
Suomessakin on edelleen yli 2500 tasoristeystä. Vaikka niiden poistaminen on Väyläviraston iso prioriteetti, voidaan niiden turvallisuutta parantaa myös tekoälyn avulla. Nokian ja Schweizer Electronics ovat tehneet näin Baselin alueella.
Baselland Transport AG:lle eli BLT:lle on ensimmäistä kertaa Euroopassa toteutettu Nokian Scene Analytics -ratkaisu. Münchensteiniin asennettu ratkaisu valvoo tasoristetystä tekoälyn avulla reaaliaikaisesti. Koneoppimismallit kehittyvät jatkuvasti parantaen tasoristeyksen alueella olevien kohteiden tunnistusta.
BLT analysoi valvontakameroiden kuvaa Nokian Scene Analytics -ohjelmiston avulla. Järjestelmä oppii jatkuvasti siitä, mikä on normaalia tasoristeyksen alueella ja mikä poikkeavaa.
Poikkeavuuksista lähtee reaaliajassa tietoa sekä liikenteenohjauskeskukseen että tasoristeystä lähestyvään junaan. Jos joku on jäänyt jumiin tasoristeyksen alueelle, lähestyvä juna saa tästä tiedon ja voi heti alkaa jarruttamaan.
EU:n tilastojen mukaan unionin alueella tapahtui tasoristeyksissä 250 kuolonkolaria ja 300 vakavaan loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta vuonna 2018.





















