Microsoftin elokuussa käynnistyvään Turbopump-kiihdytysohjelmaan on valittu 18 suomalaista startupia. Ohjelman tarkoituksena on tukea yritysten kasvua ja kansainvälistä laajentumista Microsoftin asiakas- ja kumppaniverkoston avulla sekä auttaa yrityksiä myynnin ja myyntiprosessien kehittämisessä.
- Kiinnostus Turbopumpia kohtaan on ollut suurta ohjelman kevään lanseerauksesta lähtien, ja ohjelmaan hakeneiden tiimien taso oli todella kova, kertoo Microsoftin Turbopump-ohjelman vetäjä Toni Perämäki.
Ohjelmaan valittuja startupeja yhdistävät kovat kasvu- ja kansainvälistymistavoitteet. Suurimmalla osalla on jo vakiintunutta liiketoimintaa Suomessa. Yksi näistä yrityksistä on teollisuusyritysten tuotantoketjuja ja tiedonjakoa kehittävä Jakamo.
- Turbopump tukee täydellisesti Jakamon kansainvälistymissuunnitelmaa, ja uusille markkinoille laajentumisen ja skaalautumisen ajoitus on kannaltamme erinomainen, kertoo Jakamon Jarl Matti Anttila.
Turbopumpin tähän vaiheeseen valittujen startupien joukossa on niin tekoäly-, IoT-, virtuaali- kuin perinteisempiäkin digitaalisia teknologioita hyödyntäviä yrityksiä. Ne tarjoavat tuotteita ja palveluita muun muassa rakennusteollisuuteen, logistiikan seurantaan, asiakaspalveluun ja markkinointiin.
Elokuussa käynnistyvän koulutusjakson jälkeen startupeista 5–8 valitaan ohjelman seuraavaan vaiheeseen, joka huipentuu lokakuussa kahden viikon intensiivijaksoon Tukholmassa, missä startupit tapaavat potentiaalisia asiakkaita sekä tiimeistä kiinnostuneita pääomasijoittajia.
Turbopump-ohjelmaan valitut yritykset: