Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Jotta liikenne voisi sähköistyä laajamittaisesti, pitäisi markkinoille tulla myös edullisempia automalleja. Tämä ei näytä nyt toteutuvan. JATO Dynamicsin uuden raportin mukaan sähköauton keskihinta Euroopassa on vain kallistunut viimeisen vuoden aikana ja on nyt 55 821 euroa.
Litiumakuille etsitään nyt kuumeisesti korvaajaa, jotta erilaisten laitteiden sähköistäminen onnistuisi. Yksi etsijöistä on NASA, joka on kehittänyt kiinteän elektrolyytin akkuja SABERS-projektissa (Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety ). Siinä tulokset ovat erittäin lupaavia.
Euroopan komissio on ilmoittanut eurooppalaisen 6G-lippulaivahankkeen toisen vaiheen luomisesta. Hexa-X-II:n työtä johtaa Nokia. Tavoitteena on jo lähivuosina päästä järjestelmätason 6G-työhön sekä samalla työstää tekniikkaa tulevan 6G-standardin pohjaksi.
Jo nyt on mahdollistaa rakentaa laite, joka yltää parhaimmillaan senttimetriluokan paikannukseen, mutta se vaatii paljon tuotekehitystä ja eri tekniikoiden fuusioimista. Sveitsiläinen u-blox on lanseerannut kaksi valmista tutkimus- ja kehitysalustaa, joilla päästään nopeammin tällaiseen tulevaisuuden paikannustarkkuuteen.
Connectivity Standards Alliance eli CSA-yhteenliittymä on saanut valmiiksi Matter-protokollan 1.0-version. Kyse on ohjelmistokerroksesta, jonka pitäisi mullistaa esimerkiksi älykodin laitteiden hallinta. Mutta miten protokollan käyttö toimii?
Ericssonin Pohjois-Amerikan teknologiajohtaja Mike Murphy kertoo Mobile World Liven haastattelussa, ettei avoimella 5G-tekniikalla eli Open RANilla päästä merkittäviin parannuksiin verkkojen suorituskyvyssä tai kustannuksissa. - Itse asiassa eri Open RAN- ja klassisten verkkojen välillä on vain kasvanut, Murphy sanoo.
Ympäristön kolmiulotteinen havainnointi yleistyy monilla käyttöalueilla älykännyköistä ja autoista teollisuuden sovelluksiin. Yksi havainnointiin soveltuva menetelmä on lidar-järjestelmiä hyödyntävä ToF-menetelmä (Time-of-Flight). Se mahdollistaa ihmisten ja esineiden sijainnin, muodon ja liikkeen havainnoinnin.
Sähköautoilu kiinnostaa nyt kaikkia, vaikka maailman autoista akkuviralla kulkee vain puolisen prosenttia. Jotta loput hieman yli 1,4 miljardista ajoneuvosta saadaan vaihdettua sähköisiin, tarvitaan uusia teknisiä ratkaisuja, todennäköisesti kokonaan uusi akkukemia. Syyskuun uetuimmassa jutussa kerroimme, että litium ei tule riittämään.
Ruotsalaisen Addtech Ab:n tytäryhtiö Celltech Solutions Oy on avannut akkujärjestelmien tehtaan Tampereelle. Sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2023 alussa.
Autonomiset ajoneuvot käyttävät monenlaisia antureita ja niiden tuottaman datan fuusiota ympäristöään havainnoidessaan. Yksi näistä laitteista on valotutka eli lidar, ja yksi edistyneimmistä lidareista - johon Nvidiakin luottaa DRIVE-alustallaan - on kalifornialaisen Aeva Technologiesin Aeries II.
Ultraääntä käytetään monissa skannereissa niin teollisuudessa kuin lääketieteen laitteissa. STMicroelectronics uusi 64-kanavainen ultraäänilähetin sekä kutistaa skannerien kokoa entisestään että parantaa niiden tuottamaa kuvaa.
Uusi nelivuotinen EU-rahoitteinen Horizon Europe -hanke ROADVIEW vahvistaa eurooppalaista osaamista automatisoidussa ajamisessa keskittymällä yhteen alan suurimmista haasteista: tehokkaaseen toimintaan erilaisissa sää- ja liikenneskenaarioissa. Suomalainen Sensible 4 on yksi konsortion kumppaneista.
Elisa aikoo poistaa 3G-verkon Suomesta vuoden 2023 loppuun mennessä. Taajuuksia tarvitaan 4G- ja 5G-verkkojen käyttöön, joilla yhteydet paranevat selvästi. Projekti lähtee liikkeelle Hämeenlinnasta.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on nostanut keskusteluun myös mahdoliset ydinaseiskut, joilla Venäjä on uhkaillut. Tietoturvayhtiö Atlas VPN:n äskettäin hankkima asiakirja paljastaa, että Yhdysvaltain ydinaseiden kyberturvallisuudessa on pahoja puutteita. Ne vaarantavat sekä IT- että operatiiviset verkot.
Sulautettu tietoturva on tunnetusti retuperällä. Mutta SIM-kortti ja pankkikortit ovat suautettuja laitteita, joiden turvallisuus on ollut kunnossa jo parinkymmene vuoden ajan. Nordic Semiconductorin sovellusinsinööri Sigurd Hellesvik kuvasi Embedded Conference Finland -tapahtumassa, millaisia haasteita tietoturva tuo suunnittelijoille.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä