Piirilevyvalmistaja Aspocompin toisen neljänneksen luvut osoittavat kohti parempaa tulevaisuutta. Liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 7,7 miljoonaan euroon ja liiketulos nousi 800 tuhanteen euroon.
Toimitusjohtaja Mikko Montosen mukaan kasvu perustuu 5G-tekniikkaan ja autoteollisuuteen. - Aspocomp tukee erityisesti asiakkaiden uuden teknologian kehitys-, testaus- ja käyttöönottovaihetta. 5G-teknologioita kehitetään useille taajuusalueille ja kukin alue vaatii omat tuoteversiot, Montonen sanoo.
Toinen kasvun moottori on autoteollisuus, jossa kasvua tulee monelta eri alueelta. - Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät, turvallisuusjärjestelmät, ledivalot, tietoliikenneratkaisut sekä autojen sähkömoottorit ja akut, Montonen luettelee.
Aspocomp julkisti viime joulukuussa peräti 10 miljoonan euron investointiohjelman. Ohjelma etenee Montosen mukaan aikataulussaan ja ensimmäisiä laitteita on jo otettu tuotantokäyttöön. - Ohjelman tavoitteena on kehittää Oulun tehtaan kyvykkyyttä ja lisätä kapasiteettia palvelemaan maailman johtavien teknologiatalojen piirilevytarpeita, hän sanoo.
- Tällä hetkellä emme investoi haudattujen passiivisten komponenttien prosesseihin. Valmistamme toki erilaisia hybridilevyjä, joissa osa laminaateista toimii eristeinä. Myös lämmönjohtavuuden parantamiseksi istutamme erilaisia elementtejä piirilevylle, kuvaa Montonen piirilevyjen uusia trendejä.
Suomessa Aspocompin myynti on viimeiset kaksi vuotta kasvanut 36 prosentin vauhtia. Markkinoiden kasvu näkyy myös hyvää kehityksenä suomalaisessa sopimusvalmistajakentässä. - Uskon vahvasti suomalaiseen EMS-osaamiseen. Yritykset onnistuneet kasvamaan nousukauden aikana hyvin ja erikoistumalla saaneet toimintansa kannattavaksi, Montonen kehuu.
Aspocompin myynnistä liian suuri osa tulee edelleen pieneltä joukolta asiakkaita. Tämä on riski, mikä Montonenkin myöntää.
- Vaikka olemme onnistuneet muuttamaan yhtiötä tasaisemmalle ja paljon laajemmalle asiakaspohjalle, niin edelleen joukko yksittäisistä asiakkaista vastaa noin puolet liikevaihdosta. Asiakaspohjan ja markkina-alueiden laajentamista jatkamme systemaattisesti koko ajan. Tilauskanta on vahvistunut, mutta tuotekehitystilausten osuus on vielä suhteellisesti merkittävä. Se rajoittaa näkyvyyttä.
Aspocompin tavoite on kasvaa 10 prosentin vuosivauhtia. Tällä hetkellä tavoite näyttää realistiselta. - Jatkossa toimitamme kasvavassa määrin asiakkaiden volyymituotteita. Tämä helpottaa ennusteiden tekoa ja avaa paremman näkymän tulevaan, Montonen päättää.