OnePlus julkisti eilen uuden 6T-puhelimen, jolla se haluaa kaapata lisää käyttäjiä Suomessa. Yhtiön Suomen maajohtaja Tuomas Lampén ei paljasta koviksi tiedettyjä myyntimääriä, mutta haluaa, että ensi vuonna joka kymmenes Suomessa kuluttajille myyty puhelin on OnePlus-logolla varustettu.
Esimerkiksi tänä vuonna Suomessa myydään Elektroniikan Tukkukauppiaiden tilastojen mukaan noin 2,5-2,6 miljoonaa älypuhelinta. Kun myyntimäärä ei ensi vuonna tästä juuri muutu, tarkoittaa Lampénin tavoittelema 10 prosentin siivu neljännesmiljoonaa puhelinta.
Tämä on aikamoinen saavutus merkiltä, jota ei viisi vuotta sitten ollut edes olemassa. – Olen todella ylpeä yhtiöstä ja brändistämme, sanoi Lampén eilen 6T-mallin julkistuksessa.
10 prosentin siivun saavuttaminen voi hyvinkin onnistua. Elisan rinnalle myyntikanavaksi tuli puoli vuotta sitten Telia ja eilen julkistettiin DNA-sopimus. Kun OnePlussaa voi jatkossa ostaa myös Verkkokauppa.comista, pääse merkki tavoittamaan yhä suuremman joukon kuluttajia.
OnePlus kertoi eilen sopineensa Yhdysvalloissa puhelimien myynnistä T-Mobilen kanssa. Tämä on kiinalaisvalmistajalle tärkeä päänavaus jenkkimarkkinoille, sillä T-Mobilella on yli 5600 myymälää eri puolilla maata.
Euroopassa tilanne on toinen. Suomessa OnePlus on hallinnut operaattorien kuluttajamyyntitilastoja jo pitkään, käytännössä 3T-mallista alkaen. Monessa muussakin Euroopan maassa se on kärjessä tai ainakin kärkikolmikossa. Laadukas rauta, kova suorituskyky ja maltillinen hinta on yhtälö, joka houkuttaa kaikkia hintatietoisia.
Entäpä sitten yritysmyynti? Siitäkin Lampén haluaisi oman osansa, mutta suuriin yrityksiin on vaikea päästä. Se vaatii laajan tuen ja myös enemmän uskottavuutta. Sitä OnePlussalta tällä hetkellä puuttuu yrityspuolelta. - Monissa pienemmissä yrityksissä olemme saavuttaneet suosiota, Lampén kertoo.
Mihin OnePlussan oikeastaan käsittämätön suosio Suomessa perustuu? – Ehkäpä Suomeen jäi Nokian jäljiltä aukko, johon me sovimme, Lampén arvelee.