Suomen Euroopan mittakaavassa erittäin vanha autokanta sähköistyy liian hitaasti. Autoalan tiedostuskeskus on päivittänyt ennusteensa, joka yltää vuoteen 2040 asti. Sen mukaan ladattavien autojen määrä ylittää polttomoottorikäyttöisten autojen määrän vasta vuonna 2037.
Elisa ottaa Euroopan ensimmäisenä operaattorina käyttöön tuotannonaikaiset ohjelmistopäivitykset Ericssonin toteuttamassa, tuotantokäytössä olevassa 5G Standalone (SA) -verkossa. Näin Elisa voi päivittää runkoverkko-ohjelmistoaan tehokkaasti ”lennossa”, ilman palvelukatkoksia ja asiakkaan käyttökokemusta heikentämättä.
Ennen pidettiin totuutena, ettei Linuxiin ole haittaohjelmia. Tmä ei tietenkään pidä paikkaansa. Vaikka Linux-haittaohjelmien määrä on edelleen poieni verrattuna muihin alustoihin, on se kasvussa. Tämä selviää Palo Alto Networksin turvallisuusyksikkö Unit 42:n tuoreesta uhkaraportista.
Edistyvä IoT-teknologia muuttaa nopeasti energia- ja kaukolämpösektoria. Koko toimialan kannattavuus paranee. Vaikka järjestelmäarkkitehdit pitkään harkitsivat superälykkäiden IoT-järjestelmien integrointia aiemmin, se ei koskaan ollut taloudellisesti mahdollista. Tekniikka oli yksinkertaisesti liian kallista. Nyt on toisin.
Ethernetistä yritetään kovaa vauhtia tehdä teollisuuden universaalia protokollaa. tämän takia tekniikkaan on tehty laajennuksia, joiden avulla se sopii esimerkiksi reaaliaikasovellusten ohjaamiseen, esitti Analog Devicesin sovellusinsinööri Joachim Pressner ECF23-tapahtuman esityksessään.
Markkinoilla on jo leegio IoT-radiotekniikoita, mutta nyt Amazon on tuomassa tarjolle omaa SideWalk-tekniikkaansa. Se eroaa kaikista muista yhdellä keskeisellä tavalla, sillä linkki nojaa käyttäjien haluun jakaa Amazonin älykaiuttimien ja turvakameroiden yhteyksiä naapurustonsa kanssa.
Tietoturvayhtiön Check Pointin tutkimusosasto on julkaissut toukokuun haittaohjelmakatsauksensa. Qbot-pankkitroijalainen on edelleen yleisin riesa, neljänneksi yleisimmäksi on noussut GuLoader-haittaohjelman versio, joka voidaan tallentaa havaitsematta tunnettuihin julkisiin pilvipalveluihin, mukaan lukien Google Driveen.
Monissa sovelluksissa olisi käyttöä äärimmäisen tarkalle paikannukselle. Toinen tärkeä ominaisuus olisi erittäin pieni virrankulutus. Belgialainen mikroelektroniikan tutkimuskeskus IMEC esitteli VLSI Technology Symposiumissa impulssiradion, joka vastaa molempiin vaatimuksiin komeasti.
Sveitsiläinen LEMO kertoo laajentaneensa S-sarjan push-pull-liittimiä uudella 1S.275-sarjalla, joka tukee 12G-SDI (Serial Digital Interface) 4K Ultra High Definition -siirtoa. Sarjan yksi liitin voi korvata aiemmat moniliittimiset ratkaisut esimerkiksi 4K-ammattilaiskameroissa.
Microsoftin tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisia ei huoleta, että tekoäly vie työpaikat. Will AI Fiz Work -tutkimus kertoo, että vain joka kolmas suomalainen pelkää töidensä katoamista tekoälyn takia. Globaalisti lukema on selvästi suurempi, 49 prosenttia.
Mittaustalo Rohde & Schwarz esittelee markkinoiden ensimmäisen automatisoidun ratkaisun, joka nopeuttaa PCIe 5.0- ja 6.0 -kaapeleiden ja -liittimien yhteensopivuustestausta. Yhtiö esittelee ratkaisua ensi viikolla PCI-SIG Developers Conferencessa Piilaakson Santa Clarassa.
Antenniratkaisuja kaikkiin langattomiin verkkoihin kehittävä tamperelainen Radientum ja antennien EMc-testauspalveluja tarjoava Tresolver yhdistyvät. Toistaiseksi Tresolver jatkaa Radientumin tytäryhtiönä valmistautuessaan myöhemmin tänä vuonna tapahtuvaan sulautumiseen.
ETN on julkistanut vuoden ensimmäisen digitaalisen erikoislehtensä. ETNdigi on entiseen tapaan luettavissa ilmaiseksi. Kattaus on jälleen vankka: verkkotekniikkaa, mikro-ohjaimia, uutta audiotekniikkaa, terveydenseurantaa mittaamalla, asiaa testauksen merkityksestä ja laajasti uutisia elektroniikan eri osa-alueilta.
Myös mikroaaltolinkeissä halutaan kasvattaa tehoa ja RF-kuormaa. Yksi keino on siirtyä korkeammille taajuuksille. Pickering Interfaces esittelee ensi viikolla San Diegon IMS 2023 -messuilla uutta relemoduulien perhettään, jotka yltävät 110 gigahertsin taajuuteen.
Elektroniikan suunnittelijat ja valmistajat ahkeroivat kehittääkseen ratkaisuja, jotka täyttävät nopeasti kasvavan sähköautoteollisuuden vaatimukset. Monet alan yritykset haluavat kehittää komponentteja tai järjestelmiä, jotka vievät sähköautot seuraavaan kehitysvaiheeseen ja nostavat näin koko EV-markkinat entistä kypsemmälle tasolle. Kaikkien tavoitteena on kasvattaa sähköautojen toimintamatkaa ja tuottaa näin lisäarvoa ajoneuvojen käyttäjille, OEM-valmistajille ja kuluttajille.
Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolet kaikesta ohjelmakoodista tuotetaan nyt jonkinlaisen tekoälyavustimen tuella. Ohjelmistoyhtiö SmartBearin teknologiajohtaja Dan Faulknerin mukaan tämä ei aina tarkoita pelkästään nopeampaa ja parempaa koodia.