ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
Oct 29/9 30/9 # Rohde supersquare
6/2-15/5 # Period: start idag om möjligt 6/2—15/5 egen prenannons, över- och  underdeldel

ETNtv

Watch ECF videos

 
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Ziphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

 2022  # square  (4)
TMSNet  advertisement
ETNdigi
Mar Apr May Jun # Farnell sajt skyskrapa
Mar 1-9/4 # Ansys sajt
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Tweet

POWER

  • Moni kärsii latausahdistuksesta

    Sähköautojen omistajat evät pysty rentoutumaan ajaessaan, kun katse suuntautuu koko ajan akun varaustilanteeseen. Mistä löytyy seuraavalatausasema? Onko se vapaana? Kuinka tehokas se on? Sama ilmiö on tuttu älypuhelimen käyttäjille. Nyt ilmiötä on tutkittu OnePlussan teettämässä tutkimuksessa.

  • Sähköasennustandardi SFS 6000 päivittyi

    Pienjännitesähköasennuksia koskevasta SFS 6000 -standardista on julkaistu päivitetty versio. Yhteensä 41-osaisessa standardisarjassa on kaksi kokonaan uutta osaa: SFS 6000-5-57 koskee kiinteiden akustojen asennuksia ja SFS 6000-7-716 Pienoisjännitteisen tasasähkötehon jakelua tietotekniikan ja tietoliikennetekniikan kaapeloinnin kautta.

  • Sähköautojen lataustehoa rajoitetaan turhaan

    Sähköautojen lataus ja erityisesti pikalataus toimii käytännössä vaihtelevalla teholla. Laturi ja auton järjestelmä joutuvat ensin kommunikoimaan keskenään, ennen kuin lataus täydellä teholla voi käynnistyä. Sen jälkeen lataustehoa säädellään akun eliniän optimoimiseksi. Tämä näyttää olevan turhaa.

  • Häiriöpiikit kuriin uutuuspiireillä

    Nopeat häiriöpiikit muodostavat vakavan ongelman moottorinohjaimissa ja muissa ohjausjärjestelmissä. Analog Devicesin uusimmat eristetyt sigma-delta-modulaattorit nostavat yhteismuotoisten transienttien siedon CMTI-lukemat uudelle tasolle ja vähentävät merkittävästi lämpötilan muutosten aiheuttamaa ryömintää. Tästä on suurta hyötyä nykyaikaisten ohjausjärjestelmien mittaussovelluksissa.

  • Suomi edelleen täyssähköautojen kehitysmaa

    Liikenteessä sähköautoja näkee yhä useammin, itse asiassa koko ajan. Tilastot kuitenkin paljastavat totuuden sähköautokannan kehittymisestä. Norjaan ei minkään maan lukuja kannata verrata, mutta länsinaapuri Ruotsissa puhutaan aivan toisenlaisista määristä.

  • Latauslaitteiden teho kasvaa nyt Suomessa

    Suomessa on käynnissä melkoinen buumi sähköautojen latauslaitteiden rakentamisessa. Sähköteknisen kaupan liiton mukaan kasvu nojaa nyt tehokkaampiin latureihin. Kiinteistöihin asennetaan nyt 22 kilowatin perusalatauslaitteita.

  • Merkittävä läpimurto orgaanisissa aurinkokennoissa

    Orgaaniset aurinkokennot ovat kevyitä, joustavia ja taipuisia. Myös niiden muunnostehokkuus on hyvä. Niiden ongelma on se, että teholtaan korkea. Useimmat orgaanisten kennojen elektrodit käyttävät kuitenkin indiumtinaoksidia, joka on liian kallista ja haurasta, jotta se mahdollistaisi joustavien, suurikokoisten aurinkopaneelien valmistamisen.

  • 25 prosenttia enemmän irti aurinkokennosta

    Perovskiittikalvoista puhutaan paljon aurinkokennojen kehityksessä. Kyse on periaatteessa edullisesti valmistettavasta mineraalikalvosta, jonka lisääminen kennorakenteeseen parantaa kennon hyötysuhdetta. Ruotsalaisen Evolarin kalvolla tandem- eli kaksikerrosrakenne generoi auringonvalosta 25 prosenttia enemmän sähköä.

  • Mobiililaturista irti jo 245 wattia

    Mobiililaitteiden laturien tehossa mennään koko ajan ylöspäin. Nyt ”USA:n suosituimmaksi telakointiasemien brändiksi” itseään tituleeraava HYPER on lanseerannut sekä HyperJuice-laturin että varavirtalähteen, joiden kummankin maksimiteo on jo 245 wattia. Laitteet perustuvat nykytyyliin galliumnitridi-pohjaisiin GaN-komponentteihin.

  • Ponsse teki sen: esitteli sähköisen metsäkoneen

    Metsäkonevalmistaja Ponsse ottaa yhdessä Epecin kanssa ison loikan tulevaisuuteen. Yhtiöt ovat esitelleet sähköisen metsäkoneen. PONSSE EV1 on vasta konsepti ja tulee kaupallisesti saataville myöhemmin, mutta laitteisto on kurkistus tulevaisuuteen ja askel kohti kestävää metsänhoitoa.

  • Unohda latausahdistus: 200 kilometriä ajoa viiden minuutin latauksella

    Sähköautoon liittyvää latausahdistusta yritetään nyt helpottaa monella tapaa. Kiinalainen Xpeng Motorsin ratkaisu on hypernopea lataus. Uusi S4-laturi syöttää yhtiön G9-malliin viidessä minuutissa tarpeeksi virtaa 200 kilometrin ajomatkaa varten. Käytännössä autonlataus lähestyy älypuhelimen pikalatausta.

  • Harkitsetko sähköauton ostoa? Muista tämä

    Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

  • Kännykkälaturit mullistanut yritys haluaa seuraavaksi mullistaa sähköautojen lataamisen

    Navitas Semiconductor on kalifornialainen tehoelektroniikkayritys, jonka GaNFast-piirit ovat esimerkiksi uuden OnePlus 10T-mallin 150 watin laturin taustalla. Nyt Navitas haluaa laajentaa osaamistaan myös sähköautojen lataukseen ja datakeskusten tehonsyöttöön.

  • Sähköautojen hankintatuki päättyy jo ensi syksynä

    Täyssähköisten henkilöautojen hankintakannustetta voi hakea ensi maaliskuun loppuun asti, mutta suositun tuen määrärahaa ei riitä kevääseen asti. Hallituksen hankintatukien jatkoa koskevassa esitysluonnoksessa sähkökäyttöisten henkilöautojen 2 000 euron hankintakannusteelle ei ole suunnitteilla jatkokautta ja tuki on päättymässä määrärahojen loppumiseen etuajassa.

  • Sähköautojen myynti laski

    Autojen markkinakehitystä Euroopassa seuraavan JATO Dynamicsin mukaan sähköajoneuvojen myynti on kääntynyt laskuun ensimmäistä kertaa sitten kesäkuun 2021 jälkeen. Kesäkuussa 2022 rekisteröitiin yhteensä 215 000 uutta sähköautoa, mikä on 8 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Uusista autoista täyssähköisiä oli 62 prosenttia ja 38 prosenttia ladattavia hybridisähköautoja.

  • EU julistamassa litiumia myrkyksi

    Euroopan kemikaalivirasto ECHA ehdottaa, että litium luokiteltaisiin vaaralliseksi aineeksi. Akkujen ja materiaalien valmistajat ovat hermostuneet ideasta, sillä se uhkaa paitsi nopeasti kasvavaa akkuteollisuutta myös koko sähköistymisen tavoitteita.

  • Ensimmäinen älykäs ohjain USB-virransyötölle

    C-tyypin USB-liitännästä on vauhdilla tullut kaikkien pienempien laitteiden latausliitäntöjen de facto -standardi. Silanna Semiconductor helpottaa valmistajien elämää maailman ensimmäisellä buck-tyyppisellä muunninpiirillä, johon on integroitu älykäs, mukautuva virranjako.

  • Jyväskylässä keskitytään sähköistymiseen

    Syyskuun alussa järjestettävä Sähkö Valo Tele Av 2022 -messut tarjoaa tarjoaa laajan kattauksen ajankohtaista tietoa, teknologiaa ja kontakteja. Messuohjelma kattaa alan kuumat aiheet, joista niin ammattilaisten kuin päättäjien tulee olla ajan tasalla. Niihin kuuluvat muun muassa aurinkoenergia, sähköinen liikenne, kiinteistöautomaatio ja uudet standardit.

  • Milloin sähköautolla ajaminen on bensaa kalliimpaa?

    Polttoaineiden hinnat ovat viimeisen vuoden aikana puhuttaneet kaikkia. Nyt bensalitran saa taas alle 2 eurolla, kun öljyn maailmanmarkkinahinta on pudonnut ja hallitus on hellittänyt jakeluvelvoitetta. Samaan aikaan sähkön hinta nousee voimakkaasti. Milloin sähköautolla ajamisesta tulee bensa-autoa kalliimpaa?

  • Uusi yritys aikoo 3D-tulostaa metalliakkuja

    Litiumioniakkuja käytetään nyt kaikkialla, mutta kiinteät metalliakut ovat turvallisempia, energiatiheydeltään selvästi parempia ja vakaampia. Piilaaksolainen Sakuú aikoo nyt rakentaa gigaluokan tehtaan, jossa se tulee 3D-tulostamaan metalliakkuja.

Sivu 8 / 72

  • 3
  • ...
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • ...
  • 11
  • 12
 2022  # mobilbox
TMSNet  advertisement
6/2—15/5 # egenannons mobilbox ecf
Mar Apr May Jun # Rohde mobilbox
Mar Apr May Jun  # Farnell  mobilbox f skyskrapa
Mar 1-9/4 # Ansys sajt

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Valitse langaton teknologia oikein - osa 1

Nykyisin on käytössä useita erilaisia langattoman tiedonsiirron standardeja ja protokollia, jolloin saattaa olla vaikea valita oikeanlainen, tiettyyn sovellukseen soveltuva teknologia. Tässä artikkelissa tuodaan esiin eräitä tärkeimpiä kriteerejä, joita on syytä ottaa tarkastelun kohteeksi, kun valittavana on neljä suosittua vaihtoehtoa: Wi-Fi, Bluetooth Low Energy, valmistajakohtainen RF-tekniikka ja Connectivity Standards Alliancen protokolla Green Power.

Lue lisää...

OPINION

Poliitikot eivät kykene ratkaisemaan autoalan verotusta

Autoalan tiedotuskeskus järjesti tänään Nollasta sataan -paneelikeskustelun, jossa poliitikot keskustelivat sekä liikenteen päästöistä että sen verottamisesta. Paneeli osoitti ennen kaikkea, että poliitikoilla tulee olemaan suuria vaikeuksia laatia kestäviä, tasapuolisia ja järkeviä ratkaisuja ongelmiin.

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Embedded World ylitti järjestäjien odotukset
  • Piirit alkavat tukea uutta Bluetoothia
  • Suomen Yhteisverkko sai uuden toimitusjohtajan
  • Neljä kymmenestä pelkää, että tekoäly vie oman työn
  • OnePlus esittelee pian seuraavan hittipuhelimensa

NEW PRODUCTS

  • Lähes gigatavu sekunnissa muistikorteille
  • 65 watin laturiproto nopeasti
  • Intelin ARC-näytönohjaimen saa nyt Rutronikilta
  • Sovellus lataa sähköauton automaattisesti halvimmalla sähkönhinnalla
  • Farnellilta nyt tekoälyä verkon reunalle
 

NEWSFLASH

twitter
ETN_fi @ETN_fi
ETN_fi RT @joeprkns: Last night I used GPT-4 to write code for 5 micro services for a new product. A (very good) dev quoted £5k and 2 weeks. G…
maalis 17 • reply • retweet • favorite
ETN_fi This is why Nokia lost the game in mobile phones - an insiders view https://t.co/NB5Wndkx5p
joulu 12 • reply • retweet • favorite
ETN_fi @OnePlus_FI lahjoittaa Pelastusarmeijalle 50 puhelinta jouluapuun. Iso- Britanniassa samanlainen lahjoitus tehdään… https://t.co/LKdl2Pywie
joulu 07 • reply • retweet • favorite
ETN_fi Finnish PM Sanna Marin: We need to cut our dependence on China. https://t.co/598gQXKvlj #Slush2022 #China #electronics #semiconductors
marras 17 • reply • retweet • favorite
ETN_fi https://t.co/ugg6A09vln Need cm level accuracy in your positioning device? Now you can explore this with #ublox two… https://t.co/5rQNxsAu5V
loka 07 • reply • retweet • favorite
web design services
 
feed-image

Section Tapet