Tamperelainen MSc Traction Oy suunnittelee ja toimittaa uudet akustovaraajat saksalaisiin Deutsche Bahnin liikennöimiin ICE3-suurnopeusjuniin. DB on maailman suurin rautatieyhtiö. Toimitussopimus laajentaa MSc Tractionin osuutta ICE3-junien tekniikassa merkittävästi ja on tunnustus suomalaiselle kiskokaluston tehoelektroniikkaratkaisujen huippulaadulle.
MSc Tractionilla liiketoiminnan kehitysjohtajana toimivan Mikko Seppälän mukaan tarjouskilpailussa olivat mukana kaikki johtavat eurooppalaiset yritykset. - Tarjousten arviointi perustui pisteytykseen, jossa pisteitä saatiin teknillisistä ominaisuuksista, sekä kaupallisista ominaisuuksista, kuten hinta ja toimitusaika. Ennen tätä käytiin kuitenkin pitkällinen kvalifiointiprosessi, jossa Deutsche Bahn arvioi perusteellisesti MSc Tractionin toimituskykyä ja teknillistä osaamista, Seppälä kertoo.
Alkuvaiheessa MSc Traction on tehnyt sopimuksen tuotteen suunnittelusta ja koesarjasta. – Jo näiden työllistävä vaikutus on MSc Tractionin kokoiselle yritykselle merkittävä. Onnistuneen koesarjan toimituksen ja koeajojen jälkeen, jos projektin tilaukset toteutuvat koko laajuudessaan, voi toimitusten arvo nousta MSc Tractionin historian suurimmaksi, Seppälä kehuu.
Voittoa ja sitä seurannutta merkittävää tilausta voidaan pitää merkittävänä tunnustuksena MSc Tractionin tuotteiden ja palveluiden laadulle ja luotettavuudelle. Kaikkiaan uusia akkulatureja toimitetaan jopa 400 kappaletta. MSc Traction on toimittanut aiemmin Deutsche Bahnin ICE3-juniin noin 140 kappaletta erikoismoottoriohjainta ilmastointijärjestelmiin vuosina 2004–2018.
ICE3-suurnopeusjunat ovat edistyksellisiä intercity-liikenteen junia, jotka ovat olleet käytössä vuodesta 2000. Maailman suurimmalla rautatieyhtiöllä Deutsche Bahnilla on käytössä 66 ICE3-junaa.
Tällä hetkellä MSc panostaa voimakkaasti myös uuteen hybriditekniikkaan, jolla voidaan toteuttaa älykkäitä mikrosähköverkkoja. MSc kutsuu tekniikkaansa tuotenimellä HESS (Hybrid Energy Supply System). Tampereen tehtaalla on jo lähiviikkoina käynnistymässä ensimmäinen HESS-pilotti.
Myyntijohtaja Petri Vesan mukaan ensimmäiset asiakaspilotit käynnistyvät ensi vuoden alussa tai alkupuolella. - HESS perustuu pääosin omaan tällä hetkellä toimituksessa olevaan teknologiaan (AC/DC, DC/DC, DC/AC). Me emme tule toimittamaan akustoa, paneeleja tai generaattoria vaan ydinosaamisemme on tehoelektroniikassa. Ensi vuonna tavoitteena on muutaman HESSin tai vastaavan kokonaisuuden myyminen. Selkeästi tämä tuote on kuitenkin se millä kasvua haetaan raideliikennetoimitusten lisäksi, Vesa päättää.