Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Kasvanut datanopeus ja mahdollisuus liittää paljon IoT-laitteita samaan soluun ovat tärkeitä paranuksia mobiiliverkkoihin, mutta monen reaaliaikaisen sovelluksen kannalta pieni latenssi on tärkeämpi. Nyt Ericsson lupaa taata lähes reaaliaikaisen yhteyden 5G-laitteita hyödyntävissä verkoissaan.
Digi- ja väestötietoviraston Digiturvaviikolla ruoditaan digiturvallisuutta eri näkökulmista. Lokakuun alussa Facebook, Whatsapp, Instagram, Messenger ja Oculus olivat nurin kuuden tunnin ajan. Tietoturvan ammattilaisten näkökulmasta katkos suosituissa palveluissa herättää kysymään, joko olemme liian riippuvaisia teknologiajäteistä.
Digi- ja väestötietoviraston tänään alkaneella Digiturvaviikolla ruoditaan digiturvallisuutta eri suunnista. Data avaa uusia bisnesmahdollisuuksia, mutta väärissä käsissä se on vaarallinen ase. – Data ei ehkä olekaan uusi öljy, vaan uusi uraani, sanoi F-Securen Mikko Hyppönen.
Autoilu on sähköistymässä. Tesla 3 teki syyskuussa historiaa jo lukujenkin valossa, sillä se nousi ensimmäisenä sähköautona Euroopan myyntilistojen kärkeen. Malleja myytiin yhteensä 24 591 kappaletta, kertoo autoalan kehitystä seuraava JATO Dynamics.
Raspberry Pi on ehdottomasti rakentelijoiden ja monen ammattilaisenkin suosikkikortti, joka tunnetaan helppokäyttöisyydestään ja edullisesta hinnastaan. Sekään ei ole säästynyt puolikohdealan komponenttipulalta.
Galliumnitrifi-tehokomponenttien toimitukset kasvavat tänä vuonna 73 prosenttia, ennustaa TrendForce. Markkina on silti edelleen varsin pieni, sillä GaN-komponentteja myydään 83 miljoonalla dollarilla. Kasvu tulee kuitenkin vain kiihtymään jatkossa.
Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo kasvoi heinä-syyskuussa 10,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Vuoden alusta tilastoituna myynnin arvo oli syyskuun loppuun mennessä yhteensä 835 miljoonaa euroa, mikä on 5,8 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Yksi suurimpia kasvun moottoreita on sähköautojen latauspisteiden kiihtyvä rakentaminen.
RISC-V on avoin prosessoriarkkitehtuuri, joka on saavuttanut suosiota sulautetuissa sovelluksissa ja tunkee myös datakeskuksiin. RISC-V-pioneeri SiFiven mukaan sen prosessorit ottavat suorituskyvyssä koko ajan kiinni kilpailevia Arm- ja x86-arkkitehtuureita.
Tehokkaimmat erillisgrafiikkakortit ovat aina olleet todellisia tehosyöppöjä. Uuden PCIe 5.0-tuen myötä korttien maksimitehonkulutus nousee kuitenkin aivan uudelle tasolle. Tämä näkyy myös liittimissä, joiden täytyy tukea jopa 600 watin tehonsyöttöä grafiikkaa näytölle piirtäville GPU-prosessoreille.
Autot ovat yhä enemmän tietokoneita pyörillä ja niiden eri järjestelmien välillä kulkevan datan määrä kasvaa koko ajan. Yhä useammin siirtotienä on Ethernet, mutta myös vanha CAN-väylä kehittyy. NXP kertoo nyt ratkaisseensa sen, miten CAN-väylän nopeus nostetaan käytännössä 500 kilobitistä viiteen megabittiin sekunnissa.
Mikäli 5G-verkko olisi älykäs ja oppiva, operaattori säästäisi jopa 45 prosenttia verkon omistukseen ja operointiin kuluvista kustannuksista. Näin uskoo Ericsson, joka on esitellyt NWDAF-analytiikkatoiminnon pilvinatiivien 5G-coreverkkojen operointiin.
Datakeskuksissa datan nopea siirtely prosessorin ja DRAM-muistin välillä on keskeinen ominaisuus. HBM eli High Bandwidth Memory on ollut yksi keino lisätä nopeutta, mutta tekniikan ensimmäinen ja toinen polvi eivät oikein vastanneet huutoon. HBM3 on toista maata.
IBM:n Zürichin tutkimuskeskuksessa kehitetty optinen kytkin voi tehdä tietokoneista vähintään sata, ehkä jopa tuhat kertaa nykyistä nopeampia. Laserkytkin on niin nopea, että tekniikka voi siirtää nykyiset transistorit historiaan.
Huawei on esitellyt uuden Watch GT 3 -älykellon. Niissä haetaan ehkä aiempaa klassisempaa tyyliä, mutta teknisesti tärkeää on optisen anturin parantaminen. Tämä tarkoittaa tarkempaa sykkeen seurantaan, parannettua veren happitason mittaamista ja myös parempaa unen seurantaa, mikä monelle on tärkeä älykellon ominaisuus.
Open RAN on avoin mobiiliverkkoarkkitehtuuri, jota yhä useampi operaattori vähintään testaa. Nyt Viavi Solutions on esitellyt testilaitteen, jolla O-RAN-radioita voi testata kentällä. OneAdvisor-800 mahdollistaa kaikki 5G-tukiaseman vaatimat testit, mukaan lukien kuitupohjaisen runkoyhteyden testaamisen, kaapelien ja antennin analyysin sekä itse radion verifioinnin.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä