Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Sähköautojen myynti kasvaa meilläkin – vaikkakin hitaasti – mutta maailmalla odotetaan jo seuraavaa isoa mullistusta. Tutkimuslaitos Yole Developpement ennustaa, että vuoteen 2025 mennessä ns. kiinteän elektrolyytin akustot tulevat laajasti markkinoille.
Valoisammat näkymät koronapandemian osalta luovat uskoa messu- ja tapahtuma-alan palautumiseen tulevana syksynä. Tampereen Messut vahvistaa, että Alihankintamessut järjestetään normaalisti 21.–23. syyskuuta 2021.
1960-1980-luvuilla silloinen Neuvostoliitto lähetti Venera-projektissa useita luotaimia Venuksen pinnalle. Pisimpään vihamielisen planeetan pinnalla toimi Venera 13, joka onnistui lähettämään dataa maahan 2 tunnin ja 7 minuutin ajan. Sen jälkeen elektroniikka hajosi. Piipohjaisilla piireillä Venukseen ei ole asiaa.
Teollisuusrobotteja kehittävä Omron on solminut jakelusopimuksen cobottien eli yhteistyörobottien työkaluja valmistavan tanskalaisen OnRobotin kanssa. Tämän ansiosta Omron voi tarjota EMEA-alueen asiakkailleen OnRobotin tuotteita, jotka ovat täysin integroitavissa OMRON TM -yhteistyörobottiin.
Suomalainen Sensible 4 on yksi autonomisen ajamisen pioneereja. Yhtiön ohjelmisto Dawn julkistetaan kaupalliseen käyttöön ensi vuonna. Markkinointipäällikkö Tuomas Saulialan mukaan työtä on vielä edessä ennen kuin jonkun autonvalmistajan minibussi kulkee täysin ilman kuljettajaa liikenteessä.
Eurocom on amerikkalaiskanadalainen läppärien kokoaja, joka on tunnettu ”pöytäkoneiden korvaajien” kehittämisestä. Nyt se on esitellyt pelikannettavan, jossa on markkinoiden ensimmäiset PCIe 4.0 -väyläiset SSD-asemat ja jopa 300 kertaa sekunnissa päivittyvä näyttö.
Tutkimuslaitos Canalys kertoo, että vuoden ensimmäisellä neljänneksellä myytiin 347,4 miljoonaa älypuhelinta. Määrä on 27 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin ja osoittaa, että markkinoilla on palattu suurin piirtein koronaa edeltävälle tasolle.
Sähköautoissa kehitetään nyt kovaa vauhtia sekä nopeampaa latausta että pidempää kantamaa eli ajomatkaa yhdellä latauksella. Parempaa kohti mennään myös uuden tehoelektroniikan avulla, kuten Infineonin uusi piikarbidipohjainen tehomoduuli osoittaa.
Suomalaisoperaattorit testaavat jo millimetriaaltoja eli 26 gigahertsin tekniikkaa kentällä, mutta kyse on harvinaisesta herkusta myös Yhdysvalloissa, mistä mmWave-vyörytys alkoi. Ykkösoperaattori Verizoninkin verkossa millimetriaalloilla surfataan vain yhden prosentin verran kaikesta liikenteestä.
Digi International on esitellyt uuden reitittimen teollisuusverkkoihin. Monipuolinen Digi IX15 toimii sekä yhdyskäytävänä että reitittimenä asiakkaille, jotka etsivät edullisempia ja vaivattomampia vaihtoehtoja verrattuna erillispiirein toteutetuille verkkotoimintoja hyödyntäville laitteille.
Open RAN on avoin verkkoarkkitehtuuri, joka lupaa mullistaa mobiiliverkkojen markkinat. Tähän asti japanilainen Rakuten on ollut O-RAN-tekniikan äänekkäin mannekiini, mutta nyt Telecom Italia sanoo ottavansa tekniikan käyttöön ensimmäisenä eurooppalaisoperaattorina.
Ericsson on esittelyt uuden 5G-tukiasemien radion, jolla voidaan kasvattaa operaattorin taajuusjakoista kapasiteettia. 6626-radio tuo kolmen sektorin tuen kahdella taajuusalueella.
Operaattorit ja Gigantti ovat kertoneet huhtikuun myydyimpien älypuhelimien listansa. Samsungin ja Apple kisaa kärjessä sekoitti OnePlus, jonka edullisemmat 5G-mallit nousivat parin listan kärkeen.
Euroopan junarataverkkoa ollaan digitalisoimassa. Uusiksi on menossa esimerkiksi ERTMS-kulunvalvontajärjestelmä. Hankkeessa on mukana suomalainen Proxion, joka kehittää liikkuvaa älykästä 5G-laboratoriota, joka mittaa rautateiden 4G- ja 5G-verkkoja ja varmistaa tulevaisuuden rautateiden toimivuuden.
Open RAN -hanke on tähdännyt siihen, että operaattorit voivat valita verkon eri komponentteja eri valmistajilta. Vodafone ja Qualcomm ilmoittivat nyt suunnitelmistaan kehittää valmistajille O-RAN-tekniikan referenssimalleja. Qualcommille askel on looginen sen jälkeen, kun yhtiö esitteli uudet 5G-radioprosessorinsa viime syksynä.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä