Göteborgilaisen Chalmersin teknisen yliopiston tutkijat esittivät pari viikkoa sitten tutkimustuloksenaan, että nastarenkaat aiheuttavat enemmän ihmishenkien menetyksiä kuin mitä ne pelastavat. Esimerkiksi Nokian renkaat lyttäsi tutkimustulokset, mutta nyt tutkijat vastaavat esitettyyn kritiikkiin.
Chalmersin teknisen korkeakoulun tutkijat ottivat International Journal of Environmental Research and Public Health -lehdessä julkaistussa tutkimuksessaan mukaan kaikki nastarenkaiden valmistuksesta ja käytöstä aiheutuvat vaikutukset. Nastarenkaiden koko elinkaaren analyysi osoittaa käytännössä, että ne pitäisi kieltää.
Tutkijat Anna Furberg, Sverker Molander ja Richard Arvidsson laskivat analyysissään, kuinka moni ihmishenki säästyy onnettomuuksissa natojen ansiosta. Sitä vastaan asetettiin esimerkiksi tilastot niistä ihmishengistä, jotka menetetään tärkeän nastamateriaalin eli koboltin louhinnassa Kongossa. Koboltti on lisäksi ns. konfliktimineraali eli sen louhiminen aiheuttaa väkivaltaisia ongelmia Kongossa.
Ruotsissa nastarenkaat pelastavat vuoittain 60-770 henkeä tieliikenteessä. Samaan aikaan nastarenkaat aiheuttavat välillisesti esimerkiksi pienhiukkaspäästöjen takia 570-2200 kuolemaa.
Nokian Renkaiden kritiikin mukaan nastarenkaat irrottavat tiestä ruotsalaistutkimuksessa oletettuja hiukkasia suurempia partikkeleita, joiden koko on vähintään 10 mikronia. On siksi väärin olettaa, että ihmiset olisivat jatkuvasti alttiita ilmassa leijuville PM10-hiukkasille.
Chalmersin tutkijoiden mukaan nastarenkaat irrottavat myös PM2.5-PM10 -kokoisia hiukkasia, joten Nokian Renkaat on väärässä. Nokian Renkaiden väite, jonka mukaan nastarenkaiden irrottamat partikkelit saavat myös kitkarenkaat toimimaan paremmin ja siten pelastamaan henkiä, on tutkijoiden mukaan oikein. Tämä oli kuitenkin jo mukana heidän esittämässään alkuperäisessä riskianalyysissä.