Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Singaporen kansallisen yliopiston (NUS) tutkijoiden johtama kansainvälinen tutkijaryhmä on kehittänyt uudenlaisen orgaanisen ohutkalvon, joka voi mullistaa tallentamisen. Kalvo tukee muistikäytössä miljoona kertaa enemmän luku-kirjoitusjaksoja ja kuluttaa tuhat kertaa vähemmän virtaa kuin kaupalliset flash-muistit.
Nissan on esitellyt Tokion kaduilla edistyksellisintä itseohjautuvan ajoteknologian prototyyppiään, jonka on suunniteltu tulevan käyttöön vuodesta 2020 alkaen. Kyse on seuraavan sukupolven ProPILOT-teknologiasta, joka asennettiin Infiniti Q50 -autoon.
VTT:ltä spinnattu Spectral Engines tuo markkinoille kannettavan huumeskannerin, jolla poliisipartio voi nopeasti ja kustannustehokkaasti seuloa katunäytteistä huumeiksi epäilemänsä aineet. Taskukokoinen skanneri ilmoittaa tuloksen käyttäjänsä kännykkään jo muutamassa sekunnissa.
Ensimmäinen iPhone esiteltiin vuonna 2007. Sen jälkeisenä kymmenen vuoden aikana laitteen suorituskyky on kasvanut 120-kertaiseksi. Elektroniikan kehitys on ollut todella nopeaa.
Nokian kolmannen neljänneksen tulosluvut ovat saaneet yhtiön pörssikurssin suorastaan syöksyyn Helsingin pörssissä. Liikevaihto kutistuu hiipuvilla verkkomarkkinoilla. Ainoastaan Technologies-ryhmän kasvavat patenttitulot miellyttivät pääjohtaja Rajeev Suria.
Applen iPhone X ja Huawein Mate 10 Pro ovat ehkä ensimmäiset AI-puhelimet markkinoilla, mutta vuonna 2020 jo joka kolmas älypuhelin sisältää jonkinlaisen tekoälyprosessorin. Ja mikäli laite ei käytä Qualcommin Snapdragon-piiriä, tämä tekoäly tullaan toteuttamaan CEVAlta lisensoidulla signaaliprosessorilla.
Kalifornian teknillisen korkeakoulun ja Karlsruhen teknisen tutkimuslaitoksen yhteinen tutkijaryhmä on tehostanut ohutkalvoisten aurinkokennojen tehokkuutta jäljittelemällä mustien ruusuperhosten siipien arkkitehtuuria.
Jo ensi vuonna tulevat markkinoille ensimmäiset henkilöautot, joissa sivu- ja taustapeilit on korvattu kameroilla. ON Semiconductor on nyt lanseerannut CMOS-kuvapiirien sarjan, jolla tämä iso muutos onnistuu. Hayabusa-perheen 1-5 megapikselin kennot ovat tähän asti suorituskykyisimpiä autojen kameroita.
Lähes joka päivä saadaan uutisia tekoälyn soveltamisesta uusilla alueilla. Nyt amerikkalainen Brainchip kertoo, että sen tekoälyyn perustuvaa hahmontunnistus on tulossa eurooppalaiselle autonvalmistajalle. Tekoälyä tullaan käyttämään valmistajan ADAS-järjestelmässä.
Internet on mullistanut komponenttien ostamisen. Suunnittelijat ja pienemmät yritykset menevät nyt verkkokauppoihin etsimään omiin projekteihinsa sopivia piirejä. – Tämä näkyy meidän nopeana kasvuna, sanoo verkkokaupastaan tunnetun Mouserin markkinoinnoista Euroopassa vastaava Graham Maggs.
Suomen teknologiajohtajat näkevät, että digitaalinen muutos vaatii uudenlaista osaamista sekä nykyisiltä että tulevilta työntekijöiltä. Näin katsoi 67 prosenttia Spinversen, Tekesin ja Teknologiateollisuuden Suomen teknologiajohtajille tekemässä CTO-kyselyssä.
Robottiauto vaatii erittäin tarkkaa paikannusta. Käytännössä pelkän satelliittivastaanottimen kanssa ei päästä vaadittuun tarkkuuteen, vaan se vaatii mobiiliyhteyden kautta tulevaa korjausdataa. Se taas on mahdollista jo ensi vuonna, kertoo sveitsiläisen u-Bloxin paikannustuotteiden strategioista vastaava Thomas Nigg.
Deep Space Optical Communications (DSOC) -järjestelmä NASA:n Psyche-lennolla hyödyntää fotoneja datan siirrossa. Järjestelmän tavoite on lisätä avaruusalusten viestinnän suorituskykyä ja tehokkuutta 10-100 -kertaisesti tavanomaisin keinoihin verrattuna avaruusaluksen kuormaa lisäämättä.
Data, joka on luottamuksellisia nyt, ei ole enää turvallisia, kun kvantti-tietokoneet saapuvat. - Emme voi olla tekemättä jotain ongelmalle, vaikka se on vasta vuosikymmenten päässä. Vaikka data nyt salattu turvallisella tavalla, vastaanottaja voi odottaa, että kvanttitietokone valmistuu ja tarkastella sitten dataa, kertoo Technical University of Denmarkin (DTU) professori Tobias Gehring.
Autojen ADAS-järjestelmät kehittyvät nyt kovaa vauhtia, ja samoin kehittyvät järjestelmien tarvitsemat komponentit. Sony on esitellyt tähän asti tarkimman CMOS-pohjaisen kameran autoihin. Sen avulla ADAS-järjestelmä erottaa liikennemerkit jo 160 metrin päästä.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä