Turvatyyny on kaikkien ADAS-laitteiden rynnistyksessä edelleen yksi tärkeimpiä kuljettaja ja matkustajan turvatakuita. Yhä tarkemmat ja nopeammat anturit tekevät myös turvatyynyistä yhä turvallisempia. Bosch Sensortech esittelee uusia antureitaan ensi viikolla Münchenin Electronica-messuilla.
Boschin mukaan uusi SMA7xx-antrien perhe käsittelee MEMS-signaalin aiempaa nopeammin. Tämä tarkoittaa, että passiivinen turvamekanismi kuten turvatyyny voi laueta juuri oikeaan aikaan kussakin onnettomuustapauksessa.
Oikein laukeava turvatyyny onkin erittäin tärkeää. Normaalikokoinen 50-70 litran turvatyyny täyttyy 30-35 millisekunnissa. Tässä ajassa matkustaja liikkuu eteenpäin parinkymmenen sentin matkan, vaikka auto törmäyksessä pysähtyykin.
On ensiarvoisen tärkeää, että tyyny ehtii kaasupanoksen avulla täyttyä ja alkaa hieman tyhjentyä juuri matkustajan osuessa siihen. Tällä vältetään mahdollisia loukkaantumisia, mikäli matkustaja osuu esimerkiksi vielä täyttyvään tyynyyn.
Edelliseen anturipolveen verrattuna Bosch sanoo kaksinkertaistaneensa SMA7xy-sarjan anturin kaistanleveyden. Tämän ansiosta MEMS-rakenteelta tuleva signaali prosessoidaan kaksinkertaisella nopeudella. Anturit asennetaan autossa joko turvatyynyn ECU-ohjausyksikköön tai etäyksiköihin auton sivupilareissa.
Uutuusantureista SMA760 mittaa edestä ja sivulta tulevia iskuja. SMA720-anturi mittaa x- ja z-akselien liikettä aistien ajoneuvon pyörimisen. Molemmat perheet tukevat mittausta 30, 60, 120, 240 tai 480 g:n voimilla. Tietenkin ne ovat ISO 26262 -standardin ASIL D -määritysten mukaisia.