Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tutkittavaksi jätettiin Suomessa viime vuonna eniten digitaalisen tietoliikenteen alan patenttihakemuksia. Kyse on globaalista trendistä, sillä digitaalinen tietoliikenne oli suosituin tekniikan ala myös kansainvälisissä hakemuksissa.
Japanilainen Renesas kertoo, että sen RX-sarjan 32-bittinen mikro-ohjain on saanut amerikkalaisen NIST-järjestön 3-tason sertifioinnin salausmoduulilleen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ohjaimen suojaustaso täyttää esimerkiksi valtion viranomaisten ja rahoituslaitosten turvallisuusvaatimukset.
Autojen mittaristo digitalisoituvat kovaa vauhtia. Samalla kosketusnäyttöjen koko kasvaa. Microchip on nyt esitellyt ohjainpiirin, jolla voidaan ohjata 45-tuumaista kosketusnäyttöä.
Euroopan komissio ehdotti eilen joukon sääntöjä ja toimenpiteitä, joilla pyritään viemään Eurooppa johtoasemaan luotettavan tekoälyn alalla. Tarkoituksena on maailman ensimmäisen tekoälylainsäädännön avulla taataan ihmisten ja yritysten turvallisuus ja perusoikeudet myös tekoälyä käytettäessä.
Teksasin Austinissa päämajaansa pitävä Silicon Labs kertoo myyvänsä verkkolaitteiden ja ajoneuvojen piiritoimintansa Skyworks Solutionsille. Yhtiö keskittyy täysillä IoT-markkinaan. 2,75 miljardin dollarin kaupassa katoaa samalla 40 prosenttia liikevaihdosta.
PC-suorittimissa kellotaajuuskisa on jo vähän hiipunut, mutta grafiikkakorteilla gigahertseistä kisataan edelleen. Nyt saksalainen ylikellottaja on kiihdyttänyt AMD:n Radeon RX 6900 XT -kortin 3,2 gigahertsin nopeuteen. Lukemaa pidetään GPU-piirien ennätyksenä.
Tuhannet ja tuhannet kehittävät työstävät Linux-ytimeen jatkuvasti parannuksia ja korjauksia. Nyt avoimen koodin guruihin kuuluva Greg Kroah-Hartman, joka on yksi ytimen pääylläpitäjistä, on kieltänyt Minnesotan yliopistoa enää toimittamasta lisäyksiään koodikantaan.
Pikaviestisovellus Telegram on kasvattanut käyttäjämääränsä yli 500 miljoonaan. Sovelluksen edut ovat tietoturvayhtiö Check Pointin tutkijoiden mukaan huomanneet myös hakkerit. Sovellusta nimittäin käytetään komento- ja hallintajärjestelmänä haittaohjelmien etälevittämiseen organisaatioihin.
Autoalan tutkimusjärjestö JATO Dynamics on laatinut vankan raportin eurooppalaisen henkilöautoliikenteen päästöistä. Tulokset näyttävät kumoavan myytin Suomen saastuttavasta autokannasta. Suomi kuuluu JATOn vertailussa lähes parhaaseen A-ryhmään.
Aalto-yliopiston tutkijat ovat osoittaneet, että älypuhelimen akun elektrodit ovat uusiokäytössä lähes uutta vastaavia. Seuraavaksi tutkitaan sähköautojen akkujen osien kierrätettävyyttä. Tällä voitaisiin säästää merkittävästi kallisarvoisia raaka-aineita sekä energiaa.
Sähkömoottorin jarrutus esimerkiksi hisseissä, nostureissa tai kuljetinhihnoilla tuottaa energiaa, joka yleensä hukkaantuu lämpönä. Schneider Electric on kehittänyt taajuusmuuttajien lisälaitteen, jonka avulla jarrutusenergia voidaan kerätä talteen ja syöttää takaisin sähköverkkoon. Ratkaisu on erinomainen esimerkki kestävän kehityksen tekniikasta. Uudella ATVRegen-yksiköllä päästään parhaaseen mahdolliseen suorituskykyyn pienellä energiankulutuksella, mikä johtaa pienempiin kokonaiskustannuksiin kuin perinteiset jarruvastusjärjestelmät.
Dish on pitkään toiminut amerikkalainen satelliittioperaattori, josta tuli USA:n neljänneksi suurin mobiilioperaattori, kun se osti T-Mobilen ja Sprintin prepaid-toiminnan kaksi vuotta sitten. Nyt yhtiö on kertonut, että se siirtyy 5G-aikaan Amazonin tuella.
Itsenäisesti liikkuvan dronen tai muun robotin on havainnoitava ympäristöään ja tulkittava havaintojaan tauotta. Tämä vaatii nykyteknologioilla enemmän energiaa kuin kevyen laitteen akut voivat tarjota. Siksi VTT kumppaneineen kehittää näköaistia jäljitellen nopeaa, turvallista ja energiatehokasta konenäköjärjestelmää.
Aina ei käytössä ole oskilloskooppia, mutta silti olisi tarve tehdä mittauksia ja aaltomuotoanalyysejä. Tektronixin ratkaisu ongelmaan on TekScope-ohjelmisto, jolla analysointi onnistuu PC:llä missä tahansa. Ohjelmiston käyttöliittymä on sama kuin uusissa 4-, 5- ja 6-sarjan Tektronix-skoopeissa.
Avoin RISC-V-arkkitehtuuri on noussut uhkaamaan Arm-piirejä monissa sulautetuissa sovelluksissa. Nyt japanilainen Renesas rysäyttää kunnolla. Se aikoo kehittää RISC-V-pohjaisia piirejä autoelektroniikkaan.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä