Suomi kehuu usein olevansa teknisen kehityksen kärjessä eri sektoreilla, mutta on yksi selkeä alue, jossa jäämme selvästi muista vertailumaista jälkeen. Meillä on tolkuttoman vähän sähköautoja. Meiltä puuttuvat edelleen selvät rahalliset kannustimet sähköauton hankintaan.
Viime vuonna maailmassa myytiin hieman yli kolme miljoonaa sähkö- tai hybridiautoa (Kansainvälinen energiajärjestö IEA: Global Electric Vehicles Outlook). Määrä on 54 prosenttia suurempi kuin edellisvuonna. Hätkähdyttävää on se, että Kiinassa myytiin 578 tuhatta sähkö- ja hybridiautoa. Kiina onkin tässä kehityksessä aivan omassa luokassaan.
Suomessa pitää hallituksen tavoiteohjelman mukaan olla 250 tuhatta sähköautoa vuonna 2030. Nykymenolla tavoitteesta jäädään todella kauaksi, mikä selviää jo Trafin tilastoista.
Suomessa oli viime vuodenvaihteessa lähes 5 miljoonaa ajoneuvoa. Autoja on 3,1 miljoonaa, joista henkilöautoja on 2,7 miljoonaa. Näistä 1,9 miljoonaa kulkee bensiinillä ja reilut 730 tuhatta dieselillä.
Sähköautoja Suomessa on vain 1450 (maaliskuun lopussa), joista puolet on Tesloja. Hybridiautoja on 5700, joista valtaosa kulkee bensiinin ja sähkön voimalla.
Vertailun vuoksi: Norjassa myytiin viime vuonna yli 62 tuhatta sähkö- ja hybridiautoa. Maassa ei ole sähköautoissa arvonlisäveroa, mikä näkyy suoraan myyntitilastoissa. Suomessa on käytännössä pakko muuttaa verotusta samaan suuntaan, jotta sähköautojen määrä teillämme kasvaa.