Dellin ja EMC:n jättifuusio on vuoden ikäinen. Dell EMC Forumissa tämän yrityksen Suomen maajohtaja Mika Enberg korosti digitalisaation mukanaan tuomaa valtavaa muutosta. - 48 prosenttia yrityksistä ei tiedä, miltä oma toimiala näyttää kolmen vuoden kuluttua, Enberg sanoi.
Tieto perustuu Dellin omaan viime vuonna tehtyyn tutkimukseen yritysten muutosvalmiudesta. Jos oma yritys on vähän myöhässä digitaalisuuden hyödyntäjänä, niin ei hätää. 80 prosenttia edelleen vasta arvioi digitaalisuuden mahdollisuuksia. Joka viides käyttää digitalisaatiota, kertasi Enberg tutkimustuloksia.
Vuodentakaisen EMC-fuusion jälkeen Dell Technologies on kovasti erinäköinen yritys. Puolet liikevaihdosta tulee edelleen päätelaitemyynnistä. Dellin läppäri on edelleen yleisin työkalu yrityksissä ja organisaatioissa. Mutta puolet tulee erilaisista verkon palveluista: palvelimista, virtuaaliratkaisuista, pilvisovelluksista ja niiden hallinnasta, sekä tietoturvaratkaisuista.
Mika Enbergin mukaan uusi Dell on pärjännyt Suomessa hyvin. - Monta vuotta IT-ala oli kuin suolla tarpomista, mutta nyt yritykset uskaltavat investoida uusiin ratkaisuihin. Ja edelleen tarvitaan se laite, jolla loppukäyttäjä käsittelee dataa.
Usein digitalisaatio muuttaa yritysten toimintaa tavalla, jota ei etukäteen voi aavistaa. Enbergin esimerkiksi ikkunavalmistaja Skaala integroi karmeihinsa ilmastointilaitteet, jotka kommunikoivat keskenään ja säätävät tilan ilmastointia älykkäästi.
Usein uusi bisnes edellyttää kerätyn datan käyttämistä uudenlaisella datalla. Tekoälyä, jos halutaan sanoa asia muodikkaasti. Dellin rooli tässä muutoksessa on olla ennen kaikkea mahdollistava kumppani. - Tekoälysoftataloa meistä ei tule. Mutta omien kumppaneidemme kanssa voimme mahdollistaa sen, että äly tuodaan lähemmäksi laitteita ja käyttäjiä, Enberg sanoo viitaten kasvavaan edge computing -kehitykseen.