Auton elektroniikka ottaa koko ajan lisää tehtäviä hoitaakseen. Toyota-konserni aikoo jo kesällä tuoda malleihinsa ASF-tekniikan (Acceleration Suppression Function), joka estää autojen epänormaalin kiihdyttämisen. Tekniikan toiminta perustuu muista verkkoon kytketyistä autoista tuotuun dataan.
Toyota aikoo asentaa ASF-toiminnon uusiin autoihin ja ottaa käyttöön uuden jälkiasennettavan hallintajärjestelmän. Vaarallisen kiihdyttämisen esto tulee vanhempiin Toyotoihin jo ensi kesän aikana Japanissa.
Toyota on aiemmin pyrkinyt tekemään autoistaan turvallisempia kaasupolkimen toimintaa valvomalla. Se esitteli jo vuonna 2012 ICS-tekniikan (Intelligence Clearance Sonar), joka valvoo edessä ajavaa liikennettä ultraäänen avulla. ICS on asennettu jo 32 eri malliin.
Vuonna 2018 Toyota lanseerasi jälkiasennettavan polkimen väärän sovelluksen kiihtyvyyden hallintajärjestelmän tiettyihin malleihin. Nämä laitteet ja järjestelmät toimivat kuitenkin vain, kun anturit havaitsevat esteet, kuten muut autot tai seinät. Uuden ASF-tekniikan tarkoituksena on hallita kaasupolkimen epänormaalista käytöstä johtuvaa kiihtyvyyttä silloinkin, kun esteitä ei ole.
ASF-tekniikkaa kehittäessään Toyota tutki todellisia onnettomuuksia, joissa syyn todettiin olevan polkimen väärinkäyttö. Näitä onnettomuuksia verrattiin sitten verkkoon kytketyistä autoista kerättyyn big dataan. Datan perusteella Toyota pystyi tunnistamaan ja laskemaan tapaukset, joissa kaasupoljinta käytettiin epänormaalisti. Tämän ansiosta järjestelmä osaa hallita kiihtyvyyttä jopa esteiden puuttuessa.
Yhdistämällä nykyisen ICS:n uuteen kiihdytyksen vaimennustoimintoon Toyota uskoo voivansa vähentää edelleen polkimen väärinkäytön aiheuttamia onnettomuuksia parkkipaikoilla ja muilla alueilla. Toyota aikoo myös jakaa tämän toiminnon logiikan laajasti, myös muiden autovalmistajien kanssa.