Samalla, kun henkilöllisyyden todentaminen on tullut osaksi arkipäiväämme, myös tunnistautumisen muoto on muuttunut: paperinen todistus on vaihtunut digitaaliseen Mobiilivarmenteeseen. Sitä on tuoreen kyselytutkimukseen mkaan käyttänyt jo joka kolmas.
Digitaalinen tunnistautuminen kiinnostaa suomalaisia, sillä kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa sähköisen tunnistautumisen olevan aina saatavilla. Mobiilivarmenne on DNA:n, Elisan ja Telian asiakkailleen tarjoama palvelu, jolla voi tunnistautua sähköisiin julkisiin palveluihin helposti ja turvallisesti. Palveluiden määrä kasvaa jatkuvasti ja julkisten palvelujen lisäksi mukana on myös yksityisiä palveluja tarjoavia yrityksiä.
Mobiilivarmennetta voi käyttää jo 20000 palvelussa.
Kaksivaiheisen sähköisen tunnistuksen mahdollisuuksia hyödynnetään jo nyt laajalti ja kehitys avaa jatkuvasti uusia ovia palvelujen ja kaupan kansainvälistymiselle. Esimerkiksi yhteispohjoismaisesta digitaalisesta henkilötunnisteesta on tehty jo aloite Pohjoismaiden neuvostossa. Myös teleoperaattorit ympäri maailmaa ovat tunnistaneet digitaalisen kehityksen mahdollisuudet. Mobiilivarmenteesta pyritään tekemään tulevaisuudessa kansainvälinen palvelu.
Henkilötunnistuksessa on siirrytty 2000-luvulla nopeasti kohti kaksivaiheista tunnistusta, jota Mobiilivarmennekin edustaa. Vaikka perinteiset pankkitunnukset sekä tutut käyttäjätunnus ja salasana -parit ovat yhä suosituimmat henkilötunnistautumisen muodot, noin joka kolmas suomalainen kertoo käyttäneensä Mobiilivarmennetta tai 2-vaiheista tunnistautumista sähköisen tunnistautumisen muotoina, selviää Mobiilivarmenteen teettämästä Henkilötunnistautuminen verkossa -kyselytutkimuksesta.
Mobiilivarmenteen avulla itselleen voi jo nyt hankkia esimerkiksi passin, ja ensi vuonna Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kehittämä mobiiliajokortti on tulossa suomalaisten saataville. Julkisten palvelujen lisäksi mukana on myös yksityisiä palveluja tarjoavia yrityksiä. Muun muassa OP, Oma Säästöpankki, Bank Norwegian, Varma ja If tarjoavat jo nyt vakuutus- ja pankkipalveluita Mobiilivarmenteen käyttäjille.
Tähän saakka yleisimmät Mobiilivarmenteella käytettävät sähköiset palvelut ovat olleet pankkipalveluja, Kelan palveluja sekä Omakanta-terveydenhuoltopalveluja. Jos Mobiilivarmenne olisi mahdollista valita sähköisen tunnistautumisen muodoksi myös nettikaupoissa, enemmistö suomalaisesta (58 %) arvioi voivansa ottaa käyttöön Mobiilivarmenteen. Kyselytutkimuksen mukaan tämä on suosituin vaihtoehto kaikissa ikäryhmissä. Nuorista ikäryhmistä noin joka kolmas (18−24-vuotiaista 35 % ja 25−34-vuotiaista 23 %) lisäisi mobiilivarmenteen myös suoratoistopalveluihin.