Aivan joka olohuoneesta ei löydy kuvan kaltaista satatuumaista UHD-televisiosta, mutta joka vuosi television keskimääräiseen kokoon tulee reilu tuuma lisää. Viime vuonna television keskimääräinen koko ylitti ensimmäistä kertaa 40 tuuman rajan, kertoo tutkimuslaitos IHS.
IHS:n mukaan televisiopaneelien tarve kasvaa tänä vuonna 143 miljoonaan nellimetriin. Määrä on 8 prosenttia suurempi kuin vuonna 2016. Tänä vuonna televisioruudun keskimääräinen koko on 42,6 tuumaa.
Televisiopaneelit muodostavat 70 prosenttia koko näyttöpaneelien myyntialasta. PC-monitoreihin, kannttaviin tietokoneisiin ja tabletteihin menee kaikista valmistetuista paneelikalvoista 18 prosenttia. Tämä markkina ei täänä vuonna kasva.
Älypuhelimiin näyttöjä menee tänä vuonna 14 miljoonaa neliömetriä, mikä on 10 prosenttia viimevuotista suurempi. Kehitystä selittää tietenkin näyttöjen koon kasvaminen. 5-tuumainen ruutu alkaa olla vakio-ominaisuus kännyköissä.
Kännykkäruutujen koon kasvu ei kuitenkin juuri paneelivalmistajia heilauta, sillä koko paneelien tuotannosta kännyköihin menee vain 7 prosenttia.