Autoista on tulossa yhä enemmän ohjelmallisesti määriteltyjä, jopa softa-autoja. Arvioiden mukaan jopa 50 prosenttia uuden auton hinnasta muodostuu ohjelmistokehityksestä vuonna 2030. Nyt NXP on esitellyt alustan, joka helpottaa valmistajien siirtymistä uudenlaisiin ohjelmistopohjaisiin suunnitteluihin.
Alusta on nimeltään S32 CoreRide. Alusta yhdistää NXP:n S32-ajoneuvoprosessorit, verkottamisen, järjestelmän virranhallinnan ja käyttövalmiit ohjelmistot yrityksen laajasta ohjelmistokumppaniekosysteemistä. Yritys on myös julkistamassa ensimmäisen S32 CoreRide -ratkaisunsa, joka perustuu uuteen S32N-prosessoriperheeseen.
Softa-autojen nousu lupaa paljon, mutta tuo kehittäjille myös haasteita. Ohjelmistopohjainen lähestymistapa on välttämätön, sillä eri mallien variointi pelkillä laitteistolla on tullut epäkäytännölliseksi ylläpitää. Tulevaisuuden ajoneuvot ovat laitteistolaan standardeja ja ominaisuuksia varioidaan pääasiassa softalla.
Autonvalmistajilla on ollut vaikeuksia siirtää toimintoja perinteisestä hajautetusta ECU-arkkitehtuurista keskitettyyn prosessointiin. Tämä perustuu pitkälti ohjelmistojen ja arkkitehtuurien epäjohdonmukaisuuksiin.
Uusi alusta yhdistää NXP:n laajan laitteistovalikoiman maailman johtavien autoalan asiantuntijoiden ohjelmistoihin kattavassa ekosysteemissä. Mukana ovat esimerkiksi Accenture ESR Labs, ArcherMind, Blackberry QNX, Elektrobit, ETAS, Green Hills Software, Sonatus, Synopsys, TTTech Auto, Vector Informatik GmbH, ja Wind River.
Hyödyntämällä S32 CoreRide -alustan skaalautuvaa S32-laskentaa, OEM-valmistajat voivat yhdistää ECU-yksiköt ja kehittää joustavia arkkitehtuureja toimialueesta aluekohtaiseen keskitettyyn, joka skaalautuu ajoneuvoluokkien ja sukupolvien välillä. Alusta tarjoaa mahdollisuuden eristää ajoneuvon toiminnot, mikä auttaa varmistamaan häiriöttömän toiminnan kunkin sovelluksen välillä ja allokoimaan resursseja dynaamisesti uudelleen, jotta sovellusten suorituskyky ei heikkene ajan myötä.
Lisätietoja S32 CoreRide -alustasta täällä.