Uudet matkustajakoneet ovat isompia, mutta keveämpiä kuin aiemmin, minkä ansiosta ne kuluttavat selvästi vähemmän polttoainetta. Lentokoneiden energiatehokkuutta voitaisiin parantaa myös 3D-painamalla, uskotaan amerikkalaistutkijoiden tutkimuksessa.
Northwestern-yliopiston tutkijoiden mukaan useita metalliosia voitaisiin lentokoneisiin valmistaa 3D-painomenetelmin. Ei tietenkään siipiä tai muita tärkeitä rakenteita, vaan vaikkapa turvavöiden solkia ja muita sisustuksen komponentteja.
Tutkijoiden mukaan tällaisia osia on niin paljon, että valmistamalla ne 3D-painammal koneen painoa voitaisiin vähentää 4-7 prosenttia. Pienempi paino tarkoittaisi suoraan pienempää polttoaineenkulutusta ja pienempiä päästöjä.
3D-valmistusmenetelmissä on tietenkin vielä paljon puutteita, ennen kuin se sopii lentokoneen osien valmistukseen. Osien kestävyys ei vielä riitä, tulostettavan pinnan laadun pitää parantua ja saannon pitää valmistuksessa parantua teolliselle tasolle.