SiTime on esitellyt Chorus Automotive Clock Generators -tuoteperheen, joka on alan ensimmäinen täysin integroitu kellojärjestelmä yhdellä sirulla (ClkSoC), sisältäen sisäänrakennetut vianseurantamekanismit koko kellosignaalin generointipolulle. Chorus-teknologia tarjoaa alalle uuden lähestymistavan, yhdistäen MEMS-resonaattorin, oskillaattorin ja kehittyneet turvamekanismit yhteen pakettiin.
Euroopassa on nyt täydessä toiminnassa ensimmäinen avoin 5G-verkko eli ns. Open RAN -määrityksiin perustuva mobiiliverkko. Asialla on saksalainen operaattori 1&1. Verkon laitetoimittajana ovat japanilainen Rakuten ja Mavenir, jokta kuuluvat ORAN-toimittajien kärkeen.
Kyberturvallisuusyhtiö Fortinet havaitsi äskettäin uudenlaisen tietoja varastavan haittaohjelman nimeltä ExelaStealer. Uutta on se, että troijalaista myydään verkkorikollisten suosimilla foorumeilla ja Telegram-kanavilla. Siihen saa jopa elinikäisen lisenssin.
CAN-väylä eli Controller Are Network on edelleen hyvin suosittu ohjainväylä erityisesti autoissa. Tekniikkaa hallinnoiva CiA-ryhmittymä (CAN in Automation) on ensi vuoden alussa julkistamassa väylän kolmatta versiota. CAN XL nostaa väyln datanopeuden 10 megabittiin sekunnissa.
Piikarbidiin perustuvan SiC-tekniikan avulla sähköenergian siirtäminen verkosta sähköautoon voidaan suorittaa hyvällä hyötysuhteella erityisesti korkeilla jännitetasoilla. Piikarbidin ainutlaatuisten ominaisuuksien ansiosta voidaan suunnitella entistä kevyempiä ja luotettavampia latausjärjestelmiä kompaktiin kokoon.
Tietoturvayhtiö Palo Alto Networksin turvallisuusyksikkö Unit 42 on paljastanut suuren määrän kyberhyökkäyksiä, joiden taustalla on yhteyksiä Venäjän asevoimiin. Kuluneen 20 kuukauden aikana on tehty lukemattomia kyberhyökkäyksiä muun muassa NATO-maissa oleviin kohteisiin.
Olemme tottuneet siihen, että käyttämättömät paristot ja akut purkautuvat itse. Ne menettävät kapasiteettiaan tasaisesti riippuen pariston tyypistä ja kemiasta. Renata on nyt julkaissut CR2032-nappipariston, joka ei käytännössä purkaudu itsestään.
Tulevaisuudessa 6G-verkkoon jatkuvasti kytketystä autosta tulee todellinen ohjelmistoekosysteemi, jossa eurooppalaisten pitää pystyä kilpailemaan amerikkalaisten ja kiinalaisten autovalmistajien kanssa. Kun F-35-hävittäjälentokoneessa on kahdeksan miljoonaa riviä koodia, on nykyaikaisessa henkilöautossa on jo satoja miljoonia koodirivejä.
Tämän viikon suurin suomalaisuutinen on eittämättä ollut se, että Nokia menetti asemansa amerikkalaisen AT&T:n hovitoimittajana. Amerikkalaisarvioissa puhutaan nyt, että tämä tarkoittaa jopa 50-60 tuhatta 5G-tukiasemaa. Kyse on jopa 10 miljardin dollarin investoinnista.
Tietoturvayritys Trend Micron kyberturvaraportti ennustaa, että tekoälypohjaiset hyökkäykset kiihtyvät vuonna 2024. Yhtiö varoittaa generatiivisen tekoälyn kasvavasta roolista verkkorikollisuuden maailmassa, ja kuinka siihen pohjautuvat työkalut vauhdittavat tulevaisuudessa käyttäjien manipulointia ja identiteettivarkauksia.
Nokia on testannut yhdessä Orangen kanssa uusinta kuitulinkkien PSE-6s-prosessoriaan. Demossa kirjattiin uusi datansiirtoennätys, kun 6600 kilometrin päähän siirrettiin dataa peräti 800 gigabitin sekuntinopeudella. Nokian prosessori kiihdyttää kuituyhteydet uusiin ennätyksiin.
Islannin Reykjavikissa päämajaansa pitävä pohjoismainen datakeskusoperaattori atNorth kertoo rakentavansa Kouvolaan uuden megaluokan datakeskuksen. Datakeskuksen vuoden 2025 loppupuolella valmistuva ensimmäinen vaihe on kapasiteetiltaan 60 megawattia. Sen tuottama hukkalämpö tulee tarjoamaan Kouvolan kaupunkilaisille lämmitystä sekä kuumaa vettä.
Nokia vahvisti tänään menettäneensä AT&T:n tulevien vuosien rakennushankkeet, kun operaattori siirtyy käyttämään enemmän Open RAN -tekniikkaa. Asiakkuus näyttää siirtyneen pitkälti Ericssonille, joka raportoi operaattorin jopa 14 miljardin dollarin investoinneista seuraavan viiden vuoden aikana.
OnePlus on julkistanut Kiinassa uusimman lippulaivapuhelimensa. OnePlus 12 on yritykselle erittäin tärkeä tuote, sillä sen avulla se haastaa tosissaan Samsungin markkinoiden parhaimman Android-puhelimen tittelistä.
DNA on vertaillut mobiililiittymiensä datankäyttöä eri kaupungeissa. Vantaalla kännykkänetissä roikutaan eniten, mutta datamäärät kasvavat tasaisesti kaikkialla. Syynä on 5G-puhelimien yleistyminen. Jo joka toisella suomalaisella on sellainen.
Mitä erikoista sähköajoneuvojen latausportissa on verrattuna perinteisten ajoneuvojen polttoainesuuttimeen? Ensi silmäyksellä ei paljoa, ja siksi latauspistoke sijoitettiin yksinkertaisesti tankin korkin taakse ensimmäisissä sähköautomalleissa. Tämä ei kuitenkaan ole ihanteellinen paikka latausportille, etenkään turvallisuusnäkökohtien osalta.
Moni uusi sähköauton omistaja kokee toimintasädeahdistusta. Tätä ongelmaa autonvalmistajat voivat helpottaa siirtymällä piipohjaista IGBT-piireissä piikarbidiopohjaisiin siruihin. auton vetoinvertterissä.
Milloin taantuma loppuu? Milloin markkinat piristyvät? ETN puhui Mouser Electronicsin EMEA-alueen markkinoinnin johtajan, Graham Maggsin kanssa. Maggsin mietteet löytyvät pian ilmestyvästä ETNdigi-erikoislehdestä.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä