnettu sveitsiläinen u-blox esittelee nyt kehitysalustat, joilla laitteiden sijainti voidaan selvittää Bluetooth-signaalin paluukulman perusteella.
Eaton ja sähköautojen latauspalveluyritys Virta ovat yhteistyössä kehittäneet ratkaisun, joka yhdistää sähkön varastoinnin, sähköautojen latausasemat ja osallistumisen kysyntäjoustomarkkinoille eli ylimääräisen sähkön myynnin energiamarkkinoille. Yhtiöt kutsuvat ratkaisua virtuaalivoimalaksi.
Barcelonassa alkoi eilen ainakin osin fyysiset Mobile World Congress -messut. Moni on jäänyt tiukkojen turvatoimien hybriditapahtumasta pois, mutta tuote- ja innovaatiojulkistuksia Barcelonassa nähdään entiseen tapaan. Esimerkiksi Qualcomm esittelee 5G:n tulevaisuuteen liittyviä innovaatioitaan.
Apple on hylännyt Intelin x86-prosessorit uusimmissa läppäreissään ja korvannut ne omilla Arm-arkkitehtuureihin perustuvilla piireillään. Nyt uusilla Maceilla voidaan ajaa myös Linuxia, kun käyttöjärjestelmän ytimen versioon 5.13 on lisätty tuki uusille M1-prosessoreille.
Abloy tuo Suomen markkinoille uuden Yale Linus -älylukon. Älylukitus on viime vuosina yleistynyt varsinkin erillisissä pientaloissa. Yale Linus -lukon myötä käyttömahdollisuudet laajenevat, sillä se on asennettavissa myös yksittäisiin kerros- ja rivitaloasuntoihin.
Elektroniikan suunnittelijat ja valmistajat ahkeroivat kehittääkseen ratkaisuja, jotka täyttävät nopeasti kasvavan sähköautoteollisuuden vaatimukset. Monet alan yritykset haluavat kehittää komponentteja tai järjestelmiä, jotka vievät sähköautot seuraavaan kehitysvaiheeseen ja nostavat näin koko EV-markkinat entistä kypsemmälle tasolle. Kaikkien tavoitteena on kasvattaa sähköautojen toimintamatkaa ja tuottaa näin lisäarvoa ajoneuvojen käyttäjille, OEM-valmistajille ja kuluttajille.
Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolet kaikesta ohjelmakoodista tuotetaan nyt jonkinlaisen tekoälyavustimen tuella. Ohjelmistoyhtiö SmartBearin teknologiajohtaja Dan Faulknerin mukaan tämä ei aina tarkoita pelkästään nopeampaa ja parempaa koodia.