Ihmiset ovat Euroopan Unionin sisällä saaneet liikkua suhteellisen vapaasti, mutta tavaroiden ja palvelujen suhteen tilanne ei ole ollut optimaalinen. Nyt Euroopan komissio on julkistanut strategian digitaalisten sisämarkkinoiden kehittämiseksi.
Komission strategia koostuu kaikkiaan 16 aloitteesta, jotka kattavat laajan alueen tekijänoikeuksista tavaroiden toimitukseen, verkkokauppaan ja digitaalisten palvelujen ostamiseen.
Tavoite on hieno: suomalainen voisi ostaa tavaroita tai palveluita vaikkapa saksalaisesta verkkokaupasta ja esimerkiksi siitä maksettava arvonlisävero olisi sama kuin kotimaassa. Turhat esteet digitaalisen kaupan tieltä on tarkoitus poistaa.
Komission mukaan yhtenäiset digitaaliset markkinat voisivat tuoda vuodessa jättimäiset 415 miljardin euron säästöt eurooppalaisille.
Digitaalinen sisämarkkina helpottaisi myös esimerkiksi monikansallisten teleoperaattoreiden toimintaa unionin alueella.