Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Tietoturvayhtiö Check Pointin tutkijat kertovat, että Emotet-troijalainen pysyi tammikuussa maailman yleisimpinä haittaohjelmana, vaikka kansainvälinen lainvalvonta otti sen koneiston haltuunsa. Operaation seurauksena Emotetin maailmanlaajuinen vaikutus väheni 14 prosenttia.
Klassisella binäärilogiikalla ei voida ratkaista monia ongelmia, jotka kohtaavat ihmiskuntaa. Tutkijoiden mukaan ratkaisu löytyy kvanttitietokoneista, joilla voidaan laskea suuri määrä laskutoimituksia paljon nopeammin kuin klassisilla tietokoneilla. IBM:n tavoitteena on tuoda kvanttilaskenta jokaisen kehittäjän käyttöön kolmessa vuodessa.
Puolijohteiden jakelukauppaa seuraavan DMASS-järjestön loka-joulukuun tilastot osoittavat, että korona irrotti otteensa elektroniikan komponenttikaupasta viimeistään vuoden viimeisellä neljänneksellä. Tänä vuonna edessä on paluu kasvuun, mikä tarkoittaa myös komponenttipulan paluuta monilla sektoreilla.
Tulevaisuuden robottiauto vaatii meiltä matkustajiltakin paljon. Autot ovat täynnä elektroniikkaa, mutta voiko siihen silti luottaa? Ruotsalainen äänituotantoyritys Pole Position Production on nyt tutkinut asiaa ja havainnut, että äänimaailmalla on iso vaikutus siihen, miten luotettavaksi koemme autonomisen ajoneuvon.
Tehoelektroniikassa on jo käynnissä iso murros. Vanha piitransistoreihin pohjaava elektroniikka on monilla sovellusalueilla korvautumassa joko piikarbidilla tai galliumnitridillä. Todennäköisesti seuraava pienen laitteen laturisi on jo uudempaa tekniikkaa.
Konsulttiyritys Kearney on arvioinut, mitkä maat ovat edellä 5G-tekniikan hyödyntäjinä. Kärjessä ovat Yhdysvallat ja Etelä-Korea. Eurooppa on jäänyt kehityksestä jälkeen. Suomi on selvästi Ruotsin edellä.
Huawei Technologies on haastanut Yhdysvaltojen tietoliikennekomissio FCC:n oikeuteen. Yhtiö haluaa kääntää viime vuonna tehdyn päätöksen, jonka mukaan Huawein laitteet ovat uhka Yhdysvaltain kansalliselle turvallisuudelle.
Joulukuussa Sensible 4 testasi autonomisen ajamisen ohjelmistoaan Muoniossa oikeassa talvessa. Kosteus ja kova pakkanen aiheuttivat ongelmia antureille, mutta kerätyn datan perusteella näyttää siltä, että yhtiön Dawn-ohjelmista tulee ensi vuonna maailman ensimmäinen kaupallinen autonomisten ajoneuvojen ohjelmistoratkaisu.
Autoissa alkaa olla jo leegio erilaisia viihdelaitteita ja järjestelmiä. On kaiuttimia, vahvistimia, mikrofoneja, navigointijärjestelmiä, radiovirittimiä ja uudenlaisia älykkäitä niskatukia. Microchip on esitellyt siltapiirin, joka kytkee kaikki nämä laitteet samaan Ethernet-verkkoon.
Älypuhelinvalmistajat ovat viime vuosina yrittäneet ratkaista etukameran haastetta monella tapaa. Lovien jälkeen tulivat yläreunasta esiin nousevat kamerat ja sitten näytön läpi reiästä katsovat kamerat. Nyt OnePlus kaavailee etukameran piilottamista puhelimen kehykseen.
Viime vuosi oli messujärjestäjille erittäin vaikea. Koronan taia tapahtumia peruttiin, mikä merkitsi selvästi pienempiä tuloja. Messe München on nyt avannut pandemian vaikutuksia sen talouteen.
Yksi suurimmista ongelmista laskennassa on nykyään muistikuilu eli ero prosessointiajan ja sen ajan välillä, joka kuluu datan siirtämiseen prosessorille erillisiltä DRAM-muistisiruilta. Amerikkalaistutkijat uskovat, että uudenlainen DRAM-muisti olisi avain ongelmiin.
Koronavuoden aikana yritykset siirsivät kaikki ne työntekijät etätöihin, joille se oli työtehtävien perusteella mahdollista. Tämä pakotti yritykset ja organisaatiot investoimaan tietoturvaan. Kehitys näkyy alan yritysten liiketoiminnassa.
Qualcomm on esitellyt maailman ensimmäisen 10 gigabitin 5G-modeemin ja sen pohjalta koko 5G-RF-järjestelmän. Ratkaisu perustuu yhtiön neljännen sukupolven Snapdragon X65 -modeemiin, joka samalla on ensimmäinen 3GPP:n Release 16 -määrityksiä tukeva modeemipiiri.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä