Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Itävaltalaiset AT&S ja ams OSRAM ovat kehittäneet digikameran, jota kehutaan maailman pienimmäksi. Kenno on pienempi kuin riisinjyvä, kevyempi kuin postimerkki ja neliömillin kokoisena ja gramman painoisena se voidaan integroida käytännössä mihin tahansa, kuten endoskooppeihin.
Gigabyte on esitellyt uuden SSD-levyn jota moni arvioija on naureskellut ”liikaa grafiikkakortin” näköiseksi. Näin tietysti tuulettimien takia onkin. Levyn suorituskyky ei kuitenkaan naurata ketään.
NVMe eli Non-Volatile Memory Express kehitettiin hallinnoimaan datan kirjoitusta ja lukua erittäin nopeille haihtumattomille muisteille. Kännyköissä siis flasheille ja PC-koneissa SSD-levyille. Uuden 2.0-version myötä NVMe-protokollasta on tulossa hallitseva tapa siirtää dataa kaikenlaisissa laitteissa.
Qualcomm aikoo tehdä ”applet” PC-markkinoilla. Yhtiö aikoo kehittää oman Arm-pohjaisen tietokoneprosessorinsa keväällä 1,4 miljardilla dollarilla ostetun Nuvian osaamisella. Nuvian perustivat entiset Applen suunnittelijat, joten luvassa voi olla vaikka oikeustaisteluita Applen ja Qualcommin välillä.
NXP on esitellyt uudet galliumnitridiin perustuvat tehovahvistimensa, jotka on integroitu sen uusiin 5G-tukiasemien monisirumoduuleihin. Aiempaan verrattuna GaN parantaa piirien energiatehokkuutta kahdeksan prosenttia.
Sony esitteli jo huhtikuussa maailman ensimmäisen älypuhelimen, jonka kamerassa käytetään kahta eri polttoväliä. Nyt yhtiö on julkistanut uuden Xperia 1 III -puhelimen hinnat. Kamerainnovaatiosta joutuu maksamaan 1299 euroa. Myynti alkaa ensi viikolla.
Autoista on tulossa sähköllä toimiva, verkkoon jatkuvasti kytkeytyneitä tietokoneita. Tämän takia Volvo siirtää ohjelmistokehityksen yhtiön sisälle parantaakseen autojensa ohjelmistokäyttöisiä toimintoja ja ominaisuuksia. Jo nyt yhtiön ensimmäinen Recharge-katumaasturi perustuu omaan käyttöjärjestelmään, jonka nimi on VolvoCars.OS.
ETN:n kesäkuun teknisissä artikkeleissa esiteltiin auton sähköjärjestelmiä, flash-muistin valintaa teollisiin olosuhteisiin sekä tärkeimpiä tekijöitä 5G:n yleistymisen taustalla. Kuukauden artikkeliksi nousi Toshiban artikkeli, jossa esitellään uusi ohjain tasavirtamoottoreihin.
Ericsson, Deutsche Telekom ja Samsung ovat saaneet menestyksekkäästi päätökseen maailman ensimmäisen 5G-verkossa päästä-päähän eli E2E-tyyppisen (end-to-end) verkon viipalointikokeen. Koe testiin Deutsche Telekomin Bonnin laboratoriossa VR-kuulokkeisiin liitetyllä Samsung S21 -puhelimella.
Ethernet on yhä useammin suosituin ratkaisu teollisuuden laitteiden verkottamiseen niin nopeutensa, deterministisyytensä kuin monikäyttöisyytensä ansiosta. Analog Devicesin uusimmat Chronius-sarjan tuotteet siirtävät dataa yli 1,7 kilometrin päähän eli kuuluisan ”viimeisen mailin yli”.
Paikannus sisätiloissa on edelleen ongelma. GNSS-signaalit eivät kuulu, joten sijiantitieto pitää saada selville muilla radiotekniikoilla. Paikannuspiireistään tunnettu sveitsiläinen u-blox esittelee nyt kehitysalustat, joilla laitteiden sijainti voidaan selvittää Bluetooth-signaalin paluukulman perusteella.
Eaton ja sähköautojen latauspalveluyritys Virta ovat yhteistyössä kehittäneet ratkaisun, joka yhdistää sähkön varastoinnin, sähköautojen latausasemat ja osallistumisen kysyntäjoustomarkkinoille eli ylimääräisen sähkön myynnin energiamarkkinoille. Yhtiöt kutsuvat ratkaisua virtuaalivoimalaksi.
Barcelonassa alkoi eilen ainakin osin fyysiset Mobile World Congress -messut. Moni on jäänyt tiukkojen turvatoimien hybriditapahtumasta pois, mutta tuote- ja innovaatiojulkistuksia Barcelonassa nähdään entiseen tapaan. Esimerkiksi Qualcomm esittelee 5G:n tulevaisuuteen liittyviä innovaatioitaan.
Apple on hylännyt Intelin x86-prosessorit uusimmissa läppäreissään ja korvannut ne omilla Arm-arkkitehtuureihin perustuvilla piireillään. Nyt uusilla Maceilla voidaan ajaa myös Linuxia, kun käyttöjärjestelmän ytimen versioon 5.13 on lisätty tuki uusille M1-prosessoreille.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä