Barcelonassa alkoi eilen ainakin osin fyysiset Mobile World Congress -messut. Moni on jäänyt tiukkojen turvatoimien hybriditapahtumasta pois, mutta tuote- ja innovaatiojulkistuksia Barcelonassa nähdään entiseen tapaan. Esimerkiksi Qualcomm esittelee 5G:n tulevaisuuteen liittyviä innovaatioitaan.
Messujen ennakkotilaisuudessa Qualcomm näytti erityisesti tapoja toistaa millimetrialueen linkkejä. 5G:n mmWave-taajuuksilla ongelma on se, että nopein datayhteys vaatii käytännössä näköyhteyttä tukiaseman ja päätelaitteen välillä. Useinkaan tämä ei ole mahdollista.
Avuksi tulevat älykkäät toistimet. Qualcommin mukaan tyypillisintä on kasvattaa verkon peittoa LOS-toistimella (line-of-sight), joka periaatteessa vain kasvattaa solun kokoa. Jos puhutaan sokkeloisesta alueesta – vaikkapa toimistorakennusten kompleksista – parempi ratkaisu on älykäs keilanmuodostukseen kykenevä toistin, joka osaa seurata käyttäjää. Näiden avulla myös mmWave-signaali voidaan viedä rakennusten sisälle.
Teknologiajohtaja Ozge Koymenin mukaan tulevaan 3GPP Release 17 -standardiin on aikomus lisätä uusia toistintekniikoita. Työn alla on myös älykäs toistin, jollaisia ei vielä ole markkinoilla. Koymenin mukaan tämä on tärkeä lisäys 5G-standardeihin, koska mmWave-tukiaseman kantama on noin 100 metriä, ja verkko pitää toteuttaa paljon tiheämpänä.
Vieläkin älykkäämmäksi 5G-toistin saadaan koneoppimismallien avulla. Qualcommin demoissa millimetrilinkkiä jatkava 5G-toistin kykenee ennustamaan keilanmuodostusta. Käytännössä tekoäly valitsee, mikä solun eri RRH-radiopäiden keiloista valitaan.
Release 17 -määrityksiin on myös tulossa NR Light -tekniikka, joilla voidaan toteuttaa teollisuuden verkko. Kyse ei ole varsinaisesta IoT-tekniikasta, sillä näilläkin laitteilla päästään alhaisella 5-10 millisekunnin latenssilla jopa 2-25 megabitin videolinkkeihin.
NR Lightin ideana on parantaa 5G-solun tehokkuutta. Qualcomm esitteli neliökilometrin teollisuushallia, jossa oli 92 kappaletta 26 gigahertsin makrotukiasemia. Nämä palvelimet 228 päätelaitetta. Niidne sivuun voitiin liittää 456 NR Light -solmua, joilla sekä kaistan käyttö paranee molempiin suuntiin.