Nopea kehitys autojen tekniikassa, erityisesti autojen elektroniikassa, näkyy selvästi saksalaisvalmistajien tutkimusbudjeteissa. Valmistajista Volkswagen on kaikkein innokkain. Sen tämän vuoden tutkimusrahoitus yltää 13,5 miljardiin dollariin eli noin 10,6 miljardiin euroon.
Volkkarin panostukset uuteen tekniikkaan kasvavat tänä vuonna lähes 19 prosenttia. Daimler tutkii tänä vuonna 5,5 miljardilla eurolla ja BMW reilulla 4,3 miljardilla eurolla.
Kaikkiaan saksalaiset autonvalmistajat investoivat tänä vuonna tutkimukseen ja tuotekehitykseen 28,6 miljardia dollaria eli 22,5 miljardia euroa. Summa on 12 prosenttia suurempi kuin viime vuonna.
Booz and company -konsulttiyrityksen selvityksen mukaan saksalaiset suuryritykset panostavat tutkimukseen kahdeksan kertaa kansainvälistä keskiarvoa enemmän.