Elisa Innovation Challenge 2017 -innovaatiokilpailu on edennyt semifinaaliin. Esineiden internetin menestystuotteita etsivään kilpailuun saatiin ideaehdotuksia 19 maasta ja ensimmäistä kertaa yli puolet ehdotuksista tuli ulkomailta.
Kolmannen kerran järjestettävä kilpailun semifinaalivaiheeseen hyväksyttiin mukaan 10 tiimiä. Tämän vuoden kilpailun tavoite on kehittää uusia älykkäitä tuotteita tai palveluita kotien, yritysten ja teollisuuden arkisten ongelmien ratkaisemiseksi.
– Hyvät ideat on mahdollista muuttaa liiketoiminnaksi valonnopeudella, kun luova ajattelu, markkinaymmärrys ja uusin teknologia kohtaavat. Kilpailuissamme on edetty ideatasolta asiakkuuksiin ja kansainvälistymiseen vain muutamassa kuukaudessa. Tällaista ketteryyttä pyrimme edistämään niin omassa toiminnassamme kuin auttaessamme startup-yrityksiä menestymään, kertoo Elisan kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen.
Kilpailun tuomaristo valikoi semifinalistit kesäkuun 28. päivä mennessä jätetyistä kilpailuehdotuksista. Tiimeistä kolme kehittää kuluttajamarkkinaan suunnattuja älykotiratkaisuja ja seitsemän B2B-ratkaisuja yrityksille tai teollisuudelle. Jatkoon valittiin kuusi suomalaista, kaksi israelilaista, yksi sveitsiläinen ja yksi saksalais-slovenialainen joukkue.
16-viikoisen tuotekehitysvaiheen aikana ideat muutetaan toimiviksi tuotteiksi tai palveluiksi. Ratkaisut voivat olla verkottuvia laitteita, ohjelmistotuotteita tai palveluja, jotka hyödyntävät esineiden internetin mahdollisuuksia.
Osallistujat saavat tarvittaessa käyttöönsä Elisa IoT -alustan, tarvittavat ohjelmistotyökalut ja koulutusta kilpailutuotteensa kehittämistä varten. Lisäksi Elisa tarjoaa sparraus- ja markkinointiapua kaupallistamiseen.
Elisan liiketoimintajohdon lisäksi voittajaa ovat valitsemassa Pivot5-yhtiön perustaja ja sijoittaja Inka Mero sekä Lifeline Ventures -yhtiön perustaja ja sijoittaja Petteri Koponen, jotka ovat itse perustaneet lukuisia yrityksiä ja auttaneet sijoittajana startupeja kasvamaan. Petteri Koponen on muun muassa yksi Supercellin varhaisista sijoittajista.
Elisa Innovation Challenge -kilpailu huipentuu kärkikolmikon ratkaisujen esittelyyn ja voittajan julkistukseen osana Slush-tapahtuman virallista ohjelmaa marras-joulukuun vaihteessa Helsingin Messukeskuksessa. Voittaja palkitaan 50 000 euron pääpalkinnolla. Kilpailun voittaja pääsee myös osallistumaan Slushin 100 Pitching Competition -kilpailuun.
Lisätietoa semifinalisteista löytyy Elisan sivuilta.